archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 18
15 april 2021
Nummer 13 verschijnt op
29 april 2021
Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
Test Henk Klaren

1810BZ TestNee, dit wordt geen spannend verhaal. Van had ze het wel of had ze het niet? Over die vraag gaat dit verhaaltje ook niet. En om er maar gelijk een spoiler tegengaan te gooien: ze had het niet. De uitslag van de test was negatief en dat is een positief resultaat. Het was geen verassing. Het leek er ook helemaal niet op, maar de huisarts vond het nuttig. En dan maak je een afspraak. Dat kan op twee manieren. Het kan online en het kan telefonisch. Telefonisch leek het handigste omdat er geen auto beschikbaar was om haar naar de teststraat te brengen. Geen functionerende fiets ook trouwens. Lopen en fietsen was sowieso geen optie, want de teststraten zijn veel te ver weg. En ze loopt niet echt vlotjes.

Dus zoeken ze op de site van de GGD Haaglanden hoe dat nu allemaal moest. Er blijkt gedacht te zijn aan het vervoersprobleem. Je moet in principe op eigen gelegenheid naar de teststraat, maar je kunt niet met het openbaar vervoer en ook niet met de taxi. De enige mogelijkheid is de AV070, maar zónder begeleiding. AV070 is zo’n ouderen- en gehandicaptentaxi. Het vervoer naar de teststraat en dan weer naar huis is gratis. Volgens de site hoef je voor de test die taxi niet uit. Ideaal allemaal. Op de site staat een nummer voor het maken van een afspraak.

Bellen dan maar. Na het gebruikelijke gedoe met zo’n keuzemenu krijg je vrij vlot een medewerker aan de lijn. Die begint – allervriendelijkst – onmiddellijk met het plannen van een afspraak. Daar hadden onze hoofdpersonen niks aan. Er moest immers even overlegd worden over het vervoersprobleem en hoe dat nu verder ging. Toen bleek dat niet de GGD Haaglanden aan de andere kant van de lijn was, maar een landelijk callcenter. Dus werd er doorverbonden met de GGD. Alweer alle medewerkers in gesprek. Pokkenmuziek op de telefoon. Maar de wachttijd viel mee. Er zijn helpdesks met langere wachttijden. Alweer een allervriendelijkste medewerker (m/v). Weer werd het probleem voorgelegd en werd een autoteststraat uitgezocht. Er werd nadrukkelijk bevestigd dat betrokkene de taxi niet zou behoeven te verlaten voor de test. Dus toen werd de afspraak gemaakt.

Oh nee, voordat tijd en plaats werden genoemd werd de verbinding verbroken. Tuut tuut tuut zei de telefoon. Nou, GGD bellen dan maar. Maar nee. Op geen van de keuzemenu’s bestond een mogelijkheid om weer verbonden te worden met het corona-afsprakenbureau. Grote truc: landelijk callcenter bellen. Keuzemenu, pokkenmuziek en – eerlijk is eerlijk – na een korte wachttijd nóg een allervriendelijkste medewerker aan de lijn. Deze was ook slím, want hij verbond niet alleen door, maar verschafte ook het te bellen nummer voor het geval de verbinding opnieuw verbroken zou worden. Kwam misschien wel vaker voor, maar dat viel mee. En – dat zal de lezer niet verbazen – ook deze medewerker was allervriendelijkst. Maakte de afspraak en bevestigde desgevraagd dat de testkandidaat de auto niet hoefde te verlaten voor de test. Dan ben je een uur verder, maar ach, mét resultaat.

En dan moet je zelf de afspraak met de AV070 maken. Geen probleem, even bellen. Afspraak maken. Nog even checken of de testkandidaat de auto niet hoeft te verlaten. Dat moest de telefonist nog even controleren bij zijn baas. En ja hoor, dat was het protocol.

Volgende dag: de taxi. Ruimschoots op tijd. Het was geen personenwagen, maar een bus. Nou ja, die komt er ook. MAAR DIE BUS KON NIET DOOR DE TESTSTRAAT! En het was nog een heel eind lopen naar de testplek. En dat kon niet. Ze loopt niet zo vlotjes, weet u nog wel? En de medewerkers mogen je geen hand geven in verband met besmettingsgevaar. Je komt niet voor niks een test doen tenslotte. Kortom gedoe, paniek. Uiteindelijk een stoel naar buiten. Test gedaan, zo goed en zo kwaad als het ging weer teruggelopen en met die AV070-bus terug naar huis.

Ze zijn niet van die klagers, maar toch maar een klacht ingediend. Bij de gemeente. Daar valt de AV070 onder. Ze hebben er twee keer over teruggebeld. Vol begrip. En ze waren dankbaar voor de klacht en zouden het protocol aanpassen, opdat de coronatestritjes alleen met de personenwagens zouden worden gedaan.

-------
Het plaatje is van Han Busstra


© 2021 Henk Klaren meer Henk Klaren - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
Test Henk Klaren
1810BZ TestNee, dit wordt geen spannend verhaal. Van had ze het wel of had ze het niet? Over die vraag gaat dit verhaaltje ook niet. En om er maar gelijk een spoiler tegengaan te gooien: ze had het niet. De uitslag van de test was negatief en dat is een positief resultaat. Het was geen verassing. Het leek er ook helemaal niet op, maar de huisarts vond het nuttig. En dan maak je een afspraak. Dat kan op twee manieren. Het kan online en het kan telefonisch. Telefonisch leek het handigste omdat er geen auto beschikbaar was om haar naar de teststraat te brengen. Geen functionerende fiets ook trouwens. Lopen en fietsen was sowieso geen optie, want de teststraten zijn veel te ver weg. En ze loopt niet echt vlotjes.

Dus zoeken ze op de site van de GGD Haaglanden hoe dat nu allemaal moest. Er blijkt gedacht te zijn aan het vervoersprobleem. Je moet in principe op eigen gelegenheid naar de teststraat, maar je kunt niet met het openbaar vervoer en ook niet met de taxi. De enige mogelijkheid is de AV070, maar zónder begeleiding. AV070 is zo’n ouderen- en gehandicaptentaxi. Het vervoer naar de teststraat en dan weer naar huis is gratis. Volgens de site hoef je voor de test die taxi niet uit. Ideaal allemaal. Op de site staat een nummer voor het maken van een afspraak.

Bellen dan maar. Na het gebruikelijke gedoe met zo’n keuzemenu krijg je vrij vlot een medewerker aan de lijn. Die begint – allervriendelijkst – onmiddellijk met het plannen van een afspraak. Daar hadden onze hoofdpersonen niks aan. Er moest immers even overlegd worden over het vervoersprobleem en hoe dat nu verder ging. Toen bleek dat niet de GGD Haaglanden aan de andere kant van de lijn was, maar een landelijk callcenter. Dus werd er doorverbonden met de GGD. Alweer alle medewerkers in gesprek. Pokkenmuziek op de telefoon. Maar de wachttijd viel mee. Er zijn helpdesks met langere wachttijden. Alweer een allervriendelijkste medewerker (m/v). Weer werd het probleem voorgelegd en werd een autoteststraat uitgezocht. Er werd nadrukkelijk bevestigd dat betrokkene de taxi niet zou behoeven te verlaten voor de test. Dus toen werd de afspraak gemaakt.

Oh nee, voordat tijd en plaats werden genoemd werd de verbinding verbroken. Tuut tuut tuut zei de telefoon. Nou, GGD bellen dan maar. Maar nee. Op geen van de keuzemenu’s bestond een mogelijkheid om weer verbonden te worden met het corona-afsprakenbureau. Grote truc: landelijk callcenter bellen. Keuzemenu, pokkenmuziek en – eerlijk is eerlijk – na een korte wachttijd nóg een allervriendelijkste medewerker aan de lijn. Deze was ook slím, want hij verbond niet alleen door, maar verschafte ook het te bellen nummer voor het geval de verbinding opnieuw verbroken zou worden. Kwam misschien wel vaker voor, maar dat viel mee. En – dat zal de lezer niet verbazen – ook deze medewerker was allervriendelijkst. Maakte de afspraak en bevestigde desgevraagd dat de testkandidaat de auto niet hoefde te verlaten voor de test. Dan ben je een uur verder, maar ach, mét resultaat.

En dan moet je zelf de afspraak met de AV070 maken. Geen probleem, even bellen. Afspraak maken. Nog even checken of de testkandidaat de auto niet hoeft te verlaten. Dat moest de telefonist nog even controleren bij zijn baas. En ja hoor, dat was het protocol.

Volgende dag: de taxi. Ruimschoots op tijd. Het was geen personenwagen, maar een bus. Nou ja, die komt er ook. MAAR DIE BUS KON NIET DOOR DE TESTSTRAAT! En het was nog een heel eind lopen naar de testplek. En dat kon niet. Ze loopt niet zo vlotjes, weet u nog wel? En de medewerkers mogen je geen hand geven in verband met besmettingsgevaar. Je komt niet voor niks een test doen tenslotte. Kortom gedoe, paniek. Uiteindelijk een stoel naar buiten. Test gedaan, zo goed en zo kwaad als het ging weer teruggelopen en met die AV070-bus terug naar huis.

Ze zijn niet van die klagers, maar toch maar een klacht ingediend. Bij de gemeente. Daar valt de AV070 onder. Ze hebben er twee keer over teruggebeld. Vol begrip. En ze waren dankbaar voor de klacht en zouden het protocol aanpassen, opdat de coronatestritjes alleen met de personenwagens zouden worden gedaan.

-------
Het plaatje is van Han Busstra
© 2021 Henk Klaren
powered by CJ2