archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > De verbazing delen printen terug
Verdoezelen met de highlighter Peter Schröder

0402BS Vebazing Alg
Schrijvers van reclameteksten werken vaak vanuit de premisse dat voor behoorlijk scoren nieuwe vondsten nodig zijn. Zo kunnen ze een Cola drank ‘met ballen’ aan de man proberen te brengen, om vervolgens een stofzuiger aan te prijzen als ‘zakloos’. Recht voor z’n raap. Maar soms proberen ze de doelgroep van verder denkende mensen in te palmen met een ingewikkeld web van schijnbaar plausibele redeneringen.

Met de vertrouwenwekkende stem van Koos Postema was in een radiospotjes over geldzaken deze volzin te horen: ”Er lijken steeds meer mensen te zijn die alleen maar aan zichzelf denken”, of: ”Je hoort wel, dat er steeds meer berekenende burgers zijn”. Op deze stelling volgde dan een (niet onverwachte) relativering: “maar er zijn ook anderen.....(die aan anderen denken, die minder berekenend zijn)”. Wat verwacht de luisteraar als contra-stelling? Juist, iets in de zin van: die anderen geven met gulle hand en zonder al te veel berekening geld aan Goede Doelen. Mispoes, Koos (of zijn voice-alike) raadde ons aan ons te wenden tot een lijfrentedeskundige van de firma AEGON om onze centjes vooral niet in het water te gooien. AEGON kan dan voor u gaan berekenen en zorgen dat u niet aan uzelf denkt - maar aan AEGON misschien?

De fusie is geslaagd” stond er boven een paginagrote dagbladadvertentie van de firma Price Waterhouse Coopers. Feliciteert de adviseur zichzelf? In een even groot letterkorps volgt ook hier een relativering: “Nu de samenwerking nog”. Hoezo? De fusie is toch geslaagd? Hoe is het dan mogelijk dat er nog niet wordt samengewerkt? Een variant op ‘Operatie geslaagd, patiënt overleden’? Nou, u moet dat genuanceerder zien (u bent wel erg naïef?). Er komt namelijk verschrikkelijk veel kijken bij iets ingewikkelds als een bedrijfsfusie. Er is dan vaak een proces op gang gekomen dat voor langere tijd heel goed geanalyseerd, begeleid, gestuurd en gecoördineerd moet worden. Juist. Het eigen management van de fusiepartners vergeet daarbij vaak samen te werken en dan wil het wel helpen als de adviseurs van PWC in een jarenlang iteratief beleidstraject de neuzen eenzelfde kant op organiseren.

Nederland werkt0406BS HSL aan grensverleggend vervoer, door Schipholdirecteur Gerlach Cerfontaine aangeduid als “een belevenis”. Hoe gaat dat? “....reizen over de HSL-Zuid (is) als vliegen zonder vleugels...” staat er op de HSL website. Vleugellam reizen? Zwemmen als een vis op het droge? Domoor, het gaat over rijden per Hogesnelheidstrein (HST, over een HSL[lijn], geëxploiteerd door een HSA[alliance]). Dat biedt zo verschrikkelijk veel voordelen dat een vliegtuig de lucht niet meer in hoeft en de vleugels kan laten vallen om op wielen naar zijn bestemming te gaan.

Schrijvers van reclameteksten doen vaak zo hun best om de negatieve kanten van door hen bezongen producten en diensten te verdoezelen dat ze juist alle aandacht van de onbevooroordeelde lezer op die zwakkere zijden richten. We noemen dat de paradoxale of contradictoire boodschap en deze is zeer effectief in het wakker maken van slapende honden. U kent het wel: “De nieuwe Fiat 500 is niet alleen een ongekend ruime gezinsauto, maar ook een zeer representatieve zakenlimousine” – voor lilliputters dan! “Het appartement is gelegen in een gezellige, levendige wijk, dichtbij uitvalswegen, winkelcentra, scholen, het elektriciteitsnet is voorzien van oorspronkelijke details, de gasleiding is recentelijk gerenoveerd, het object leent zich bouwkundig perfect voor restyling” – een puingruwel 3hoog achter in een junkengriebus! Eindelijk een compromisloze computer – met al die functies die u niet wilt of hoeft !

Beursconform altruïstisch met je geld in de weer – goed voor Aegon. Het ene organisatieprobleem oplossen met het volgende in een uitdijend heelal van PWC consultants. Vleugellam per hogesnelheidstrein reizen – inderdaad nauwelijks door het mooie Hollandse landschap maar vooral door een betonnen rioolstelsel van tunnels en bakken! Zeer heilzaam, deze onthullende vormen van ontkenning en verdere aanknopingspunten voor de rubriek De Verbazing. Tijd voor meer helderheid over list en bedrog in het roulette&kettingbrief circuit dat bekend staat als de financiële sector? Over de praatjes van consultants die steeds meer nieuw te vullen gaten achterlaten in onze organisaties? En over droom en werkelijkheid van het reizen per snelle trein?

© 2007 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "De verbazing" -
Beschouwingen > De verbazing
Verdoezelen met de highlighter Peter Schröder
0402BS Vebazing Alg
Schrijvers van reclameteksten werken vaak vanuit de premisse dat voor behoorlijk scoren nieuwe vondsten nodig zijn. Zo kunnen ze een Cola drank ‘met ballen’ aan de man proberen te brengen, om vervolgens een stofzuiger aan te prijzen als ‘zakloos’. Recht voor z’n raap. Maar soms proberen ze de doelgroep van verder denkende mensen in te palmen met een ingewikkeld web van schijnbaar plausibele redeneringen.

Met de vertrouwenwekkende stem van Koos Postema was in een radiospotjes over geldzaken deze volzin te horen: ”Er lijken steeds meer mensen te zijn die alleen maar aan zichzelf denken”, of: ”Je hoort wel, dat er steeds meer berekenende burgers zijn”. Op deze stelling volgde dan een (niet onverwachte) relativering: “maar er zijn ook anderen.....(die aan anderen denken, die minder berekenend zijn)”. Wat verwacht de luisteraar als contra-stelling? Juist, iets in de zin van: die anderen geven met gulle hand en zonder al te veel berekening geld aan Goede Doelen. Mispoes, Koos (of zijn voice-alike) raadde ons aan ons te wenden tot een lijfrentedeskundige van de firma AEGON om onze centjes vooral niet in het water te gooien. AEGON kan dan voor u gaan berekenen en zorgen dat u niet aan uzelf denkt - maar aan AEGON misschien?

De fusie is geslaagd” stond er boven een paginagrote dagbladadvertentie van de firma Price Waterhouse Coopers. Feliciteert de adviseur zichzelf? In een even groot letterkorps volgt ook hier een relativering: “Nu de samenwerking nog”. Hoezo? De fusie is toch geslaagd? Hoe is het dan mogelijk dat er nog niet wordt samengewerkt? Een variant op ‘Operatie geslaagd, patiënt overleden’? Nou, u moet dat genuanceerder zien (u bent wel erg naïef?). Er komt namelijk verschrikkelijk veel kijken bij iets ingewikkelds als een bedrijfsfusie. Er is dan vaak een proces op gang gekomen dat voor langere tijd heel goed geanalyseerd, begeleid, gestuurd en gecoördineerd moet worden. Juist. Het eigen management van de fusiepartners vergeet daarbij vaak samen te werken en dan wil het wel helpen als de adviseurs van PWC in een jarenlang iteratief beleidstraject de neuzen eenzelfde kant op organiseren.

Nederland werkt0406BS HSL aan grensverleggend vervoer, door Schipholdirecteur Gerlach Cerfontaine aangeduid als “een belevenis”. Hoe gaat dat? “....reizen over de HSL-Zuid (is) als vliegen zonder vleugels...” staat er op de HSL website. Vleugellam reizen? Zwemmen als een vis op het droge? Domoor, het gaat over rijden per Hogesnelheidstrein (HST, over een HSL[lijn], geëxploiteerd door een HSA[alliance]). Dat biedt zo verschrikkelijk veel voordelen dat een vliegtuig de lucht niet meer in hoeft en de vleugels kan laten vallen om op wielen naar zijn bestemming te gaan.

Schrijvers van reclameteksten doen vaak zo hun best om de negatieve kanten van door hen bezongen producten en diensten te verdoezelen dat ze juist alle aandacht van de onbevooroordeelde lezer op die zwakkere zijden richten. We noemen dat de paradoxale of contradictoire boodschap en deze is zeer effectief in het wakker maken van slapende honden. U kent het wel: “De nieuwe Fiat 500 is niet alleen een ongekend ruime gezinsauto, maar ook een zeer representatieve zakenlimousine” – voor lilliputters dan! “Het appartement is gelegen in een gezellige, levendige wijk, dichtbij uitvalswegen, winkelcentra, scholen, het elektriciteitsnet is voorzien van oorspronkelijke details, de gasleiding is recentelijk gerenoveerd, het object leent zich bouwkundig perfect voor restyling” – een puingruwel 3hoog achter in een junkengriebus! Eindelijk een compromisloze computer – met al die functies die u niet wilt of hoeft !

Beursconform altruïstisch met je geld in de weer – goed voor Aegon. Het ene organisatieprobleem oplossen met het volgende in een uitdijend heelal van PWC consultants. Vleugellam per hogesnelheidstrein reizen – inderdaad nauwelijks door het mooie Hollandse landschap maar vooral door een betonnen rioolstelsel van tunnels en bakken! Zeer heilzaam, deze onthullende vormen van ontkenning en verdere aanknopingspunten voor de rubriek De Verbazing. Tijd voor meer helderheid over list en bedrog in het roulette&kettingbrief circuit dat bekend staat als de financiële sector? Over de praatjes van consultants die steeds meer nieuw te vullen gaten achterlaten in onze organisaties? En over droom en werkelijkheid van het reizen per snelle trein?
© 2007 Peter Schröder
powered by CJ2