archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 11
Jaargang 15
29 maart 2018
Nummer 13 verschijnt op
26 april 2018
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Daar zou ik wel heen willen Dik Kruithof

1511VG Savanne‘De Hollandse Savanne, een tentoonstelling over water, energie en de infrastructuur van de cloud, nog tot 14 april’, zo komt het op Google als je zoekt naar Museum De Domeinen in Sittard. Daar was ik twee jaar geleden voor een prachtige tentoonstelling van Basia Irland, die door de wildernis trok om het mooie van schoon stromend water te laten zien. Nu is er weer een tentoonstelling over water vanuit een bijna tegengesteld uitgangspunt.

Op de website wordt uitgelegd dat Nederland het grootste Europese kruispunt is voor internetverkeer. Onderzeese datakabels komen hier aan en al die gegevens worden verder vervoerd of bewaard in dataopslagcentra en computerparken. Er is veel energie en water nodig om dat te koelen. Was water vroeger nog een primaire hulpbron en een mensenrecht, tegenwoordig wordt het meer en meer gebruikt om ons digitale zelf te ondersteunen.

De Hollandse Savanne kijkt naar de rol van water als onderdeel van onze onlinewereld en maakt de gevolgen van ons online gedrag duidelijk. De titel is ontleend aan een lezing die Frank Stella in 1984 in Amsterdam hield en stelt de vraag hoe we onze natuurlijke reserves moeten inzetten.
De natuurlijke hulpbronnen worden steeds kostbaarder en lopen het risico te worden opgeslorpt door de groeiende hoeveelheid digitale data. We moeten dus duurzame alternatieven vinden, zoals  serverparken op de Noordpool, in grotten of zelfs op de bodem van de oceaan. Maar wat zijn daar de gevolgen van?

De Hollandse Savanne probeert samen met kunstenaars, belangengroepen en onderzoekers een allesomvattend beeld te schetsen, waarbij duurzame praktijken worden verkend en het publiek meer bewust wordt gemaakt van het verband tussen de virtuele wereld en water. Er is werk te zien van de Nederlandse kunstenaars Sara Sejin Chang (Sara van der Heide NL/KR)) en Femke Herregraven (NL) en verder van een internationaal gezelschap, met uit de collectie van De Domeinen een videowerk van Allora & Calzadilla.

Naast kunst is er een breed scala aan documentatiematerialen. Van monsters van de eerste transoceanische kabels uit het Teylers Museum tot de Atlas zum Kosmos van Alexander von Humboldt. Ook is er documentatie van kunstprojecten, zoals het werk van het Koreaanse collectief Unmake Lab en hun onderzoek Generic Nature. Dit onderzoek betreft de slimme stad Songdo (vlak bij Seoul), de eerste plek ter wereld die wordt beheerst door het internet der dingen, en de schadelijke effecten daarvan op het omliggende landschap.

Er is een onderzoeksruimte, er worden gesprekken gevoerd met kunstenaars en studenten van de masteropleiding Kunst, Cultuur en Erfgoed van Maastricht University werken aan een workshop die als evenement deel uitmaakt van het randprogramma.

Deelnemende kunstenaars zijn: Allora & Calzadilla (US/CU), Peter Fend (US), Nicolas Floc’h (FR), Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) (NL/KR), Femke Herregraven (NL), Ryan S Jeffery & Boaz Levin (US&DE), Geraldine Juárez (MX/SE), Sam Lewitt (US), Charles Lim (SG), Yuri Pattison (IE), Johan Rosenmunthe (DK), S.K. Ruud & AE (NO), Unmake Lab (KR) en Jura Shust (BY). Pattison doet onderzoek naar de politieke gevolgen van nieuwe technologieën en de veranderende aard van de visuele cultuur in het internettijdperk. Hij won de Frieze Artist Award 2016 en zijn werk is nog niet eerder in Nederland getoond.

Bron: website van De Domeinen. Deze tekst is een sterk verkorte en vereenvoudigde versie.

-----
Het plaatje is afkomstig van de schrijver


© 2018 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Daar zou ik wel heen willen Dik Kruithof
1511VG Savanne‘De Hollandse Savanne, een tentoonstelling over water, energie en de infrastructuur van de cloud, nog tot 14 april’, zo komt het op Google als je zoekt naar Museum De Domeinen in Sittard. Daar was ik twee jaar geleden voor een prachtige tentoonstelling van Basia Irland, die door de wildernis trok om het mooie van schoon stromend water te laten zien. Nu is er weer een tentoonstelling over water vanuit een bijna tegengesteld uitgangspunt.

Op de website wordt uitgelegd dat Nederland het grootste Europese kruispunt is voor internetverkeer. Onderzeese datakabels komen hier aan en al die gegevens worden verder vervoerd of bewaard in dataopslagcentra en computerparken. Er is veel energie en water nodig om dat te koelen. Was water vroeger nog een primaire hulpbron en een mensenrecht, tegenwoordig wordt het meer en meer gebruikt om ons digitale zelf te ondersteunen.

De Hollandse Savanne kijkt naar de rol van water als onderdeel van onze onlinewereld en maakt de gevolgen van ons online gedrag duidelijk. De titel is ontleend aan een lezing die Frank Stella in 1984 in Amsterdam hield en stelt de vraag hoe we onze natuurlijke reserves moeten inzetten.
De natuurlijke hulpbronnen worden steeds kostbaarder en lopen het risico te worden opgeslorpt door de groeiende hoeveelheid digitale data. We moeten dus duurzame alternatieven vinden, zoals  serverparken op de Noordpool, in grotten of zelfs op de bodem van de oceaan. Maar wat zijn daar de gevolgen van?

De Hollandse Savanne probeert samen met kunstenaars, belangengroepen en onderzoekers een allesomvattend beeld te schetsen, waarbij duurzame praktijken worden verkend en het publiek meer bewust wordt gemaakt van het verband tussen de virtuele wereld en water. Er is werk te zien van de Nederlandse kunstenaars Sara Sejin Chang (Sara van der Heide NL/KR)) en Femke Herregraven (NL) en verder van een internationaal gezelschap, met uit de collectie van De Domeinen een videowerk van Allora & Calzadilla.

Naast kunst is er een breed scala aan documentatiematerialen. Van monsters van de eerste transoceanische kabels uit het Teylers Museum tot de Atlas zum Kosmos van Alexander von Humboldt. Ook is er documentatie van kunstprojecten, zoals het werk van het Koreaanse collectief Unmake Lab en hun onderzoek Generic Nature. Dit onderzoek betreft de slimme stad Songdo (vlak bij Seoul), de eerste plek ter wereld die wordt beheerst door het internet der dingen, en de schadelijke effecten daarvan op het omliggende landschap.

Er is een onderzoeksruimte, er worden gesprekken gevoerd met kunstenaars en studenten van de masteropleiding Kunst, Cultuur en Erfgoed van Maastricht University werken aan een workshop die als evenement deel uitmaakt van het randprogramma.

Deelnemende kunstenaars zijn: Allora & Calzadilla (US/CU), Peter Fend (US), Nicolas Floc’h (FR), Sara Sejin Chang (Sara van der Heide) (NL/KR), Femke Herregraven (NL), Ryan S Jeffery & Boaz Levin (US&DE), Geraldine Juárez (MX/SE), Sam Lewitt (US), Charles Lim (SG), Yuri Pattison (IE), Johan Rosenmunthe (DK), S.K. Ruud & AE (NO), Unmake Lab (KR) en Jura Shust (BY). Pattison doet onderzoek naar de politieke gevolgen van nieuwe technologieën en de veranderende aard van de visuele cultuur in het internettijdperk. Hij won de Frieze Artist Award 2016 en zijn werk is nog niet eerder in Nederland getoond.

Bron: website van De Domeinen. Deze tekst is een sterk verkorte en vereenvoudigde versie.

-----
Het plaatje is afkomstig van de schrijver
© 2018 Dik Kruithof
powered by CJ2