archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 19
Jaargang 6
17 september 2009
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Verbonden met Noord Sebastiaan Capel

0619BS Noord
Een tocht over het IJ is voor sommige Amsterdammers bijna een wereldreis. Zij zien de stad als beperkt tot het Centrum, de grachten en de 19e eeuwse gordel. Het IJ vormt een natuurlijke barrière tussen 'Amsterdam' en 'Noord'. Omdat daar verandering in te brengen moeten er andere verbindingen worden gemaakt tussen beide delen van Amsterdam (dempen van het IJ is geen optie). De bestaande verbindingen (diverse ponten, de Coentunnel, de IJtunnel en Schellingwouderbrug) schieten in mijn ogen nog tekort voor een échte verbinding. Nog belangrijker is echter het creëren van meer en betere verbindingen bínnen Noord.

Er komen steeds meer redenen om naar Noord te gaan. Het NDSM-terrein is begonnen als kunstenaarskolonie, maar na de komst van de IJkantine, het ontwikkelen van het Kraanspoor voor kantoren en de komst van MTV, is het booming hier. En de enorme hallen op het terrein die nu nog niet ontwikkeld zijn, bieden nog veel meer kansen.
Verder richting Zaandam ligt het Hembrugterrein, ook al zo’n gigantisch oud gebied (vroeger van Defensie) met karakteristieke gebouwen. Hier moet een zelfde ontwikkeling met creatieven zorgen voor een levendig gebied. Een goede verbinding met de creatieven in Amsterdam-Noord kan alleen maar helpen deze plek te ontwikkelen.

Recht tegenover het Centraal Station bruist het al jaren van de bouwlust. Het Shell-laboratorium is een paar honderd meter verhuisd en daar verrijst nu de nieuwe woonwijk Overhoeks. De Shell-toren zelf moet nog een invulling krijgen, maar daar zijn ideeën genoeg voor. En binnenkort gaan de Tolhuistuinen met de oude Shell-kantine (of zoals de mensen van Shell zeggen: bedrijfsrestaurant) open voor het publiek. Hier komt horeca met een terras en gaat Paradiso programmeren.
Een vreemdere eend in de bijt is Hotel de Goudfazant, alweer een enorme aantrekker van publiek van de overkant, maar verstopt tussen de bedrijven van het Hamerstraatterrein. Ook deze plek biedt enorm veel mogelijkheden en zou enorm profiteren van betere verbindingen binnen Noord.
De laatste loot aan de stam van Noord is het Filmmuseum. Inmiddels is de start van de bouw officieel gestart en mogen we uitkijken naar een nieuwe trekpleister. Het gebouw vind ik ook een mooi ontwerp, waarmee het silhouet van Noord een prachtige toevoeging krijgt.

Al deze ontwikkelingen trekken mensen naar Noord, maar zorgen ze er ook voor dat er een structurele verbondenheid ontstaat tussen de twee kanten van het IJ? Ik zie mensen vooral met de pont heen en weer gaan, maar verder dan hun directe bestemming komen ze niet. Een oplossing om te zorgen dat het niet blijft bij 'heen-en-weer over het IJ' is te zorgen voor een verbinding tussen al die mooie plekken langs de noordelijke IJ-oever.

Ik zie een light-rail voor me die vanuit Zaandam via het Hembrugterrein, de NDSM en het Shell-terrein zoeft naar plekken als de Hamerstraat en zelfs zover als Schellingwoude en Durgerdam. Hoewel: die laatste pittoreske plekken zitten misschien niet te wachten op zo’n moderne verbinding. Zo’n verbinding heeft ook geen last van alle zijkanalen van het IJ, die een fiets- of wandeltocht langs de oever nu nog onmogelijk maken. Ook hier moeten de verbindingen beter. Een prijsvraag voor een prachtige serie bruggen lonkt! Bijkomend voordeel hiervan is dat de enorme stukken terrein tússen bovenstaande plekken, die nu nog braak liggen, beter ontsloten worden en dat iedereen kan zien wat er allemaal nog mogelijk is daar.

Met deze ideeën wordt Noord steeds stedelijker, maar voor de dorpse Amsterdammers is het nu nog het walhalla. Niet alleen zijn plekken als Landsmeer, Schellingwoude en Durgerdam vlakbij, ook bieden buurten als Floradorp en de Vogelwijk een ouderwetse dorpse geborgenheid. De vraag is dan ook of Noord wel stads kan worden en nog belangrijker: of de Noorderlingen wel stedelingen willen worden.
 
***************************************
Meer over LoolsArt op www.loolsart.blogspot.com


© 2009 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Verbonden met Noord Sebastiaan Capel
0619BS Noord
Een tocht over het IJ is voor sommige Amsterdammers bijna een wereldreis. Zij zien de stad als beperkt tot het Centrum, de grachten en de 19e eeuwse gordel. Het IJ vormt een natuurlijke barrière tussen 'Amsterdam' en 'Noord'. Omdat daar verandering in te brengen moeten er andere verbindingen worden gemaakt tussen beide delen van Amsterdam (dempen van het IJ is geen optie). De bestaande verbindingen (diverse ponten, de Coentunnel, de IJtunnel en Schellingwouderbrug) schieten in mijn ogen nog tekort voor een échte verbinding. Nog belangrijker is echter het creëren van meer en betere verbindingen bínnen Noord.

Er komen steeds meer redenen om naar Noord te gaan. Het NDSM-terrein is begonnen als kunstenaarskolonie, maar na de komst van de IJkantine, het ontwikkelen van het Kraanspoor voor kantoren en de komst van MTV, is het booming hier. En de enorme hallen op het terrein die nu nog niet ontwikkeld zijn, bieden nog veel meer kansen.
Verder richting Zaandam ligt het Hembrugterrein, ook al zo’n gigantisch oud gebied (vroeger van Defensie) met karakteristieke gebouwen. Hier moet een zelfde ontwikkeling met creatieven zorgen voor een levendig gebied. Een goede verbinding met de creatieven in Amsterdam-Noord kan alleen maar helpen deze plek te ontwikkelen.

Recht tegenover het Centraal Station bruist het al jaren van de bouwlust. Het Shell-laboratorium is een paar honderd meter verhuisd en daar verrijst nu de nieuwe woonwijk Overhoeks. De Shell-toren zelf moet nog een invulling krijgen, maar daar zijn ideeën genoeg voor. En binnenkort gaan de Tolhuistuinen met de oude Shell-kantine (of zoals de mensen van Shell zeggen: bedrijfsrestaurant) open voor het publiek. Hier komt horeca met een terras en gaat Paradiso programmeren.
Een vreemdere eend in de bijt is Hotel de Goudfazant, alweer een enorme aantrekker van publiek van de overkant, maar verstopt tussen de bedrijven van het Hamerstraatterrein. Ook deze plek biedt enorm veel mogelijkheden en zou enorm profiteren van betere verbindingen binnen Noord.
De laatste loot aan de stam van Noord is het Filmmuseum. Inmiddels is de start van de bouw officieel gestart en mogen we uitkijken naar een nieuwe trekpleister. Het gebouw vind ik ook een mooi ontwerp, waarmee het silhouet van Noord een prachtige toevoeging krijgt.

Al deze ontwikkelingen trekken mensen naar Noord, maar zorgen ze er ook voor dat er een structurele verbondenheid ontstaat tussen de twee kanten van het IJ? Ik zie mensen vooral met de pont heen en weer gaan, maar verder dan hun directe bestemming komen ze niet. Een oplossing om te zorgen dat het niet blijft bij 'heen-en-weer over het IJ' is te zorgen voor een verbinding tussen al die mooie plekken langs de noordelijke IJ-oever.

Ik zie een light-rail voor me die vanuit Zaandam via het Hembrugterrein, de NDSM en het Shell-terrein zoeft naar plekken als de Hamerstraat en zelfs zover als Schellingwoude en Durgerdam. Hoewel: die laatste pittoreske plekken zitten misschien niet te wachten op zo’n moderne verbinding. Zo’n verbinding heeft ook geen last van alle zijkanalen van het IJ, die een fiets- of wandeltocht langs de oever nu nog onmogelijk maken. Ook hier moeten de verbindingen beter. Een prijsvraag voor een prachtige serie bruggen lonkt! Bijkomend voordeel hiervan is dat de enorme stukken terrein tússen bovenstaande plekken, die nu nog braak liggen, beter ontsloten worden en dat iedereen kan zien wat er allemaal nog mogelijk is daar.

Met deze ideeën wordt Noord steeds stedelijker, maar voor de dorpse Amsterdammers is het nu nog het walhalla. Niet alleen zijn plekken als Landsmeer, Schellingwoude en Durgerdam vlakbij, ook bieden buurten als Floradorp en de Vogelwijk een ouderwetse dorpse geborgenheid. De vraag is dan ook of Noord wel stads kan worden en nog belangrijker: of de Noorderlingen wel stedelingen willen worden.
 
***************************************
Meer over LoolsArt op www.loolsart.blogspot.com
© 2009 Sebastiaan Capel
powered by CJ2