archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 12
Jaargang 16
11 april 2019
Nummer 13 verschijnt op
24 april 2019
Vermaak en Genot > Naar de film delen printen terug
Wat één Waal al niet vermag Hans Knegtmans

1612VG Cest ca lamourHij mag dan de film niet eigenhandig geregisseerd hebben, de Waalse acteur en filmmaker Bouli Lanners stuwt – net niet in z’n eentje, maar wat maakt het uit – het scheidingsdrama C’est ça l’Amour naar ongekende hoogten. Natuurlijk draagt ook regisseuse Claire Berger haar steentje bij, maar het is toch Lanners’ spel dat je bijblijft. De film begint op het moment dat Armelle zojuist haar gezin – vader Mario en zijn twee dochters – verlaten heeft. Het ging niet meer en iemand moet dat als eerste inzien.

Het siert Mario dat hij in deze barre tijden de verantwoordelijkheid voor zijn dochters niet ontloopt. Weliswaar heeft hij er een hard hoofd in of hij in zijn uppie de opvoeding van twee tieners – de veertienjarige Frida en de zeventienjarige Niki – wel aankan, in combinatie met zijn ambtenarenbaan bij de gemeente. Maar Mario is niet voor één gat te vangen. Hij sluit zich aan bij een toneelgezelschap dat zich toelegt op min of meer experimenteel theater. Hij is daar niet de enige amateur, dus de kans dat hij voor lul komt te staan is klein. Bovendien gaat zijn vrouw Armelle over het licht in de zaal, zodat hij haar regelmatig kan blijven zien, zij het op oneigenlijke gronden.

Evengoed gaat het besturen van een moederloos gezin niet van een leien dakje. Dochter Nikki (17) geeft nog de minste problemen. Vanwege haar1612VG Cest ca lamour2 aantrekkelijke uiterlijk en charmante optreden heeft ze over aandacht van het manvolk niet te klagen. Maar één bewonderaar maakt de tactische blunder haar een kostbare ketting cadeau te doen. Alsof ze een burgertrutje is. Haar jongere zusje Frida (14) echter belandt serieus in zwaar weer. Zij verslingert zich prematuur aan een sexy, wat ordinaire vriendin, die het stadium van kalverliefde allang voorbij is. Laat staan potteuze kalverliefde. En Frida had het al zo moeilijk met de afwezigheid van haar moeder.

Nee, het vrijgezellenbestaan gaat Mario zwaarder af dan hij zich had voorgesteld. Moet hij dan maar verder als loser door het leven? Dat gun je hem niet. Misschien gloort er een glimpje licht aan het eind van de tunnel. Eén van de dames van de toneelclub toont meer dan routineuze aandacht voor hem. Zou het iets kunnen worden tussen die twee? En zo ja, hoe moet het dan met die twee dochters? Een echte moeder weg en een vreemdeling die haar plek inneemt? Daar wordt niemand vrolijk van.

Ik zal de afloop niet verklappen. C’est ça l’Amour houdt zich verre van hemelbestormende nieuwlichterij, maar is een genot om naar te kijken. En te luisteren, trouwens: de soundtrack is van superieure kwaliteit, inclusief de karaoke-zang van de drie hoofdpersonen in de auto.

------
De plaatjes komen van Filmdepot


© 2019 Hans Knegtmans meer Hans Knegtmans - meer "Naar de film" -
Vermaak en Genot > Naar de film
Wat één Waal al niet vermag Hans Knegtmans
1612VG Cest ca lamourHij mag dan de film niet eigenhandig geregisseerd hebben, de Waalse acteur en filmmaker Bouli Lanners stuwt – net niet in z’n eentje, maar wat maakt het uit – het scheidingsdrama C’est ça l’Amour naar ongekende hoogten. Natuurlijk draagt ook regisseuse Claire Berger haar steentje bij, maar het is toch Lanners’ spel dat je bijblijft. De film begint op het moment dat Armelle zojuist haar gezin – vader Mario en zijn twee dochters – verlaten heeft. Het ging niet meer en iemand moet dat als eerste inzien.

Het siert Mario dat hij in deze barre tijden de verantwoordelijkheid voor zijn dochters niet ontloopt. Weliswaar heeft hij er een hard hoofd in of hij in zijn uppie de opvoeding van twee tieners – de veertienjarige Frida en de zeventienjarige Niki – wel aankan, in combinatie met zijn ambtenarenbaan bij de gemeente. Maar Mario is niet voor één gat te vangen. Hij sluit zich aan bij een toneelgezelschap dat zich toelegt op min of meer experimenteel theater. Hij is daar niet de enige amateur, dus de kans dat hij voor lul komt te staan is klein. Bovendien gaat zijn vrouw Armelle over het licht in de zaal, zodat hij haar regelmatig kan blijven zien, zij het op oneigenlijke gronden.

Evengoed gaat het besturen van een moederloos gezin niet van een leien dakje. Dochter Nikki (17) geeft nog de minste problemen. Vanwege haar1612VG Cest ca lamour2 aantrekkelijke uiterlijk en charmante optreden heeft ze over aandacht van het manvolk niet te klagen. Maar één bewonderaar maakt de tactische blunder haar een kostbare ketting cadeau te doen. Alsof ze een burgertrutje is. Haar jongere zusje Frida (14) echter belandt serieus in zwaar weer. Zij verslingert zich prematuur aan een sexy, wat ordinaire vriendin, die het stadium van kalverliefde allang voorbij is. Laat staan potteuze kalverliefde. En Frida had het al zo moeilijk met de afwezigheid van haar moeder.

Nee, het vrijgezellenbestaan gaat Mario zwaarder af dan hij zich had voorgesteld. Moet hij dan maar verder als loser door het leven? Dat gun je hem niet. Misschien gloort er een glimpje licht aan het eind van de tunnel. Eén van de dames van de toneelclub toont meer dan routineuze aandacht voor hem. Zou het iets kunnen worden tussen die twee? En zo ja, hoe moet het dan met die twee dochters? Een echte moeder weg en een vreemdeling die haar plek inneemt? Daar wordt niemand vrolijk van.

Ik zal de afloop niet verklappen. C’est ça l’Amour houdt zich verre van hemelbestormende nieuwlichterij, maar is een genot om naar te kijken. En te luisteren, trouwens: de soundtrack is van superieure kwaliteit, inclusief de karaoke-zang van de drie hoofdpersonen in de auto.

------
De plaatjes komen van Filmdepot
© 2019 Hans Knegtmans
powered by CJ2