archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 18
Jaargang 16
29 augustus 2019
Nummer 20 verschijnt op
26 september 2019
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Paper Art in Coda Apeldoorn Dik Kruithof

1618VG Coda1Coda in Apeldoorn heeft een nieuwe ingang èn de vierde aflevering van Coda Paper Art in het museum. De vorige afleveringen van Paper Art vond ik al goed en deze is geweldig, met een grote variatie, een breed aanbod en een aantal hoogtepunten.

Het hoogtepunt vond ik 'Waldegg' van de Zwitserse Gabriela Studer, die met schaar en scalpel de papierknipkunst beoefent. Voor Coda sneed en knipte ze een prachtig woud uit zwart papier (van ik schat drie bij twee meter) dat door de variatie een geweldige diepte vertoont. Een meesterwerk waarvan je je niet kunt voorstellen dat het alleen maar uit papier bestaat. Maar je kunt het van heel dichtbij bekijken en ik heb niets anders gezien. En het hangt nota bene geheel vrij in de lucht, zo'n tien centimeter voor een wit laken. Van afstand bezien lijkt het onvergankelijk en van dichtbij oogt het heel kwetsbaar.

Een ander hoogtepunt was voor mij het werk van de Duitse Gabriela Hofman, heel anders maar ook met scalpel gemaakt uit karton. Zij bouwt subtiele open structuren van kartonnen balken die wat beeld betreft bij de Bauhausperiode aansluiten. Simpel en subtiel en zuinig materiaalgebruik. Zo nu en dan met verrassende versieringen; zo is er een gebouwtje dat in een zwarte vederpracht staat. Naast de witte en zwarte constructies hangen er van haar vier mooie witte wandplastieken, die wat opzet betreft ontleend lijken te zijn aan het werk van de Nederlandse Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven.  

Het mooie van deze Paper Art is de grote verscheidenheid in manieren van omgaan met papier. De Amerikaanse kunstenaar Warren King reisde in 2010 voor het eerst naar het Chinese dorp waar zijn voorouders vandaan kwamen. Hij werd gegrepen door de inwoners, waarvan sommigen zich hun grootouders nog herinnerden, en maakte levensgrote afbeeldingen van het karton van dozen, het enige geschikte materiaal dat daar te krijgen was. Vijf dorpsbewoners zitten nu op een bankje bij Coda in Apeldoorn.

Het metershoge schetsboek1618VG Coda2 van Jelte van Lente verwijst terug naar de lessen in de Chinese schilderkunst, die hij na zijn studie in Groningen volgde in Huangzhou, China. Van Erik van Maarschalkerwaard  is er oud werk te zien: modellen van gebouwen opgebouwd uit stapels enveloppen. Voor deze tentoonstelling speciaal maakte hij een eerbetoon aan een Tsjechische grensbewaker die zijn kantoortje ombouwde tot postkantoor. Om de Olympische gedachte en de verbroedering tussen de volkeren met  een klein luchtpostnetwerk en speciale postzegels te bevorderen.

Van klein tot groot. Uiteraard heeft Coda, met de grootste moderne sieradencollectie van Nederland, een open oog voor sieraden van papier. De mooiste voorbeelden komen voorbij, vaak opgebouwd uit oneindig veel kleine stukjes papier. Nathalie Boutté bouwt grote portretten op uit strookjes papier van ongeveer twee vierkante centimeter, beschreven met inkt. Een wonderbaarlijk verschil is er tussen van heel dichtbij al die kleine stukjes beschreven papier zien en van twee meter afstand een groot portret. Het echte grote werk, een ridderstandbeeld van geniet karton, is van huiskunstenaar Couzijn van Leeuwen. De objecten van Jerry Kowalski, een voet, een hoofd en een lepel, mogen er ook zijn.

Fascinerend vind ik ook altijd wat er mogelijk is met de combinatie van papier en vocht. Zo maakte Hill van Neer van krantenpapier en behanglijm klompen materiaal, die ze tot prachtige ronde stenen kon polijsten. Jan Eric Visser deed hetzelfde met zijn papierafval en kaarsvet en kwam tot grote willekeurige vormen: Form follows Garbage. En de Koreaan Seungbin Yang beschilderde zijn van papier-maché gemaakte vormen met de meest exclusieve lak, waardoor ze een aparte eeuwigheidswaarde krijgen.

Coda Paper Art is nog te zien tot 27 oktober. Er is werk van 39 artiesten, waarvan ik er hier maar elf genoemd heb. Misschien vindt u de anderen wel veel beter. Ga zelf kijken!

--------
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2019 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Paper Art in Coda Apeldoorn Dik Kruithof
1618VG Coda1Coda in Apeldoorn heeft een nieuwe ingang èn de vierde aflevering van Coda Paper Art in het museum. De vorige afleveringen van Paper Art vond ik al goed en deze is geweldig, met een grote variatie, een breed aanbod en een aantal hoogtepunten.

Het hoogtepunt vond ik 'Waldegg' van de Zwitserse Gabriela Studer, die met schaar en scalpel de papierknipkunst beoefent. Voor Coda sneed en knipte ze een prachtig woud uit zwart papier (van ik schat drie bij twee meter) dat door de variatie een geweldige diepte vertoont. Een meesterwerk waarvan je je niet kunt voorstellen dat het alleen maar uit papier bestaat. Maar je kunt het van heel dichtbij bekijken en ik heb niets anders gezien. En het hangt nota bene geheel vrij in de lucht, zo'n tien centimeter voor een wit laken. Van afstand bezien lijkt het onvergankelijk en van dichtbij oogt het heel kwetsbaar.

Een ander hoogtepunt was voor mij het werk van de Duitse Gabriela Hofman, heel anders maar ook met scalpel gemaakt uit karton. Zij bouwt subtiele open structuren van kartonnen balken die wat beeld betreft bij de Bauhausperiode aansluiten. Simpel en subtiel en zuinig materiaalgebruik. Zo nu en dan met verrassende versieringen; zo is er een gebouwtje dat in een zwarte vederpracht staat. Naast de witte en zwarte constructies hangen er van haar vier mooie witte wandplastieken, die wat opzet betreft ontleend lijken te zijn aan het werk van de Nederlandse Nul-kunstenaar Jan Schoonhoven.  

Het mooie van deze Paper Art is de grote verscheidenheid in manieren van omgaan met papier. De Amerikaanse kunstenaar Warren King reisde in 2010 voor het eerst naar het Chinese dorp waar zijn voorouders vandaan kwamen. Hij werd gegrepen door de inwoners, waarvan sommigen zich hun grootouders nog herinnerden, en maakte levensgrote afbeeldingen van het karton van dozen, het enige geschikte materiaal dat daar te krijgen was. Vijf dorpsbewoners zitten nu op een bankje bij Coda in Apeldoorn.

Het metershoge schetsboek1618VG Coda2 van Jelte van Lente verwijst terug naar de lessen in de Chinese schilderkunst, die hij na zijn studie in Groningen volgde in Huangzhou, China. Van Erik van Maarschalkerwaard  is er oud werk te zien: modellen van gebouwen opgebouwd uit stapels enveloppen. Voor deze tentoonstelling speciaal maakte hij een eerbetoon aan een Tsjechische grensbewaker die zijn kantoortje ombouwde tot postkantoor. Om de Olympische gedachte en de verbroedering tussen de volkeren met  een klein luchtpostnetwerk en speciale postzegels te bevorderen.

Van klein tot groot. Uiteraard heeft Coda, met de grootste moderne sieradencollectie van Nederland, een open oog voor sieraden van papier. De mooiste voorbeelden komen voorbij, vaak opgebouwd uit oneindig veel kleine stukjes papier. Nathalie Boutté bouwt grote portretten op uit strookjes papier van ongeveer twee vierkante centimeter, beschreven met inkt. Een wonderbaarlijk verschil is er tussen van heel dichtbij al die kleine stukjes beschreven papier zien en van twee meter afstand een groot portret. Het echte grote werk, een ridderstandbeeld van geniet karton, is van huiskunstenaar Couzijn van Leeuwen. De objecten van Jerry Kowalski, een voet, een hoofd en een lepel, mogen er ook zijn.

Fascinerend vind ik ook altijd wat er mogelijk is met de combinatie van papier en vocht. Zo maakte Hill van Neer van krantenpapier en behanglijm klompen materiaal, die ze tot prachtige ronde stenen kon polijsten. Jan Eric Visser deed hetzelfde met zijn papierafval en kaarsvet en kwam tot grote willekeurige vormen: Form follows Garbage. En de Koreaan Seungbin Yang beschilderde zijn van papier-maché gemaakte vormen met de meest exclusieve lak, waardoor ze een aparte eeuwigheidswaarde krijgen.

Coda Paper Art is nog te zien tot 27 oktober. Er is werk van 39 artiesten, waarvan ik er hier maar elf genoemd heb. Misschien vindt u de anderen wel veel beter. Ga zelf kijken!

--------
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2019 Dik Kruithof
powered by CJ2