archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 14
Jaargang 15
17 mei 2018
Nummer 15 verschijnt op
31 mei 2018
Bezigheden > Koken delen printen terug
Gezond is lekker! Maeve van der Steen

1514BZ Vergeten visJa we weten het, echt. Wie het nou nog niet weet is blind en doof tegelijk. Of leeft onder een steen. Alcohol is slecht, zelfs heel weinig wijn drinken is schadelijk voor je lichaam. Het is kankerverwekkend, bijvoorbeeld. Niet goed voor je hart. Rood vlees zou je niet vaker dan eens in de twee weken moeten eten. Voordat je denkt dat varkenskarbonades goed voor je zijn … ha! Wat dacht je van het cholesterol dat ruim voorhanden is in varkensvlees.

Over suiker en vette zuivel hebben we het nog niet eens gehad. Het is eigenlijk een wonder dat kookprogramma’s nog mogen worden uitgezonden, om niet te spreken over Heel Holland Bakt. Je ziet daar toch al gauw een hoeveelheid eieren en roomboter in de prachtige keukenmachines ronddraaien waar je van het Voedingscentrum nog geen vijf procent (per week) van zou mogen consumeren.

De berichten zijn de laatste tijd zo alarmerend dat je bijna zou denken dat er werkelijk iets nieuws onder de zon is, maar niets is minder waar. Behalve die akelige ontdekking dat een glas wijn per dag voor man en vrouw het leven danig bekort was al het andere allang bekend. Niet mopperen dus van: ‘je mag niks meer tegenwoordig’. Gewoon veel meer groente en veel minder vlees gaan eten. En meer peulvruchten en vette vis. De vraag is alleen hoe je vette vis (het klinkt nooit zo aantrekkelijk) wat meer kan laten schitteren in het dagelijkse menu.

Om te beginnen kan je bij de lunch wat vaker een nieuwe haring op je boterham nemen, in plaats van kaas of ham, of gerookte heilbot met een beetje mierikswortel. Spekbokking of stoombokking is ook heerlijk op een broodje en wat dacht je van spierinkjes en sprot? Het wordt tijd dat de vergeten vissen weer wat meer aandacht krijgen. Afwisseling is sowieso het devies bij gezond en lekker eten.

Nu de vette vis in de avondmaaltijd verwerken, hoe doe je dat als je het liefst elke dag een gehaktballetje of saucijsje eet? In ieder geval niet te vaak zalm kiezen, dat kan echt saai worden, zeker als ie net iets te gaar is geworden, maar af en toe een smeuïge zalmfilet is heerlijk. Rauw is zalm helemaal niet te versmaden, als sashimi in plakjes of als zalmtartaar, grof gehakt met een drupje citroen, olijfolie, zout en peper. Fijngehakte bieslook eroverheen, mmm en beeldschoon om te zien.

Gegrilde verse makreel is iets verrukkelijks, maar als je niet in de buitenlucht kan grillen is het een hoop gedoe in oven of grillpan wat betreft schoonmaken achteraf en ‘luchtjes’ – een erg vies woord vind ik dat trouwens (eerlijk gezegd eet ik verse gegrilde makreel het liefst in een restaurant). Voor gebakken of gegrilde sardientjes geldt hetzelfde, maar verder zijn deze zilveren visjes heel gebruiksvriendelijk: door de bloem halen, keukendeur openzetten, in olie bakken en smullen maar met huid en haar; als ze klein genoeg zijn. Grotere eventueel eerst fileren, op de markt hebben ze vaak gefileerde sardines, die dan op een soort schattige mini-haringen lijken. Kipper is ook zo’n vergeten geval: een opengeklapte gerookte haring, vroeger noemden ze het ook wel brado.  Goudgeel en zowel warm als koud een traktatie.

Vandaag eten we ze warm. Omdat ik laatst alleen was, en geen zin had om een ingewikkelde beurre blanc of iets dergelijks te maken om over die kipper en aardappel te gieten, bedacht ik iets supersimpels, en het lukte nog ook.

Voor één persoon
Een kipper
Scheutje melk, flinke theelepel mosterd, theelepel kappertjes, beetje fijngehakte peterselie (als je dat in huis hebt)
Gekookte krieltjes of aardappelpuree

Verwarm in een klein sauspannetje de melk, doe er de mosterd bij en de kappertjes. Goed roeren.
Leg de kipper op een bord, verwarm ruim een minuut in de magnetron (hij hoeft niet helemaal gloeiend heet te worden).
Leg krieltjes of puree bij de vis op het bord en giet het sausje eroverheen.

Op een zomerse dag sla erbij, is het buiten wat somber neem dan twee stronkjes witlof, pel alle blaadjes eraf en bak die zachtjes in wat boter in de koekenpan tot ze bruin en gaar zijn. Duurt een minuut of zeven.
Makkelijk, lekker, goedkoop en gezond, wat wil je nog meer?

Nou … een glaasje Duits wit, maar dan wel een biologische: Vom Berg Grauburgunder 2016, verkrijgbaar bij Ekoplaza. Een tip van Hamersma en inderdaad een topper.
Wie echt lowbudget wenst en gezond wil blijven, neemt een kopje jasmijnthee erbij.

-----
Het plaatje is van Han Busstra


© 2018 Maeve van der Steen meer Maeve van der Steen - meer "Koken"
Bezigheden > Koken
Gezond is lekker! Maeve van der Steen
1514BZ Vergeten visJa we weten het, echt. Wie het nou nog niet weet is blind en doof tegelijk. Of leeft onder een steen. Alcohol is slecht, zelfs heel weinig wijn drinken is schadelijk voor je lichaam. Het is kankerverwekkend, bijvoorbeeld. Niet goed voor je hart. Rood vlees zou je niet vaker dan eens in de twee weken moeten eten. Voordat je denkt dat varkenskarbonades goed voor je zijn … ha! Wat dacht je van het cholesterol dat ruim voorhanden is in varkensvlees.

Over suiker en vette zuivel hebben we het nog niet eens gehad. Het is eigenlijk een wonder dat kookprogramma’s nog mogen worden uitgezonden, om niet te spreken over Heel Holland Bakt. Je ziet daar toch al gauw een hoeveelheid eieren en roomboter in de prachtige keukenmachines ronddraaien waar je van het Voedingscentrum nog geen vijf procent (per week) van zou mogen consumeren.

De berichten zijn de laatste tijd zo alarmerend dat je bijna zou denken dat er werkelijk iets nieuws onder de zon is, maar niets is minder waar. Behalve die akelige ontdekking dat een glas wijn per dag voor man en vrouw het leven danig bekort was al het andere allang bekend. Niet mopperen dus van: ‘je mag niks meer tegenwoordig’. Gewoon veel meer groente en veel minder vlees gaan eten. En meer peulvruchten en vette vis. De vraag is alleen hoe je vette vis (het klinkt nooit zo aantrekkelijk) wat meer kan laten schitteren in het dagelijkse menu.

Om te beginnen kan je bij de lunch wat vaker een nieuwe haring op je boterham nemen, in plaats van kaas of ham, of gerookte heilbot met een beetje mierikswortel. Spekbokking of stoombokking is ook heerlijk op een broodje en wat dacht je van spierinkjes en sprot? Het wordt tijd dat de vergeten vissen weer wat meer aandacht krijgen. Afwisseling is sowieso het devies bij gezond en lekker eten.

Nu de vette vis in de avondmaaltijd verwerken, hoe doe je dat als je het liefst elke dag een gehaktballetje of saucijsje eet? In ieder geval niet te vaak zalm kiezen, dat kan echt saai worden, zeker als ie net iets te gaar is geworden, maar af en toe een smeuïge zalmfilet is heerlijk. Rauw is zalm helemaal niet te versmaden, als sashimi in plakjes of als zalmtartaar, grof gehakt met een drupje citroen, olijfolie, zout en peper. Fijngehakte bieslook eroverheen, mmm en beeldschoon om te zien.

Gegrilde verse makreel is iets verrukkelijks, maar als je niet in de buitenlucht kan grillen is het een hoop gedoe in oven of grillpan wat betreft schoonmaken achteraf en ‘luchtjes’ – een erg vies woord vind ik dat trouwens (eerlijk gezegd eet ik verse gegrilde makreel het liefst in een restaurant). Voor gebakken of gegrilde sardientjes geldt hetzelfde, maar verder zijn deze zilveren visjes heel gebruiksvriendelijk: door de bloem halen, keukendeur openzetten, in olie bakken en smullen maar met huid en haar; als ze klein genoeg zijn. Grotere eventueel eerst fileren, op de markt hebben ze vaak gefileerde sardines, die dan op een soort schattige mini-haringen lijken. Kipper is ook zo’n vergeten geval: een opengeklapte gerookte haring, vroeger noemden ze het ook wel brado.  Goudgeel en zowel warm als koud een traktatie.

Vandaag eten we ze warm. Omdat ik laatst alleen was, en geen zin had om een ingewikkelde beurre blanc of iets dergelijks te maken om over die kipper en aardappel te gieten, bedacht ik iets supersimpels, en het lukte nog ook.

Voor één persoon
Een kipper
Scheutje melk, flinke theelepel mosterd, theelepel kappertjes, beetje fijngehakte peterselie (als je dat in huis hebt)
Gekookte krieltjes of aardappelpuree

Verwarm in een klein sauspannetje de melk, doe er de mosterd bij en de kappertjes. Goed roeren.
Leg de kipper op een bord, verwarm ruim een minuut in de magnetron (hij hoeft niet helemaal gloeiend heet te worden).
Leg krieltjes of puree bij de vis op het bord en giet het sausje eroverheen.

Op een zomerse dag sla erbij, is het buiten wat somber neem dan twee stronkjes witlof, pel alle blaadjes eraf en bak die zachtjes in wat boter in de koekenpan tot ze bruin en gaar zijn. Duurt een minuut of zeven.
Makkelijk, lekker, goedkoop en gezond, wat wil je nog meer?

Nou … een glaasje Duits wit, maar dan wel een biologische: Vom Berg Grauburgunder 2016, verkrijgbaar bij Ekoplaza. Een tip van Hamersma en inderdaad een topper.
Wie echt lowbudget wenst en gezond wil blijven, neemt een kopje jasmijnthee erbij.

-----
Het plaatje is van Han Busstra
© 2018 Maeve van der Steen
powered by CJ2