archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 17
Jaargang 15
28 juni 2018
Nummer 18 verschijnt op
30 augustus 2018
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Daar zou ik zeker heen gaan! Dik Kruithof

1509VG KunsthalIn de vorige Leunstoel staat in het verhaal Opening gemist waarom ik een poosje aan huis gebonden ben en museumbezoek dus voorlopig niet mogelijk is. Hieronder een signalering van wat er is en wat komt op basis van berichten, verhalen en internetonderzoek.

Mijn zus stuurt mij altijd foto's als ze op reis is en dan mag ik zeggen waar ze is en wat ze gezien heeft. Afgelopen week kreeg ik een aantal foto's die ik, hoewel ze me bekend voorkwamen, niet kon plaatsen. Een handige noodoplossing als het niet lukt om het museum te vinden is de App: Search by Image, voor mij de opvolger van het onvolprezen Google Picture Search.

De app herkende een van de foto's als werk van de Nederlandse fotograaf Jeroen Oerlemans. En die heeft een prachtige tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam, waar mijn zus werkt, dus dat was inderdaad het goede antwoord. Een indrukwekkende tentoonstelling van de Nederlandse fotograaf die zoveel foto's maakte in oorlogsgebieden en daar ook veel prijzen mee won. 'Thuis' maakte hij vooral portretstudies. Een indrukwekkende combinatie van beiden is de foto van een groep vrouwen in blauwe boerka's, genomen in het noorden van Afghanistan bij een verkiezing. Om te mogen stemmen moesten de vrouwen toch hun gezicht laten zien. Dat kwam uiteraard niet op de foto, maar de groep op weg terug is magnifiek. Jeroen werd op 2 oktober 2016 in de Libische stad Sirte vermoord door een sluipschutter. De tentoonstelling is te zien tot 4 maart.

-----
Een tweede tentoonstelling in de Kunsthal is van Michael Kvium. Kvium is een Deense kunstenaar waar ik in zijn thuisland al werk van gezien heb dat ik zelf magisch realistisch zou noemen: realisme met vervormingen. De kunsthal beschrijft zijn werk als figuratief en gaat uitgebreid in op het thema 'Circus Europa', waarin het politieke toneel en het dagelijkse leven als in een circusshow worden getoond. Kvium werkt met schilderijen, films en beelden en de tentoonstelling is vast de moeite waard, en nog tot 6 mei te zien.

------
Het Rijksmuseum werkt samen met vijf kleinere musea die de schatten uit het Rijksmuseum mogen laten zien in combinatie met hun eigen topstukken. Daarbij wordt de identiteit van Nederland onderzocht aan de hand van de vier elementen: aarde, water lucht en vuur. Paul Schnabel heeft er een essay bij geschreven getiteld: 'Hoe eigenaardig is Nederland?'. De eerste tentoonstelling is Lage Landen over het thema Aarde in het Stedelijk Museum Zutphen. Volgende tentoonstellingen komen in Hoorn, Bergen op Zoom, Harlingen en Gouda. Houd het in de gaten!

------
Museum De Pont in Tilburg heeft vanaf 21 april een tentoonstelling van Sean Scully. De getoonde serie Landline verwijst naar de rand van het land, zo schrijft het museum. Alle verticale vormen zijn uit het werk verwijderd zodat alleen horizontale stroken overblijven, geschilderd op aluminium wat extra aandacht vraagt want 'het verzet zich als je erop schildert'. Het gaat dus niet alleen om kleur en vorm maar ook om gewicht en dichtheid van de verf. Scully is een materieschilder van de zuiverste soort, met een kleurgebruik dat Rothko in herinnering brengt. In 2015 heb ik werk van hem gezien op de Biennale in Venetië en het was indrukwekkend. Deze tentoonstelling wordt zeer de moeite waard.

------
Kunsthal Kade in Amersfoort heeft tot 6 mei de tentoonstelling Tell Freedom. 15 South African Artists, vijftien jonge kunstenaars die zich verdiepen in de historie, het heden en de toekomst van Zuid-Afrika in de wereld. Verschillende deelnemers hebben de gelegenheid gekregen om een tijd in Nederland rond te kijken en te werken. Bedoeling is dan om een op de toekomst gerichte visie te krijgen van Zuid Afrika in gesprek met andere landen. Eerder had Kade tentoonstellingen van kunstenaars uit Brazilië, België, Japan en de Cariben. Een goede benadering die aandacht verdient en een bezoek waard is.

------
Het plaatje is geselecteerd door de auteur


© 2018 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Daar zou ik zeker heen gaan! Dik Kruithof
1509VG KunsthalIn de vorige Leunstoel staat in het verhaal Opening gemist waarom ik een poosje aan huis gebonden ben en museumbezoek dus voorlopig niet mogelijk is. Hieronder een signalering van wat er is en wat komt op basis van berichten, verhalen en internetonderzoek.

Mijn zus stuurt mij altijd foto's als ze op reis is en dan mag ik zeggen waar ze is en wat ze gezien heeft. Afgelopen week kreeg ik een aantal foto's die ik, hoewel ze me bekend voorkwamen, niet kon plaatsen. Een handige noodoplossing als het niet lukt om het museum te vinden is de App: Search by Image, voor mij de opvolger van het onvolprezen Google Picture Search.

De app herkende een van de foto's als werk van de Nederlandse fotograaf Jeroen Oerlemans. En die heeft een prachtige tentoonstelling in de Kunsthal in Rotterdam, waar mijn zus werkt, dus dat was inderdaad het goede antwoord. Een indrukwekkende tentoonstelling van de Nederlandse fotograaf die zoveel foto's maakte in oorlogsgebieden en daar ook veel prijzen mee won. 'Thuis' maakte hij vooral portretstudies. Een indrukwekkende combinatie van beiden is de foto van een groep vrouwen in blauwe boerka's, genomen in het noorden van Afghanistan bij een verkiezing. Om te mogen stemmen moesten de vrouwen toch hun gezicht laten zien. Dat kwam uiteraard niet op de foto, maar de groep op weg terug is magnifiek. Jeroen werd op 2 oktober 2016 in de Libische stad Sirte vermoord door een sluipschutter. De tentoonstelling is te zien tot 4 maart.

-----
Een tweede tentoonstelling in de Kunsthal is van Michael Kvium. Kvium is een Deense kunstenaar waar ik in zijn thuisland al werk van gezien heb dat ik zelf magisch realistisch zou noemen: realisme met vervormingen. De kunsthal beschrijft zijn werk als figuratief en gaat uitgebreid in op het thema 'Circus Europa', waarin het politieke toneel en het dagelijkse leven als in een circusshow worden getoond. Kvium werkt met schilderijen, films en beelden en de tentoonstelling is vast de moeite waard, en nog tot 6 mei te zien.

------
Het Rijksmuseum werkt samen met vijf kleinere musea die de schatten uit het Rijksmuseum mogen laten zien in combinatie met hun eigen topstukken. Daarbij wordt de identiteit van Nederland onderzocht aan de hand van de vier elementen: aarde, water lucht en vuur. Paul Schnabel heeft er een essay bij geschreven getiteld: 'Hoe eigenaardig is Nederland?'. De eerste tentoonstelling is Lage Landen over het thema Aarde in het Stedelijk Museum Zutphen. Volgende tentoonstellingen komen in Hoorn, Bergen op Zoom, Harlingen en Gouda. Houd het in de gaten!

------
Museum De Pont in Tilburg heeft vanaf 21 april een tentoonstelling van Sean Scully. De getoonde serie Landline verwijst naar de rand van het land, zo schrijft het museum. Alle verticale vormen zijn uit het werk verwijderd zodat alleen horizontale stroken overblijven, geschilderd op aluminium wat extra aandacht vraagt want 'het verzet zich als je erop schildert'. Het gaat dus niet alleen om kleur en vorm maar ook om gewicht en dichtheid van de verf. Scully is een materieschilder van de zuiverste soort, met een kleurgebruik dat Rothko in herinnering brengt. In 2015 heb ik werk van hem gezien op de Biennale in Venetië en het was indrukwekkend. Deze tentoonstelling wordt zeer de moeite waard.

------
Kunsthal Kade in Amersfoort heeft tot 6 mei de tentoonstelling Tell Freedom. 15 South African Artists, vijftien jonge kunstenaars die zich verdiepen in de historie, het heden en de toekomst van Zuid-Afrika in de wereld. Verschillende deelnemers hebben de gelegenheid gekregen om een tijd in Nederland rond te kijken en te werken. Bedoeling is dan om een op de toekomst gerichte visie te krijgen van Zuid Afrika in gesprek met andere landen. Eerder had Kade tentoonstellingen van kunstenaars uit Brazilië, België, Japan en de Cariben. Een goede benadering die aandacht verdient en een bezoek waard is.

------
Het plaatje is geselecteerd door de auteur
© 2018 Dik Kruithof
powered by CJ2