archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 3
Jaargang 15
9 november 2017
Nummer 4 verschijnt op
30 november 2017
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Aarhus is nu al Culturele Hoofdstad Dik Kruithof

1501VG Aarhus1Wij waren in Denemarken om te zien wat er in Aarhus te beleven was in het kader van de Culturele Hoofdstad van Europa 2017. Het viel wat tegen: veel manifestaties, optredens, congressen etc waren ‘s-avonds en dan konden wij niet in de stad zijn, omdat we liever niet in het donker terugrijden naar ons vakantiehuisje op Folle Strand. Wel was duidelijk dat het hele gebied Midden Jutland meedeed aan het gebeuren. Dat kon opgemaakt worden uit de borden langs de snelweg (waarvoor ik te laat was om een foto te maken) en uit de bijdragen die andere musea kregen voor een ‘speciale’ tentoonstelling in dat kader.

Wat dat kader was werd niet altijd even duidelijk maar het had in elk geval te maken met natuur en vergankelijkheid. Zo waren we in Grena, een leuke oude havenplaats op de oostelijkste punt van Jutland, in een pas geopend onderdeel van het Streekmuseum Oost-Jutland. Een prachtig oud gebouw, met een blik op streekgeschiedenis die niet uitging van heersers en machtstrijd maar van de gewone bewoners en de natuurlijke omstandigheden: aarde, zee, krijt, zandverstuivingen etc.  Maar ook een afdeling over ‘Købstaden’, wat een vertaalwebsite niet kon vertalen en op Internet moeilijk te vinden is. Volgens mij betekent het Handelsplaats.
Een mooi museum, leuke dingen, heel veel informatie en bij voorbeeld ook aparte aandacht voor de vele hippie’s die zich in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vestigden in de allerarmste gebieden van de zandverstuivingen, waar rendabel boeren toen niet meer mogelijk was. Een prachtig interieur uit die tijd en in het kader van ‘Let’s Rehink’, een van de motto’s van de Culturele Hoofdstad Aarhus, een tentoonstelling1501VG Aarhus2 met heel mooi natuurgebonden werk van kunstenaars uit die generatie.

Binnen hetzelfde kader had het kunstmuseum Aros in Aarhus een grote tentoonstelling The Garden, waarin de blik van kunstenaars uit veel landen en tijden op de Tuin werd getoond. Van de verschillende benadering van tuinarchitectuur: de Franse tuin, de Engelse tuin, de intieme tuin langs Natuur als kunst en Plantenverzamelingen tot Land Art. In het museum ging het over het verleden. Het heden en de toekomst waren in de zomermaanden in de stad aan de orde geweest. Daarvoor waren we dus te laat.

In Randers is de eerste vestiging van het Museum Oost Jutland, met een streekgeschiedenis die volledig traditioneel is opgebouwd rond de bestuurders en de rijken. Daar waren natuurlijk ook wel mooie dingen te zien, zoals een interieur van een kunstverzamelaar uit de negentiende eeuw. In 1975 is dat onveranderd, zoals het als woning had gediend voor zijn nakomelingen, naar het museum verhuisd, inclusief bijvoorbeeld een collectie etsen van Rembrandt.

Op de laatste zondag konden we in Ebeltoft de Lifeboats van Marit Benthe Nordheim nog bewonderen. Marit is een Noorste kunstenares die drie betonnen Levensboten heeft gemaakt die geladen zijn met Verlangen, Herinneringen en Leven (vlnr). Het project is geadopteerd door de Culturele Hoofdstad Aarhus. Ebeltoft heeft ook een prachtig en beroemd Glasmuseum waarvan de tienjaarlijkse tentoonstelling ‘Nieuw Glas’ ook in het programmaboekje staat. Deze keer geen Nederlandse kunstenaars in de selectie voor de tentoonstelling, in het museum wel ereglas voor Andreas Copier en Sybren Valkema.

------
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2017 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Aarhus is nu al Culturele Hoofdstad Dik Kruithof
1501VG Aarhus1Wij waren in Denemarken om te zien wat er in Aarhus te beleven was in het kader van de Culturele Hoofdstad van Europa 2017. Het viel wat tegen: veel manifestaties, optredens, congressen etc waren ‘s-avonds en dan konden wij niet in de stad zijn, omdat we liever niet in het donker terugrijden naar ons vakantiehuisje op Folle Strand. Wel was duidelijk dat het hele gebied Midden Jutland meedeed aan het gebeuren. Dat kon opgemaakt worden uit de borden langs de snelweg (waarvoor ik te laat was om een foto te maken) en uit de bijdragen die andere musea kregen voor een ‘speciale’ tentoonstelling in dat kader.

Wat dat kader was werd niet altijd even duidelijk maar het had in elk geval te maken met natuur en vergankelijkheid. Zo waren we in Grena, een leuke oude havenplaats op de oostelijkste punt van Jutland, in een pas geopend onderdeel van het Streekmuseum Oost-Jutland. Een prachtig oud gebouw, met een blik op streekgeschiedenis die niet uitging van heersers en machtstrijd maar van de gewone bewoners en de natuurlijke omstandigheden: aarde, zee, krijt, zandverstuivingen etc.  Maar ook een afdeling over ‘Købstaden’, wat een vertaalwebsite niet kon vertalen en op Internet moeilijk te vinden is. Volgens mij betekent het Handelsplaats.
Een mooi museum, leuke dingen, heel veel informatie en bij voorbeeld ook aparte aandacht voor de vele hippie’s die zich in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw vestigden in de allerarmste gebieden van de zandverstuivingen, waar rendabel boeren toen niet meer mogelijk was. Een prachtig interieur uit die tijd en in het kader van ‘Let’s Rehink’, een van de motto’s van de Culturele Hoofdstad Aarhus, een tentoonstelling1501VG Aarhus2 met heel mooi natuurgebonden werk van kunstenaars uit die generatie.

Binnen hetzelfde kader had het kunstmuseum Aros in Aarhus een grote tentoonstelling The Garden, waarin de blik van kunstenaars uit veel landen en tijden op de Tuin werd getoond. Van de verschillende benadering van tuinarchitectuur: de Franse tuin, de Engelse tuin, de intieme tuin langs Natuur als kunst en Plantenverzamelingen tot Land Art. In het museum ging het over het verleden. Het heden en de toekomst waren in de zomermaanden in de stad aan de orde geweest. Daarvoor waren we dus te laat.

In Randers is de eerste vestiging van het Museum Oost Jutland, met een streekgeschiedenis die volledig traditioneel is opgebouwd rond de bestuurders en de rijken. Daar waren natuurlijk ook wel mooie dingen te zien, zoals een interieur van een kunstverzamelaar uit de negentiende eeuw. In 1975 is dat onveranderd, zoals het als woning had gediend voor zijn nakomelingen, naar het museum verhuisd, inclusief bijvoorbeeld een collectie etsen van Rembrandt.

Op de laatste zondag konden we in Ebeltoft de Lifeboats van Marit Benthe Nordheim nog bewonderen. Marit is een Noorste kunstenares die drie betonnen Levensboten heeft gemaakt die geladen zijn met Verlangen, Herinneringen en Leven (vlnr). Het project is geadopteerd door de Culturele Hoofdstad Aarhus. Ebeltoft heeft ook een prachtig en beroemd Glasmuseum waarvan de tienjaarlijkse tentoonstelling ‘Nieuw Glas’ ook in het programmaboekje staat. Deze keer geen Nederlandse kunstenaars in de selectie voor de tentoonstelling, in het museum wel ereglas voor Andreas Copier en Sybren Valkema.

------
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2017 Dik Kruithof
powered by CJ2