archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 19
Jaargang 17
17 september 2020
Nummer 20 verschijnt op
1 oktober 2020
Beschouwingen > In de polder delen printen terug
De geitenwollensokken-aanpak Maxime Roodhorst

1707BS Drees 1Mijn beste vriendin is het typische geitenwollensok-type. Ze leeft heel milieubewust. Ze eet veganistisch, neemt altijd de fiets, gaat niet op verre reizen met het vliegtuig, koopt enkel tweedehandskleding, of ze krijgt de kleding die haar schoonmoeder als hobby voor haar heeft gebreid. Maar is dat allemaal wel écht nodig? Het klinkt erg vermoeiend. Op de fiets door de regen, op een feestje geen bitterbal kunnen eten, of met de trein naar Spanje gaan.

Technologie is toch volop in ontwikkeling? Niemand kijkt tegenwoordig nog op van een elektrische auto op straat, of van een windmolen op zee. Waarom doet ze zoveel moeite? Volgens mijn vriendin is groene energie opwekken en het gebruiken van energie-neutrale producten, zoals Tesla’s, dweilen met de kraan open. Ze heeft een punt. Op de snelweg, met een uitstoot van 29,7 kilo koolstofdioxide in 2017. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, met een uitstoot van 12,9 miljard kilo koolstofdioxide in 2017 en in de veeteelt met een uitstoot van 106 miljoen kilo stikstof.
Inmiddels wonen 100.000 Groningers in beschadigde huizen en is de gaskraan eindelijk dichtgegaan, maar op de Noordzee wordt er nog druk naar olie en gas geboord.

Mijn punt is dat het geen zin heeft om energie-neutrale producten te ontwerpen of te gebruiken als de vervuilende activiteiten en producten nog steeds (bijna) evenveel schade aanrichten als voorheen. Maar buiten deze voorbeelden: hoe groen is die nieuwe technologie nou echt? Te beginnen met de elektrische auto. Stel dat een auto (anders dan een hybride) volledig elektrisch rijdt. Dan is die auto nog steeds niet milieu-neutraal. Dat komt doordat de productie van de batterij die wordt gebruikt voor elektrische auto’s zeer schadelijk is voor het milieu. De productie van zo´n accupakket veroorzaakt al 9 ton aan extra CO2 ten opzichte van een conventionele personenwagen. Voor windmolens geldt ongeveer hetzelfde.

Een gemiddelde windmolen compenseert zichzelf pas na 18 jaar. Misschien klinkt dat fantastisch, een windmolen gaat gemiddeld maar 15 jaar mee. Daarbij kunnen de wieken van een windmolen niet gerecycled worden. Als je klimaatverandering écht tegen wil gaan moet je op zoek naar een andere oplossing. Mijn beste vriendin heeft die gevonden. Zij zorgt ervoor dat ze geen CO2 meer uit hoeft te stoten, of in ieder geval zo min mogelijk. Bij de productie van vlees wordt bijvoorbeeld een stuk meer CO2 uitgestoten dan bij autorijden. Stoppen met het eten van vlees heeft dus relatief veel impact op het tegengaan van klimaatverandering. Toen ik geïnspireerd werd door mijn vriendin om milieubewuster te gaan leven, wist ik niet zo goed hoe ik moest beginnen, maar inmiddels heb ik de smaak flink te pakken. Ik ben nog niet klaar om uitsluitend veganistisch te eten, maar inmiddels ben ik wél vegetariër geworden. Ook probeer ik langer met mijn kleding te doen. Wist je dat bij de productie van een spijkerbroek 32 kilo CO2 uitgestoten wordt? Daar kan een auto zo’n 150 kilometer van rijden. Toen mijn mobiel het niet meer deed, heb ik geen nieuwe gekocht. Ik heb een tweedehands mobiel overgenomen van een kennis en die doet het net zo goed als een nieuwe, hoor!

In mijn omgeving merk ik vaak dat mensen het moeilijk vinden om iets voor het milieu te doen, of ze denken dat het duur is om milieubewuster te gaan leven. Ik vertel ze dan dat het zit in de kleine dingen. De dingen die zo simpel zijn dat je er misschien niet meer aan dacht. Laat bijvoorbeeld geen opladers achter in het stopcontact als je niets oplaadt. Zuinig omgaan met water, kleding en eten kan iedereen. De fiets nemen naar je werk is niet alleen goed voor het milieu, het is ook goed voor je lichaam. Als je de spullen die je niet nodig hebt niet koopt ben je niet alleen goed bezig voor het milieu, je houdt ook geld over voor andere dingen. En de verwarming kan trouwens ook best wat lager als je de gebreide trui en geitenwollensokken van je schoonmoeder draagt.

----------
Bronnen:
5 DUURZAME VOORNEMENS VOOR 2019 DIE ÉCHT EFFECT HEBBEN. Opgehaald van buythechange: https://buythechange.nl/5-duurzame-voornemens-echt-effect/
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990. (2018, 09 10). Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37/co2-uitstoot-in-2017-gelijk-aan-die-in-1990
Hoe groen is elektrisch rijden? Opgehaald van Anwb: https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
Hoe groot zijn de windmolens? Opgehaald van Gemeente Harderwijk: https://www.harderwijk.nl/windenergie/vragen_41823/item/hoe-groot-zijn-de-windmolens_16733.html
Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart? Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/luchtvaart/hoeveel-uitstoot-veroorzaakt-de-nederlandse-luchtvaart-
Industrie, visserij en natuurorganisaties verdelen Noordzee. (2019, 10 27). Opgehaald van NOS: https://nos.nl/artikel/2307905-industrie-visserij-en-natuurorganisaties-verdelen-noordzee.html
Stikstof: vier vragen (en antwoorden) over de uitstoot van boeren. (2019, 10 02). Opgehaald van NOS: https://nos.nl/artikel/2304403-stikstof-vier-vragen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren.html
van Putten, W. (2019, 10 31). ’Feiten in nadeel windmolens’. Opgehaald van De Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/watuzegt/727798555/feiten-in-nadeel-windmolens
'Zeker 100.000 mensen in Groningen lijden door aardbevingsschade'. (2016, 09 05). Opgehaald van NU.nl: https://www.nu.nl/gaswinning-groningen/4316769/zeker-100000-mensen-in-groningen-lijden-aardbevingsschade.html

-----
Het plaatje is van Henk Klaren


© 2020 Maxime Roodhorst meer Maxime Roodhorst - meer "In de polder"
Beschouwingen > In de polder
De geitenwollensokken-aanpak Maxime Roodhorst
1707BS Drees 1Mijn beste vriendin is het typische geitenwollensok-type. Ze leeft heel milieubewust. Ze eet veganistisch, neemt altijd de fiets, gaat niet op verre reizen met het vliegtuig, koopt enkel tweedehandskleding, of ze krijgt de kleding die haar schoonmoeder als hobby voor haar heeft gebreid. Maar is dat allemaal wel écht nodig? Het klinkt erg vermoeiend. Op de fiets door de regen, op een feestje geen bitterbal kunnen eten, of met de trein naar Spanje gaan.

Technologie is toch volop in ontwikkeling? Niemand kijkt tegenwoordig nog op van een elektrische auto op straat, of van een windmolen op zee. Waarom doet ze zoveel moeite? Volgens mijn vriendin is groene energie opwekken en het gebruiken van energie-neutrale producten, zoals Tesla’s, dweilen met de kraan open. Ze heeft een punt. Op de snelweg, met een uitstoot van 29,7 kilo koolstofdioxide in 2017. Bij de Nederlandse luchtvaartmaatschappijen, met een uitstoot van 12,9 miljard kilo koolstofdioxide in 2017 en in de veeteelt met een uitstoot van 106 miljoen kilo stikstof.
Inmiddels wonen 100.000 Groningers in beschadigde huizen en is de gaskraan eindelijk dichtgegaan, maar op de Noordzee wordt er nog druk naar olie en gas geboord.

Mijn punt is dat het geen zin heeft om energie-neutrale producten te ontwerpen of te gebruiken als de vervuilende activiteiten en producten nog steeds (bijna) evenveel schade aanrichten als voorheen. Maar buiten deze voorbeelden: hoe groen is die nieuwe technologie nou echt? Te beginnen met de elektrische auto. Stel dat een auto (anders dan een hybride) volledig elektrisch rijdt. Dan is die auto nog steeds niet milieu-neutraal. Dat komt doordat de productie van de batterij die wordt gebruikt voor elektrische auto’s zeer schadelijk is voor het milieu. De productie van zo´n accupakket veroorzaakt al 9 ton aan extra CO2 ten opzichte van een conventionele personenwagen. Voor windmolens geldt ongeveer hetzelfde.

Een gemiddelde windmolen compenseert zichzelf pas na 18 jaar. Misschien klinkt dat fantastisch, een windmolen gaat gemiddeld maar 15 jaar mee. Daarbij kunnen de wieken van een windmolen niet gerecycled worden. Als je klimaatverandering écht tegen wil gaan moet je op zoek naar een andere oplossing. Mijn beste vriendin heeft die gevonden. Zij zorgt ervoor dat ze geen CO2 meer uit hoeft te stoten, of in ieder geval zo min mogelijk. Bij de productie van vlees wordt bijvoorbeeld een stuk meer CO2 uitgestoten dan bij autorijden. Stoppen met het eten van vlees heeft dus relatief veel impact op het tegengaan van klimaatverandering. Toen ik geïnspireerd werd door mijn vriendin om milieubewuster te gaan leven, wist ik niet zo goed hoe ik moest beginnen, maar inmiddels heb ik de smaak flink te pakken. Ik ben nog niet klaar om uitsluitend veganistisch te eten, maar inmiddels ben ik wél vegetariër geworden. Ook probeer ik langer met mijn kleding te doen. Wist je dat bij de productie van een spijkerbroek 32 kilo CO2 uitgestoten wordt? Daar kan een auto zo’n 150 kilometer van rijden. Toen mijn mobiel het niet meer deed, heb ik geen nieuwe gekocht. Ik heb een tweedehands mobiel overgenomen van een kennis en die doet het net zo goed als een nieuwe, hoor!

In mijn omgeving merk ik vaak dat mensen het moeilijk vinden om iets voor het milieu te doen, of ze denken dat het duur is om milieubewuster te gaan leven. Ik vertel ze dan dat het zit in de kleine dingen. De dingen die zo simpel zijn dat je er misschien niet meer aan dacht. Laat bijvoorbeeld geen opladers achter in het stopcontact als je niets oplaadt. Zuinig omgaan met water, kleding en eten kan iedereen. De fiets nemen naar je werk is niet alleen goed voor het milieu, het is ook goed voor je lichaam. Als je de spullen die je niet nodig hebt niet koopt ben je niet alleen goed bezig voor het milieu, je houdt ook geld over voor andere dingen. En de verwarming kan trouwens ook best wat lager als je de gebreide trui en geitenwollensokken van je schoonmoeder draagt.

----------
Bronnen:
5 DUURZAME VOORNEMENS VOOR 2019 DIE ÉCHT EFFECT HEBBEN. Opgehaald van buythechange: https://buythechange.nl/5-duurzame-voornemens-echt-effect/
CO2-uitstoot in 2017 gelijk aan die in 1990. (2018, 09 10). Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/37/co2-uitstoot-in-2017-gelijk-aan-die-in-1990
Hoe groen is elektrisch rijden? Opgehaald van Anwb: https://www.anwb.nl/auto/themas/elektrisch-rijden/hoe-groen-is-het
Hoe groot zijn de windmolens? Opgehaald van Gemeente Harderwijk: https://www.harderwijk.nl/windenergie/vragen_41823/item/hoe-groot-zijn-de-windmolens_16733.html
Hoeveel uitstoot veroorzaakt de Nederlandse luchtvaart? Opgehaald van CBS: https://www.cbs.nl/nl-nl/faq/luchtvaart/hoeveel-uitstoot-veroorzaakt-de-nederlandse-luchtvaart-
Industrie, visserij en natuurorganisaties verdelen Noordzee. (2019, 10 27). Opgehaald van NOS: https://nos.nl/artikel/2307905-industrie-visserij-en-natuurorganisaties-verdelen-noordzee.html
Stikstof: vier vragen (en antwoorden) over de uitstoot van boeren. (2019, 10 02). Opgehaald van NOS: https://nos.nl/artikel/2304403-stikstof-vier-vragen-en-antwoorden-over-de-uitstoot-van-boeren.html
van Putten, W. (2019, 10 31). ’Feiten in nadeel windmolens’. Opgehaald van De Telegraaf: https://www.telegraaf.nl/watuzegt/727798555/feiten-in-nadeel-windmolens
'Zeker 100.000 mensen in Groningen lijden door aardbevingsschade'. (2016, 09 05). Opgehaald van NU.nl: https://www.nu.nl/gaswinning-groningen/4316769/zeker-100000-mensen-in-groningen-lijden-aardbevingsschade.html

-----
Het plaatje is van Henk Klaren
© 2020 Maxime Roodhorst
powered by CJ2