archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 5
Jaargang 15
14 december 2017
Nummer 6 verschijnt op
18 januari 2018
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Interchange Arie de Jong

1416VG KooningDit is een schilderij van Willem de Kooning. De titel: Interchange. Het werd in 2015 gekocht door iemand met veel geld: Kenneth C. Griffin. Dat is een hedgefondsmanager, wat nog eens duidelijk maakt dat je veel geld kunt verdienen door te mogen spelen met het geld van anderen, in een financiële markt. Je hoeft zelf niets nuttigs te maken, je perst het geld er uit dat anderen blijkbaar over het hoofd zien als ze wel iets nuttigs maken. Het gaat echter om het plaatje en niet om een analyse van de financiële macht in de wereld.

De vraag aan de kijker/lezer is: ‘Is dit schilderij $ 303.000.000 waard? Zo veel was de heer Griffin bereid er voor te betalen. Overigens was het daarmee even duur als een schilderij dat ook voor zo veel geld van de hand ging: “Wanneer ga je trouwen? van Paul Gauguin. Gekocht voor 300 miljoen dollar door de overheid van Qatar, ook wel bekend van het organiseren van sportevenementen in extreme omstandigheden.

Terug naar het schilderij van Willem de Kooning. Ik vraag niet of de kijker/lezer er zo veel geld voor over zou hebben, want bijna niemand heeft zo veel geld. Hoe veel zou de kijker/lezer er voor over hebben als je gewoon op een jaarlijkse open-galerie-dag bij een kunstenaar dit ziet staan? Het schilderij spreekt je aan en je zegt: ik zou dat wel willen kopen. Let wel, het schilderij is 2 bij 1,7 meter groot. Dat vraagt iets van hoe je woont. Bij mij zou ik geen plekje weten te vinden.
Ik doe een gok. Ik denk dat, als je het een aansprekend tafereel vindt, bereid zou zijn hooguit € 3.000 te betalen. De heer Griffin was bereid 100.000 maal zo veel te betalen. Wat ziet hij wat ik niet zie?

Bij het marktmechanisme van kunst lopen prijs en waarde soms zeer uiteen. Tot ongeveer de 16de eeuw kreeg een kunstenaar betaald voor de materialen en de arbeid die een kunstvoorwerp kostte. Al zullen er best handige donders zijn geweest die wat extra kregen, omdat het resultaat zeer beviel. Of ze kregen niets natuurlijk, omdat niemand het wilde hebben. Daarna zijn kunstenaars onderworpen geraakt aan een onbegrijpelijk marktmechanisme. Decadente trekken veroorzaken dat er schilderijen, beeldhouwwerken e.d. zijn die opbrengen wat de gek er voor geeft. Of dat prachtige of interessante dingen voor een prikje te koop zijn in de kringloopwinkel of de veiling voor een goed doel. Het leuke is dat je dan wel weer op de televisie kunt komen in een nonsens-programma over het voor een prikje kopen van waardevolle kunst.

Kijk er nog maar eens goed naar. Het blijft een raadsel.

---------
De weergave van Interchange is ontleend aan de Engelstalige versie van Wikipedia


© 2017 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Interchange Arie de Jong
1416VG KooningDit is een schilderij van Willem de Kooning. De titel: Interchange. Het werd in 2015 gekocht door iemand met veel geld: Kenneth C. Griffin. Dat is een hedgefondsmanager, wat nog eens duidelijk maakt dat je veel geld kunt verdienen door te mogen spelen met het geld van anderen, in een financiële markt. Je hoeft zelf niets nuttigs te maken, je perst het geld er uit dat anderen blijkbaar over het hoofd zien als ze wel iets nuttigs maken. Het gaat echter om het plaatje en niet om een analyse van de financiële macht in de wereld.

De vraag aan de kijker/lezer is: ‘Is dit schilderij $ 303.000.000 waard? Zo veel was de heer Griffin bereid er voor te betalen. Overigens was het daarmee even duur als een schilderij dat ook voor zo veel geld van de hand ging: “Wanneer ga je trouwen? van Paul Gauguin. Gekocht voor 300 miljoen dollar door de overheid van Qatar, ook wel bekend van het organiseren van sportevenementen in extreme omstandigheden.

Terug naar het schilderij van Willem de Kooning. Ik vraag niet of de kijker/lezer er zo veel geld voor over zou hebben, want bijna niemand heeft zo veel geld. Hoe veel zou de kijker/lezer er voor over hebben als je gewoon op een jaarlijkse open-galerie-dag bij een kunstenaar dit ziet staan? Het schilderij spreekt je aan en je zegt: ik zou dat wel willen kopen. Let wel, het schilderij is 2 bij 1,7 meter groot. Dat vraagt iets van hoe je woont. Bij mij zou ik geen plekje weten te vinden.
Ik doe een gok. Ik denk dat, als je het een aansprekend tafereel vindt, bereid zou zijn hooguit € 3.000 te betalen. De heer Griffin was bereid 100.000 maal zo veel te betalen. Wat ziet hij wat ik niet zie?

Bij het marktmechanisme van kunst lopen prijs en waarde soms zeer uiteen. Tot ongeveer de 16de eeuw kreeg een kunstenaar betaald voor de materialen en de arbeid die een kunstvoorwerp kostte. Al zullen er best handige donders zijn geweest die wat extra kregen, omdat het resultaat zeer beviel. Of ze kregen niets natuurlijk, omdat niemand het wilde hebben. Daarna zijn kunstenaars onderworpen geraakt aan een onbegrijpelijk marktmechanisme. Decadente trekken veroorzaken dat er schilderijen, beeldhouwwerken e.d. zijn die opbrengen wat de gek er voor geeft. Of dat prachtige of interessante dingen voor een prikje te koop zijn in de kringloopwinkel of de veiling voor een goed doel. Het leuke is dat je dan wel weer op de televisie kunt komen in een nonsens-programma over het voor een prikje kopen van waardevolle kunst.

Kijk er nog maar eens goed naar. Het blijft een raadsel.

---------
De weergave van Interchange is ontleend aan de Engelstalige versie van Wikipedia
© 2017 Arie de Jong
powered by CJ2