archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 14
Jaargang 7
20 mei 2010
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
24-uurs Economie Sebastiaan Capel

0714BS Open
Een echte wereldstad heeft een 24-uurs economie: dag en nacht, zeven dagen per week bruist het en kan je eten, drinken en boodschappen doen, maar ook naar de film. In het werelddorp Amsterdam is het anders; hier was al een bittere strijd nodig om winkels overal het recht te geven zeven dagen per week open te zijn. Alsof we wonen in een christelijk dorp met zondagsrust. Een lokaal CDA-politicus zei daarover: ‘het maakt me niet uit of het zondag is, als er maar een rustmoment is in de stad!’. Duidelijker kon hij niet laten zien dat zijn partij nog niet klaar is voor een wereldstad.

Dat is nu geregeld: winkels mogen op zondag open in ons werelddorp. Maar dat is dus overdag! In de nacht is het nog steeds vrijwel onmogelijk boodschappen te doen. Er zijn verspreid over de stad wat nachtwinkels, maar de term dekt niet helemaal de lading. Want een nachtwinkel in Amsterdam is maar tot 1 uur open. En voor sommige mensen begint dan pas de nacht. Dan New York, hét voorbeeld van een 24-uurs economie en dé wereldstad. Toen ik daar was heb ik één keer gretig gebruik gemaakt van de “grocer” die ook om 4 uur ’s ochtends nog open was. Heerlijke broodjes werden vers voor mij gesmeerd en ik was held van het feest toen ik terugkwam.

En ook de horeca in ons werelddorp is ’s nachts maar mondjesmaat open na drie of vier uur. Tegenstanders zeggen, als hierover geklaagd wordt, schamper: ‘als je niet weet waar je na 4-en kan drinken, dan heb je er kennelijk geen verstand van’. Maar het feit is gewoon dat het aanbod voor nachtbrakers zeer gering is. De openingstijden worden niet vrijgegeven omdat dit overlast voor bewoners betekent. En we willen juist graag dat er ook mensen wónen in Amsterdam. Aan de andere kant weten mensen die in Amsterdam wonen ook dat ze af en toe een lallende dronkeman langs hun raam krijgen. Maar boven een kroeg wonen moet niet altijd een pretje zijn. De oplossing is daarom om de handhavers in te zetten tegen de overlast en niet om de sluitingstijden te controleren. Streng, doch rechtvaardig optreden zorgt er dan voor dat asociale kroegeigenaren vanzelf de boel sluiten.

Maar ook al is er van alles open, dan is er nog een probleempje in het werelddorp, namelijk het vervoer. Het liefst gaan we allemaal met de fiets, maar als dat te nat en te koud is wordt het lastig. De nachtbussen zijn met hun idiote routes niet de handigste, bovendien rijden ze niet de hele nacht. En de hoofdstedelijke taxi’s blijven een probleem. Een bestuurder uit Amsterdam-ZuidOost suggereerde om de metro daarheen de hele nacht te laten rijden. Een wereldgedachte, maar al snel praktisch onmogelijk verklaard vanwege de kosten.

Zo leeft de nacht nauwelijks en is er nog een wereld te winnen voor Amsterdam van werelddorp promoveert tot wereldstad. Of zouden Amsterdammers dat eigenlijk helemaal niet willen? En is er gewoon sprake van marktwerking in ons werelddorp? Zijn er gewoon niet genoeg nachtbrakers? Dat zou betekenen dat Amsterdam wellicht dorpser is dan sommige wereldse Amsterdammers zouden willen….
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl


© 2010 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
24-uurs Economie Sebastiaan Capel
0714BS Open
Een echte wereldstad heeft een 24-uurs economie: dag en nacht, zeven dagen per week bruist het en kan je eten, drinken en boodschappen doen, maar ook naar de film. In het werelddorp Amsterdam is het anders; hier was al een bittere strijd nodig om winkels overal het recht te geven zeven dagen per week open te zijn. Alsof we wonen in een christelijk dorp met zondagsrust. Een lokaal CDA-politicus zei daarover: ‘het maakt me niet uit of het zondag is, als er maar een rustmoment is in de stad!’. Duidelijker kon hij niet laten zien dat zijn partij nog niet klaar is voor een wereldstad.

Dat is nu geregeld: winkels mogen op zondag open in ons werelddorp. Maar dat is dus overdag! In de nacht is het nog steeds vrijwel onmogelijk boodschappen te doen. Er zijn verspreid over de stad wat nachtwinkels, maar de term dekt niet helemaal de lading. Want een nachtwinkel in Amsterdam is maar tot 1 uur open. En voor sommige mensen begint dan pas de nacht. Dan New York, hét voorbeeld van een 24-uurs economie en dé wereldstad. Toen ik daar was heb ik één keer gretig gebruik gemaakt van de “grocer” die ook om 4 uur ’s ochtends nog open was. Heerlijke broodjes werden vers voor mij gesmeerd en ik was held van het feest toen ik terugkwam.

En ook de horeca in ons werelddorp is ’s nachts maar mondjesmaat open na drie of vier uur. Tegenstanders zeggen, als hierover geklaagd wordt, schamper: ‘als je niet weet waar je na 4-en kan drinken, dan heb je er kennelijk geen verstand van’. Maar het feit is gewoon dat het aanbod voor nachtbrakers zeer gering is. De openingstijden worden niet vrijgegeven omdat dit overlast voor bewoners betekent. En we willen juist graag dat er ook mensen wónen in Amsterdam. Aan de andere kant weten mensen die in Amsterdam wonen ook dat ze af en toe een lallende dronkeman langs hun raam krijgen. Maar boven een kroeg wonen moet niet altijd een pretje zijn. De oplossing is daarom om de handhavers in te zetten tegen de overlast en niet om de sluitingstijden te controleren. Streng, doch rechtvaardig optreden zorgt er dan voor dat asociale kroegeigenaren vanzelf de boel sluiten.

Maar ook al is er van alles open, dan is er nog een probleempje in het werelddorp, namelijk het vervoer. Het liefst gaan we allemaal met de fiets, maar als dat te nat en te koud is wordt het lastig. De nachtbussen zijn met hun idiote routes niet de handigste, bovendien rijden ze niet de hele nacht. En de hoofdstedelijke taxi’s blijven een probleem. Een bestuurder uit Amsterdam-ZuidOost suggereerde om de metro daarheen de hele nacht te laten rijden. Een wereldgedachte, maar al snel praktisch onmogelijk verklaard vanwege de kosten.

Zo leeft de nacht nauwelijks en is er nog een wereld te winnen voor Amsterdam van werelddorp promoveert tot wereldstad. Of zouden Amsterdammers dat eigenlijk helemaal niet willen? En is er gewoon sprake van marktwerking in ons werelddorp? Zijn er gewoon niet genoeg nachtbrakers? Dat zou betekenen dat Amsterdam wellicht dorpser is dan sommige wereldse Amsterdammers zouden willen….
 
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl
© 2010 Sebastiaan Capel
powered by CJ2