archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 17
Jaargang 16
4 juli 2019
Nummer 18 verschijnt op
29 augustus 2019
Beschouwingen > In de polder delen printen terug
De bende van Klomp (6) Willem Minderhout

1614BS KaartjesZesde deel in een serie schetsen van de begindagen van 'OV Reisinformatie 9292', onder de bezielende leiding van Gijs Klomp.

Laatst viel mijn oog op een krantenartikel waarin stond dat contactloos betalen in het OV in een korte periode een erg populaire manier van afrekenen is geworden. Het gaat hierbij niet om OV-chipkaarttransacties, maar om gewone pinbetalingen. Men wil geen contant geld meer in bus en tram, want dat is teveel gedoe en wordt bovendien als een veiligheidsrisico gezien. Ik had al eerder gehoord dat je in Londen niet langer perse een Oyster Card hoeft aan te schaffen, maar ook makkelijk contactloos met je pinpas voor de metro kan betalen.

Je vraagt je dan af of die aparte betalingssystemen voor het openbaar vervoer, afgezien van het huidige prijsvoordeel, nog wel nodig zijn. En ik moest onwillekeurig weer even terugdenken aan mijn tijd bij OVR.

We spreken over de tijd waarin je voor bus en tram moest betalen met een strippenkaart. In de trein had je nog echte kaartjes, waar echte mannen echte gaatjes in knipten. (Of, als je pech had, kreeg je een datumstempel.) In die tijd werd een nieuw revolutionair betaalmiddel geïntroduceerd dat nu al weer verdwenen is: de chipknip. Voor de jongeren onder ons: de chipknip was een chip die op je pinpas zat waarop je saldo kon zetten. Er stond dus ‘geld’ op de chip, zodat je geen online transactie (‘pinnen’) hoefde te doen om iets te betalen. Dit systeem heeft nooit veel succes gehad, op een enkele kantine en een aantal parkeerautomaten na werd het niet gebruikt, en is alweer verdwenen.

Bij de introductie in 1996 waren de verwachtingen echter hooggespannen. Er1614BS Smartphone was zelfs sprake van een heuse systeemstrijd, want de Postbank kwam met een concurrerend systeem: de chipper. De Postbank werkte samen met onze grote strategische partner PTT Telecom. Ook vanwege de chipper waren wij zeer interessant voor dit conglomeraat.

In het openbaar vervoer werd namelijk al jaren gestreefd naar een nieuw geïntegreerd betalingssysteem, met een chipkaart. Het bleek echter in de praktijk onmogelijk om alle ov-neuzen in dezelfde richting te krijgen. Waar was dat echter wel gelukt? Juist! In de informatievoorziening was die samenwerking uitstekend geregeld. En met wie werkte die OV-informatieverstrekker samen? Juist! Met PTT Telecom. Zou die Chipper niet dienst kunnen doen als OV-Chipkaart? Technisch leek er niets in de weg te staan.

Wij waren op dat moment in overleg met PTT Telecom over de verstrekking van ov-reisinformatie via informatiezuilen. Zou het niet geweldig zijn als je zo’n reis, nadat je hem gepland had, ook zou kunnen kopen? Eerst plannen, de gewenste reis op je chipper zetten en hup de bus in! De mensen van PTT Telecom en de Postbank dachten dat ze de chip-oorlog met de chipknip-alliantie glansrijk zouden winnen als ze deze ov-functie op hun kaart zouden kunnen zetten. Het is er echter niet van gekomen. Ik herinner me niet wat precies de reden was dat ook dit chipkaart-initiatief in het ov sneuvelde. Misschien heb ik het ook nooit geweten.

De chipper verloor de oorlog en – zoals gezegd -  ook de chipknip is alweer verdwenen. Maar wellicht betaalt binnenkort iedereen zijn vervoerbewijs gewoon met zijn pinpas. Contactloos, uiteraard.

---------
De plaatjes zijn van Henk Klaren


© 2019 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
De bende van Klomp (6) Willem Minderhout
1614BS KaartjesZesde deel in een serie schetsen van de begindagen van 'OV Reisinformatie 9292', onder de bezielende leiding van Gijs Klomp.

Laatst viel mijn oog op een krantenartikel waarin stond dat contactloos betalen in het OV in een korte periode een erg populaire manier van afrekenen is geworden. Het gaat hierbij niet om OV-chipkaarttransacties, maar om gewone pinbetalingen. Men wil geen contant geld meer in bus en tram, want dat is teveel gedoe en wordt bovendien als een veiligheidsrisico gezien. Ik had al eerder gehoord dat je in Londen niet langer perse een Oyster Card hoeft aan te schaffen, maar ook makkelijk contactloos met je pinpas voor de metro kan betalen.

Je vraagt je dan af of die aparte betalingssystemen voor het openbaar vervoer, afgezien van het huidige prijsvoordeel, nog wel nodig zijn. En ik moest onwillekeurig weer even terugdenken aan mijn tijd bij OVR.

We spreken over de tijd waarin je voor bus en tram moest betalen met een strippenkaart. In de trein had je nog echte kaartjes, waar echte mannen echte gaatjes in knipten. (Of, als je pech had, kreeg je een datumstempel.) In die tijd werd een nieuw revolutionair betaalmiddel geïntroduceerd dat nu al weer verdwenen is: de chipknip. Voor de jongeren onder ons: de chipknip was een chip die op je pinpas zat waarop je saldo kon zetten. Er stond dus ‘geld’ op de chip, zodat je geen online transactie (‘pinnen’) hoefde te doen om iets te betalen. Dit systeem heeft nooit veel succes gehad, op een enkele kantine en een aantal parkeerautomaten na werd het niet gebruikt, en is alweer verdwenen.

Bij de introductie in 1996 waren de verwachtingen echter hooggespannen. Er1614BS Smartphone was zelfs sprake van een heuse systeemstrijd, want de Postbank kwam met een concurrerend systeem: de chipper. De Postbank werkte samen met onze grote strategische partner PTT Telecom. Ook vanwege de chipper waren wij zeer interessant voor dit conglomeraat.

In het openbaar vervoer werd namelijk al jaren gestreefd naar een nieuw geïntegreerd betalingssysteem, met een chipkaart. Het bleek echter in de praktijk onmogelijk om alle ov-neuzen in dezelfde richting te krijgen. Waar was dat echter wel gelukt? Juist! In de informatievoorziening was die samenwerking uitstekend geregeld. En met wie werkte die OV-informatieverstrekker samen? Juist! Met PTT Telecom. Zou die Chipper niet dienst kunnen doen als OV-Chipkaart? Technisch leek er niets in de weg te staan.

Wij waren op dat moment in overleg met PTT Telecom over de verstrekking van ov-reisinformatie via informatiezuilen. Zou het niet geweldig zijn als je zo’n reis, nadat je hem gepland had, ook zou kunnen kopen? Eerst plannen, de gewenste reis op je chipper zetten en hup de bus in! De mensen van PTT Telecom en de Postbank dachten dat ze de chip-oorlog met de chipknip-alliantie glansrijk zouden winnen als ze deze ov-functie op hun kaart zouden kunnen zetten. Het is er echter niet van gekomen. Ik herinner me niet wat precies de reden was dat ook dit chipkaart-initiatief in het ov sneuvelde. Misschien heb ik het ook nooit geweten.

De chipper verloor de oorlog en – zoals gezegd -  ook de chipknip is alweer verdwenen. Maar wellicht betaalt binnenkort iedereen zijn vervoerbewijs gewoon met zijn pinpas. Contactloos, uiteraard.

---------
De plaatjes zijn van Henk Klaren
© 2019 Willem Minderhout
powered by CJ2