archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 21
21 maart 2024
Nummer 13 verschijnt op
4 april 2024
Beschouwingen > Brief uit ... delen printen terug
... mediterraan Leeuwarden Dik Kruithof

1706BS Leeuwaren1Tot onze verrassing kregen we een uitnodiging voor de opening van een tentoonstelling in een Galerie die mij al jaren geen uitnodiging meer gestuurd had. Wat bleek: de oude eigenaar was er weer in teruggekeerd, na het pand een jaar of acht verhuurd te hebben. Hij gaat het met zijn familie de Galerie weer op de kaart zetten. De eerste tentoonstelling was van Jia Bei Le, geboren in 1949 in Shanghai en afgestudeerd aan de ‘Foudgumse School’ van ouderwets in de buitenlucht schilderende kunstenaars. We hebben het over het landschap rond Leeuwarden, zoals het Drents Museum dat doet voor het Drentse landschap – daar moeten we overigens nog heen.

Het buiten in de natuur schilderen, de Fransen noemen het ‘en plein air’ en zijn er wereldberoemd mee geworden, werd in de 19e eeuw mogelijk door de uitvinding van de verftube. In de eerste helft van de twintigste eeuw maakten veel Friese kunstenaars schilderijen in de buitenlucht, met name Ids Wiersma en Andries van der Sloot waren bekende namen. Jan Stroosma was een typisch Leeuwarder stadsschilder en tekenaar. Bij het gemeentearchief is een boek van hem uitgekomen: ‘Jan Stroosma zag Leeuwarden’.

Jia Bei Le is één van de weinige kunstenaars die nu nog op straat schildert1706BS Leeuwarden2 in Leeuwarden. Het mooie en fascinerende van haar schilderijen zit vooral in de belichting. Ze ziet het licht in Leeuwarden anders dan vroeger. In haar schilderijen lijkt Leeuwarden een mediterrane stad. Veel gebouwen zijn door de vorm herkenbaar maar worden door de kleur opvallend. Zo is er een prachtig schilderij van de koepel van voorheen de Frieslandbank, gezien over de Willemskade. Die koepel is met glas bekleed en heeft op zijn best een lichtgroene uitstraling, maar is in het schilderij fel bladgroen, wat een prachtig effect geeft.  

Een ander prachtig voorbeeld, het was ook gekozen voor de uitnodiging, is een schilderij van een hokje op de voorstreek. Dat heeft een zomerbelichting gekregen die praktisch onmogelijk is, maar wel een opmerkelijk beeld geeft. Dat stukje stad hangt ineens vol zonneluifels, waardoor je je in een ander deel van Europa waant. Verder is er een keur aan landschappen, waarbij het Friese weideland op zijn mooist is met de stad op de achtergrond, zoals wij het hier graag zien.

------
Galerie Van den Berg aan het Groot Schavernek in Leeuwarden is vlakbij de Harmonie.  Geopend op donderdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag van 1 tot 5.

--------
De plaatjes zijn van de schrijver

© 2020 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Brief uit ..." -
Beschouwingen > Brief uit ...
... mediterraan Leeuwarden Dik Kruithof
1706BS Leeuwaren1Tot onze verrassing kregen we een uitnodiging voor de opening van een tentoonstelling in een Galerie die mij al jaren geen uitnodiging meer gestuurd had. Wat bleek: de oude eigenaar was er weer in teruggekeerd, na het pand een jaar of acht verhuurd te hebben. Hij gaat het met zijn familie de Galerie weer op de kaart zetten. De eerste tentoonstelling was van Jia Bei Le, geboren in 1949 in Shanghai en afgestudeerd aan de ‘Foudgumse School’ van ouderwets in de buitenlucht schilderende kunstenaars. We hebben het over het landschap rond Leeuwarden, zoals het Drents Museum dat doet voor het Drentse landschap – daar moeten we overigens nog heen.

Het buiten in de natuur schilderen, de Fransen noemen het ‘en plein air’ en zijn er wereldberoemd mee geworden, werd in de 19e eeuw mogelijk door de uitvinding van de verftube. In de eerste helft van de twintigste eeuw maakten veel Friese kunstenaars schilderijen in de buitenlucht, met name Ids Wiersma en Andries van der Sloot waren bekende namen. Jan Stroosma was een typisch Leeuwarder stadsschilder en tekenaar. Bij het gemeentearchief is een boek van hem uitgekomen: ‘Jan Stroosma zag Leeuwarden’.

Jia Bei Le is één van de weinige kunstenaars die nu nog op straat schildert1706BS Leeuwarden2 in Leeuwarden. Het mooie en fascinerende van haar schilderijen zit vooral in de belichting. Ze ziet het licht in Leeuwarden anders dan vroeger. In haar schilderijen lijkt Leeuwarden een mediterrane stad. Veel gebouwen zijn door de vorm herkenbaar maar worden door de kleur opvallend. Zo is er een prachtig schilderij van de koepel van voorheen de Frieslandbank, gezien over de Willemskade. Die koepel is met glas bekleed en heeft op zijn best een lichtgroene uitstraling, maar is in het schilderij fel bladgroen, wat een prachtig effect geeft.  

Een ander prachtig voorbeeld, het was ook gekozen voor de uitnodiging, is een schilderij van een hokje op de voorstreek. Dat heeft een zomerbelichting gekregen die praktisch onmogelijk is, maar wel een opmerkelijk beeld geeft. Dat stukje stad hangt ineens vol zonneluifels, waardoor je je in een ander deel van Europa waant. Verder is er een keur aan landschappen, waarbij het Friese weideland op zijn mooist is met de stad op de achtergrond, zoals wij het hier graag zien.

------
Galerie Van den Berg aan het Groot Schavernek in Leeuwarden is vlakbij de Harmonie.  Geopend op donderdag-, vrijdag- en zaterdagmiddag van 1 tot 5.

--------
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2020 Dik Kruithof
powered by CJ2