archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 6
9 april 2009
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Vlieg er eens uit! Peter Schröder

0612BS 57.1
Het voorjaar is weer in het land, en dat is zoals bekend het seizoen waarin vogels (diedeljoo zingt de Wielewaal/Oriole, als je deze zeldzame vogel nog kunt vinden) de toon aangeven. Wat zingen ze weer prachtig, die lijsters, die vinken, die leeuweriken! Konden wij mensenkinderen maar zo mooi zingen. Om jaloers op te worden!
En we waren al zo jaloers op vogels omdat ze zonder al te veel moeite tot zeer grote hoogte hemelwaarts weten op te stijgen door gewoon de vleugels uit te slaan. Wij mensen blijven verwoede pogingen doen om ook in het luchtruim ons mannetje (m/v) te staan, maar tot nu toe lukt het ons alleen met behulp van al dan niet gemotoriseerde hulpstukken. Denk nog maar eens aan het jammerlijke einde van de overmoedige Icarus. Of aan de geniale Leonardo die ook niet verder kwam dan geniaal papierwerk.

Luchtvaart
Wij verwende westerlingen stappen vandaag de dag behoorlijk vaak, niet altijd met goed gevolg, in zo’n joekel van een vliegmachine en worden dan als haringen in een ton verzonden naar een andere plek op aarde. De Wereld van Peter Stuyvesant heette dat vroeger, toen roken nog niet dodelijk was. Vergelijk dat eens met de vrijheid waarmee onze gevleugelde vrienden door de lucht dartelen! Wij (zeer weinige uitverkorenen onder ons) stijgen ook wel op per raket (hoei!), we hangen ook aan vliegers, maar al die prothesen maken ons weer duidelijk hoe kwetsbaar de triomf der schepping zich door de lucht beweegt.

Kort verband
Vliegen of eigenlijk vallen? Elke geoefende zwemmer vliegt enkele seconden door de lucht als hij van een springplank het water induikt. Kijk eens naar kaart 1a, daar is iemand door de camera op heterdaad betrapt midden in een vlucht van een springplatform naar de rivier de Marne in Frankrijk. Hij is, op de schoenen na, volledig gekleed en wordt belangstellend gadegeslagen door mannen in badkostuum. In de buurt van de plaats waarin hij in het water terecht zal komen zitten twee geüniformeerde heren in een roeibootje te kijken. Voor het geval ze zo meteen een drenkeling zullen moeten redden? Het bijschrift luidt: Nogent –sur-Marne - Het zwemponton van de militaire gymnastiekschool: Een volledig geklede duik door een leraar. De kaart werd in oktober 1909 verstuurd door Albert aan Monsieur Pierre Cuchy, Pharmacie, Pierrefond, Cantal (Fr.). Met de mededeling Mille bons baisers à tous.
De kaart bericht van een korte vlucht.

Vlucht per auto
Op kaart 1b een heel andere luchtreis, ditmaal in de buurt van het Franse stadje Meaux (bekend van de Brie), gelegen aan dezelfde Marne. Het bijschrift luidt ditmaal: De brug van Tilport bij Meaux – Een Duitse auto die 80 km per uur reed viel in het water omdat hij zich niet bewust was van de verwoesting van de brug door de Franse Génie. (sic!) Belangstellenden, ter plaatse met roeiboot en fiets, bekijken0612BS 57.2 de gevolgen van deze misvatting, de Génie lijkt grondig te werk te zijn gegaan (Zonde van die brug!). De kaart werd uitgegeven door A.N. Paris en is No. 80 in de Galerie Patriotique. Het moet de Eerste Wereldoorlog zijn geweest, de oorlog waarin het luchtwapen, in de vorm van Zeppelins en echte vliegtuigjes voor het eerst een rol van betekenis ging spelen. De kaart werd niet verstuurd. De eigenaar hield hem liever zelf.

Zwevende brug
Teofiel Verbiest (Théophile Verbist) stichtte in 1862 in de deelgemeente Scheut van Anderlecht in België, de Congregatie van het Onbevlekt Hart van Maria. De congregatie bedreef vooral in Azië de Missie. Op kaart 2a zien we een pater in knielende houding op De zwevende brug over een wildstromende rivier ergens op de Philippijnen (Oost Aziatische eilandengroep genoemd naar de Spaans Habsburgse keizer Philips II). Het bijschrift is: Missiën van Scheut – Philippijnen – De zwevende brug. Aan de oever op de grond tussen enorme keien een Philippijn met een paard. Man noch paard lijken van zins de rivier te doorwaden. De pater (hij lijkt een sigaartje te roken) demonstreert hoe je op deze ingenieuze Pont Transbordeur zwevenderwijs veel gerieflijker aan de overkant kunt geraken. Een infrastructurele zegen van de missie. Een inhoudsrijke beeldboodschap om naar huis te sturen.

Veilig vliegen
Vliegen sprak velen tot de verbeelding, maar zeker de minder levensbedreigende vorm ervan was rond de vorige eeuwwisseling nog maar voor weinigen weggelegd. Gelukkig werd al snel een vorm van virtueel vliegen ontwikkeld die net iets tastbaarder was dan de dagdroom: de luchtdoop van de mens in een vliegtuig op de grond en dan op de foto. Denk aan de 50er jaren schoolklassen op die trappen naar de Dakota’s op Schiphol. Op kaart 2b een van de pioniersvormen: een goed geklede heer in een vliegmachine, in elkaar getimmerd voor de fotostudio. In de studio een man van de wereld zijn! En wat een schattig vliegtuig; versierd met rozen. De piloot lijkt de kijker een roos aan te bieden. Dat vliegen zo leuk kan zijn! Deze kaart, alweer uitgegeven door A.N. Paris, werd in 1912 verstuurd door tante Eliane aan Chère Marie. Helaas schreef tante Eliane (in tegenstelling tot de modale prentbriefkaarten correspondent met zijn onberispelijke schrift) zeer onleesbaar. Op de kaart staat in ieder geval Bonne Fête gedrukt.
 
****************************************************************
Uitgave van De Leunstoel wordt mede mogelijk gemaakt door donaties van:
Barbara Muller, Katharina Kouwenhoven, Michiel Hoorweg, Hans Meijer,
J.W. Meijer, Gerbrand Muller, Willem Sloots, Noor van den Brand, Peter Schröder,
Ruurd Kunnen, Carlo van Praag, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg en anderen.


© 2009 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Vlieg er eens uit! Peter Schröder
0612BS 57.1
Het voorjaar is weer in het land, en dat is zoals bekend het seizoen waarin vogels (diedeljoo zingt de Wielewaal/Oriole, als je deze zeldzame vogel nog kunt vinden) de toon aangeven. Wat zingen ze weer prachtig, die lijsters, die vinken, die leeuweriken! Konden wij mensenkinderen maar zo mooi zingen. Om jaloers op te worden!
En we waren al zo jaloers op vogels omdat ze zonder al te veel moeite tot zeer grote hoogte hemelwaarts weten op te stijgen door gewoon de vleugels uit te slaan. Wij mensen blijven verwoede pogingen doen om ook in het luchtruim ons mannetje (m/v) te staan, maar tot nu toe lukt het ons alleen met behulp van al dan niet gemotoriseerde hulpstukken. Denk nog maar eens aan het jammerlijke einde van de overmoedige Icarus. Of aan de geniale Leonardo die ook niet verder kwam dan geniaal papierwerk.

Luchtvaart
Wij verwende westerlingen stappen vandaag de dag behoorlijk vaak, niet altijd met goed gevolg, in zo’n joekel van een vliegmachine en worden dan als haringen in een ton verzonden naar een andere plek op aarde. De Wereld van Peter Stuyvesant heette dat vroeger, toen roken nog niet dodelijk was. Vergelijk dat eens met de vrijheid waarmee onze gevleugelde vrienden door de lucht dartelen! Wij (zeer weinige uitverkorenen onder ons) stijgen ook wel op per raket (hoei!), we hangen ook aan vliegers, maar al die prothesen maken ons weer duidelijk hoe kwetsbaar de triomf der schepping zich door de lucht beweegt.

Kort verband
Vliegen of eigenlijk vallen? Elke geoefende zwemmer vliegt enkele seconden door de lucht als hij van een springplank het water induikt. Kijk eens naar kaart 1a, daar is iemand door de camera op heterdaad betrapt midden in een vlucht van een springplatform naar de rivier de Marne in Frankrijk. Hij is, op de schoenen na, volledig gekleed en wordt belangstellend gadegeslagen door mannen in badkostuum. In de buurt van de plaats waarin hij in het water terecht zal komen zitten twee geüniformeerde heren in een roeibootje te kijken. Voor het geval ze zo meteen een drenkeling zullen moeten redden? Het bijschrift luidt: Nogent –sur-Marne - Het zwemponton van de militaire gymnastiekschool: Een volledig geklede duik door een leraar. De kaart werd in oktober 1909 verstuurd door Albert aan Monsieur Pierre Cuchy, Pharmacie, Pierrefond, Cantal (Fr.). Met de mededeling Mille bons baisers à tous.
De kaart bericht van een korte vlucht.

Vlucht per auto
Op kaart 1b een heel andere luchtreis, ditmaal in de buurt van het Franse stadje Meaux (bekend van de Brie), gelegen aan dezelfde Marne. Het bijschrift luidt ditmaal: De brug van Tilport bij Meaux – Een Duitse auto die 80 km per uur reed viel in het water omdat hij zich niet bewust was van de verwoesting van de brug door de Franse Génie. (sic!) Belangstellenden, ter plaatse met roeiboot en fiets, bekijken0612BS 57.2 de gevolgen van deze misvatting, de Génie lijkt grondig te werk te zijn gegaan (Zonde van die brug!). De kaart werd uitgegeven door A.N. Paris en is No. 80 in de Galerie Patriotique. Het moet de Eerste Wereldoorlog zijn geweest, de oorlog waarin het luchtwapen, in de vorm van Zeppelins en echte vliegtuigjes voor het eerst een rol van betekenis ging spelen. De kaart werd niet verstuurd. De eigenaar hield hem liever zelf.

Zwevende brug
Teofiel Verbiest (Théophile Verbist) stichtte in 1862 in de deelgemeente Scheut van Anderlecht in België, de Congregatie van het Onbevlekt Hart van Maria. De congregatie bedreef vooral in Azië de Missie. Op kaart 2a zien we een pater in knielende houding op De zwevende brug over een wildstromende rivier ergens op de Philippijnen (Oost Aziatische eilandengroep genoemd naar de Spaans Habsburgse keizer Philips II). Het bijschrift is: Missiën van Scheut – Philippijnen – De zwevende brug. Aan de oever op de grond tussen enorme keien een Philippijn met een paard. Man noch paard lijken van zins de rivier te doorwaden. De pater (hij lijkt een sigaartje te roken) demonstreert hoe je op deze ingenieuze Pont Transbordeur zwevenderwijs veel gerieflijker aan de overkant kunt geraken. Een infrastructurele zegen van de missie. Een inhoudsrijke beeldboodschap om naar huis te sturen.

Veilig vliegen
Vliegen sprak velen tot de verbeelding, maar zeker de minder levensbedreigende vorm ervan was rond de vorige eeuwwisseling nog maar voor weinigen weggelegd. Gelukkig werd al snel een vorm van virtueel vliegen ontwikkeld die net iets tastbaarder was dan de dagdroom: de luchtdoop van de mens in een vliegtuig op de grond en dan op de foto. Denk aan de 50er jaren schoolklassen op die trappen naar de Dakota’s op Schiphol. Op kaart 2b een van de pioniersvormen: een goed geklede heer in een vliegmachine, in elkaar getimmerd voor de fotostudio. In de studio een man van de wereld zijn! En wat een schattig vliegtuig; versierd met rozen. De piloot lijkt de kijker een roos aan te bieden. Dat vliegen zo leuk kan zijn! Deze kaart, alweer uitgegeven door A.N. Paris, werd in 1912 verstuurd door tante Eliane aan Chère Marie. Helaas schreef tante Eliane (in tegenstelling tot de modale prentbriefkaarten correspondent met zijn onberispelijke schrift) zeer onleesbaar. Op de kaart staat in ieder geval Bonne Fête gedrukt.
 
****************************************************************
Uitgave van De Leunstoel wordt mede mogelijk gemaakt door donaties van:
Barbara Muller, Katharina Kouwenhoven, Michiel Hoorweg, Hans Meijer,
J.W. Meijer, Gerbrand Muller, Willem Sloots, Noor van den Brand, Peter Schröder,
Ruurd Kunnen, Carlo van Praag, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg en anderen.
© 2009 Peter Schröder
powered by CJ2