archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 18
25 februari 2021
Nummer 10 verschijnt op
11 maart 2021
Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
Makam es Kolinda Arie de Jong

1807VG MenKBegin jaren tachtig studeerde mijn echtgenote culturele antropologie. Een stevig contrast met mijn civieltechnische achtergrond. Zij was goed bevriend met twee andere studentes en we zochten elkaar ook, met de partners, af en toe op. We zijn zelfs een keer met drie stellen een week of twee in een cottage in Schotland geweest, maar dat was geen succes. We zaten te dicht op elkaars lip, zodat wij voortijdig zijn vertrokken en elders in Schotland gingen rondkijken. Een heel gebed, want we waren aangewezen op het openbaar vervoer. Hou het er maar op dat wat de serie ‘Rail Away’ in rozige tinten laat zien door ons in de harde praktijk werd ondervonden.

Ik herinner me nog onze wens een fraaie ruïne te gaan bekijken in de Hooglanden, waarbij alleen al het vinden van een B&B een wandeling van enige kilometers vanaf het station betekende (met koffers). Na een bezoek aan die ruïne de volgende dag volgde weer een wandeling naar het station (op tijd zijn, zo vaak reden die treintjes niet) en op naar Edinburgh.

Terug naar onze ontmoetingen met die vriendinnen en hun partners. Op een keer waren de bevriende stellen bij ons in Leiden en zouden we een folkfestival gaan bezoeken dat in de Stadsgehoorzaal werd gehouden. Belangrijke groepen en artiesten in de grote zaal, minder belangrijke in de kleine zaal en nog minder belangrijke in de foyer. Al had ik van geen van alle ooit gehoord: het was ontzettend plezierig en vol met leuke mensen die houden van folkmuziek. Rond een uur of elf ‘s-avonds gingen we naar de grote zaal, waar net een groep muzikanten uit Hongarije was begonnen te spelen. Ik werd weggeblazen door de geweldige kwaliteit van hun muziek. Het was verbijsterend mooi! Bij één nummer, waarin de hobo en viool een hoofdrol speelden, stond het zweet op mijn rug, zo geweldig was dat. Later zocht ik op wie ik had zien spelen: Makam es Kolinda.

Zoals de naam aangeeft was het de fusie van twee andere groepen, met Kolinda als kern. Dat Kolinda was een groep die al langer bestond, in documentatie kom ik als jaar van oprichting 1974 tegen. Ik kocht alle grammofoonplaten die er van Kolinda en Makam es Kolinda te koop waren. Niet veel hoor, een stuk of drie. Met als hoogtepunt het album ‘Makam es Kolinda’, het debuut als fusiegroep.  Wat maakte de muziek van deze groep zo geweldig? De groep was de authentieke volksmuziek ontstegen. Men gebruikte wel traditionele instrumenten, maar het was bepaald geen simpele dansmuziek meer. Uiterst origineel, vol tempowisselingen, meeslepende melodieën, met prachtige solo’s en voor mij onbegrijpelijke teksten.

Ze zijn er niet wereldberoemd mee geworden. Af en toe verscheen er nog een album en na 2011 was er geen teken van leven meer. Laten we zeggen: men kon op zijn en haar lauweren gaan rusten. Toch kan ik iedereen die houdt van geweldige muziek (zoals ik wel vaker kan uitroepen: hadden ze me dat niet wat eerder kunnen vertellen!) aanraden het een of ander op te sporen. Om de lezer lekker te maken verwijs ik naar een Youtube-registratie van een optreden dat ook op CD is verschenen. Goed in beeld gebracht en vol van hun beste werk.

Makam es Kolinda, Jubileumi Koncert Millenáris Teátrum 2010:
https://www.youtube.com/watch?v=reUYhEvHyVc

--------
Het plaatje is van Petra Busstra
Meer informatie: www.petrabusstra.com


© 2021 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
Makam es Kolinda Arie de Jong
1807VG MenKBegin jaren tachtig studeerde mijn echtgenote culturele antropologie. Een stevig contrast met mijn civieltechnische achtergrond. Zij was goed bevriend met twee andere studentes en we zochten elkaar ook, met de partners, af en toe op. We zijn zelfs een keer met drie stellen een week of twee in een cottage in Schotland geweest, maar dat was geen succes. We zaten te dicht op elkaars lip, zodat wij voortijdig zijn vertrokken en elders in Schotland gingen rondkijken. Een heel gebed, want we waren aangewezen op het openbaar vervoer. Hou het er maar op dat wat de serie ‘Rail Away’ in rozige tinten laat zien door ons in de harde praktijk werd ondervonden.

Ik herinner me nog onze wens een fraaie ruïne te gaan bekijken in de Hooglanden, waarbij alleen al het vinden van een B&B een wandeling van enige kilometers vanaf het station betekende (met koffers). Na een bezoek aan die ruïne de volgende dag volgde weer een wandeling naar het station (op tijd zijn, zo vaak reden die treintjes niet) en op naar Edinburgh.

Terug naar onze ontmoetingen met die vriendinnen en hun partners. Op een keer waren de bevriende stellen bij ons in Leiden en zouden we een folkfestival gaan bezoeken dat in de Stadsgehoorzaal werd gehouden. Belangrijke groepen en artiesten in de grote zaal, minder belangrijke in de kleine zaal en nog minder belangrijke in de foyer. Al had ik van geen van alle ooit gehoord: het was ontzettend plezierig en vol met leuke mensen die houden van folkmuziek. Rond een uur of elf ‘s-avonds gingen we naar de grote zaal, waar net een groep muzikanten uit Hongarije was begonnen te spelen. Ik werd weggeblazen door de geweldige kwaliteit van hun muziek. Het was verbijsterend mooi! Bij één nummer, waarin de hobo en viool een hoofdrol speelden, stond het zweet op mijn rug, zo geweldig was dat. Later zocht ik op wie ik had zien spelen: Makam es Kolinda.

Zoals de naam aangeeft was het de fusie van twee andere groepen, met Kolinda als kern. Dat Kolinda was een groep die al langer bestond, in documentatie kom ik als jaar van oprichting 1974 tegen. Ik kocht alle grammofoonplaten die er van Kolinda en Makam es Kolinda te koop waren. Niet veel hoor, een stuk of drie. Met als hoogtepunt het album ‘Makam es Kolinda’, het debuut als fusiegroep.  Wat maakte de muziek van deze groep zo geweldig? De groep was de authentieke volksmuziek ontstegen. Men gebruikte wel traditionele instrumenten, maar het was bepaald geen simpele dansmuziek meer. Uiterst origineel, vol tempowisselingen, meeslepende melodieën, met prachtige solo’s en voor mij onbegrijpelijke teksten.

Ze zijn er niet wereldberoemd mee geworden. Af en toe verscheen er nog een album en na 2011 was er geen teken van leven meer. Laten we zeggen: men kon op zijn en haar lauweren gaan rusten. Toch kan ik iedereen die houdt van geweldige muziek (zoals ik wel vaker kan uitroepen: hadden ze me dat niet wat eerder kunnen vertellen!) aanraden het een of ander op te sporen. Om de lezer lekker te maken verwijs ik naar een Youtube-registratie van een optreden dat ook op CD is verschenen. Goed in beeld gebracht en vol van hun beste werk.

Makam es Kolinda, Jubileumi Koncert Millenáris Teátrum 2010:
https://www.youtube.com/watch?v=reUYhEvHyVc

--------
Het plaatje is van Petra Busstra
Meer informatie: www.petrabusstra.com
© 2021 Arie de Jong
powered by CJ2