archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Kunst en anatomie Peter Schröder

0516BS 45.1
In de soberder tijden van zo’n 50 en zo’n 100 jaar geleden waren er veel minder publiek toegankelijke afbeeldingen (schilderijen en beelden in musea, foto’s en tekeningen in/op papieren media, en gaandeweg film en teevee) en werd de (westerse) wereld veel minder overspoeld met kunstzinnig naakt dan nu. Porno werd onder de toonbank verkocht, openbaar toegankelijke afbeeldingen van blote mensen werden voorzien van het etiket ‘kunst’ of medische voorlichting. Nu je struikelt over ‘expliciete’ afbeeldingen (stilstaand, bewegend, zwart/wit en kleur) van de menselijke anatomie is het moeilijk voorstelbaar dat je in de jaren vijftig voor beeldinformatie over de lichamelijke kanten van de menselijke liefde was aangewezen op museale kunst en de encyclopedie (en soms de naturistentijdschriften).
Ja jongelui, andere tijden, in de jaren ‘50 werd er door nette mensen (priesters, dominees, professors, intellectuelen) nog tot aan de Hoge Raad gestreden voor de vrije verkoop van Lady Chatterley’s Lover ( D.H. Lawrence) en Lolita (Vladimir Nabokov). Wilde een filmer een naakte vrouw op het scherm hebben, dan moest hij financiers en critici ervan overtuigen dat het om functioneel naakt ging, en liefst ook artistiek naakt.

Kunstenaars en modellen
Rond 1900, ten tijde van de losbarstende tsunami van het nieuwe medium Prentbriefkaart, was het aandeel van de kaarten met al dan niet kunstzinnige afbeeldingen van vrouwelijk schoon niet gering. Zoals eerder gezegd: vaak onder de doorzichtige (sic!) dekmantel van kunst. De kunstenaar met zijn model in zijn atelier was ook op de ansichtkaart een bekende figuur. Op kaart 1a ziet u Un coin d’atelier van beeldhouwer E. DANTAN (een grapje?). De kunstenaar staat op een verhoging, draagt een alpino en is ingespannen bezig met hamer en beitel een stuk natuursteen te bewerken. Op de voorgrond treffen wij een halfgekleed vrouwelijk model dat de kunstenaar belangstellend0516BS 45.2 gade slaat. Hier wordt gewerkt! Het atelier is royaal gevuld met beeldhouwwerken in alle soorten en maten. De kaart werd op de markt gebracht ter meerdere glorie van de firma Biscuits Olibet Jeune & Fils, Société Anonyme de biscuits Réunis, Capital 1.800.000 Francs.

Oosters en Westers naakt.
Zoals ook al eerder opgemerkt werd ook de volkenkunde aangegrepen om het publiek een blik te gunnen op onbedekte vrouwen. Vreemde vrouwen uit verre landen, vaak exotisch oosters, in haremachtige context. Kaart1b toont een langoureus (denk aan langouste) uitgestrekte odalisque (van odalik, Turks voor kamermeisje, junior haremmedewerkster) ons haar onbedekte rugzijde. Naast haar sponde een tafeltje met waterpijp. Een dromerig tafereel.
Rond 1900 kwamen er steeds meer series van prentbriefkaarten waarop een gefotografeerde versie van een verhaal, een toneelstuk of zelf een opera te zien was. Kaart 2a toont een episode uit een klassiek (Grieks?) drama. Zo te zien leidt een klassiek geklede jongeman een vrijwel ongeklede vrouw met enige moeite naar een rustig plekje. Een andere halfgeklede vrouw zorgt voor een muzikale omlijsting en bespeelt zittend een lier. Zien we Orpheus en Eurydice?
Tot slot een voorbeeld van ongecompliceerd, opgewekt naakt op kaart 2b. In de tuin, in de frisse lucht, niks geen stoffig haremvertrek of duistere onderwereld, huiselijk op een tuinbank, tegen de heg, zonder poespas. Leuk.

*******************************
Kaarten uit ‘de Peter Schröder Collectie’, copyright 2008 Peter Schröder. Aan mijn website met mooiere versies van de plaatjes wordt gewerkt.
Veel van de in deze rubriek vertoonde prentbriefkaarten zijn geleverd door Antiquariaat Jac. Verloop (www.jacverloop.nl ). Jaap Verloop beschikt over een zeer veelzijdig assortiment ansichtkaarten en ander drukwerk.


© 2008 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Kunst en anatomie Peter Schröder
0516BS 45.1
In de soberder tijden van zo’n 50 en zo’n 100 jaar geleden waren er veel minder publiek toegankelijke afbeeldingen (schilderijen en beelden in musea, foto’s en tekeningen in/op papieren media, en gaandeweg film en teevee) en werd de (westerse) wereld veel minder overspoeld met kunstzinnig naakt dan nu. Porno werd onder de toonbank verkocht, openbaar toegankelijke afbeeldingen van blote mensen werden voorzien van het etiket ‘kunst’ of medische voorlichting. Nu je struikelt over ‘expliciete’ afbeeldingen (stilstaand, bewegend, zwart/wit en kleur) van de menselijke anatomie is het moeilijk voorstelbaar dat je in de jaren vijftig voor beeldinformatie over de lichamelijke kanten van de menselijke liefde was aangewezen op museale kunst en de encyclopedie (en soms de naturistentijdschriften).
Ja jongelui, andere tijden, in de jaren ‘50 werd er door nette mensen (priesters, dominees, professors, intellectuelen) nog tot aan de Hoge Raad gestreden voor de vrije verkoop van Lady Chatterley’s Lover ( D.H. Lawrence) en Lolita (Vladimir Nabokov). Wilde een filmer een naakte vrouw op het scherm hebben, dan moest hij financiers en critici ervan overtuigen dat het om functioneel naakt ging, en liefst ook artistiek naakt.

Kunstenaars en modellen
Rond 1900, ten tijde van de losbarstende tsunami van het nieuwe medium Prentbriefkaart, was het aandeel van de kaarten met al dan niet kunstzinnige afbeeldingen van vrouwelijk schoon niet gering. Zoals eerder gezegd: vaak onder de doorzichtige (sic!) dekmantel van kunst. De kunstenaar met zijn model in zijn atelier was ook op de ansichtkaart een bekende figuur. Op kaart 1a ziet u Un coin d’atelier van beeldhouwer E. DANTAN (een grapje?). De kunstenaar staat op een verhoging, draagt een alpino en is ingespannen bezig met hamer en beitel een stuk natuursteen te bewerken. Op de voorgrond treffen wij een halfgekleed vrouwelijk model dat de kunstenaar belangstellend0516BS 45.2 gade slaat. Hier wordt gewerkt! Het atelier is royaal gevuld met beeldhouwwerken in alle soorten en maten. De kaart werd op de markt gebracht ter meerdere glorie van de firma Biscuits Olibet Jeune & Fils, Société Anonyme de biscuits Réunis, Capital 1.800.000 Francs.

Oosters en Westers naakt.
Zoals ook al eerder opgemerkt werd ook de volkenkunde aangegrepen om het publiek een blik te gunnen op onbedekte vrouwen. Vreemde vrouwen uit verre landen, vaak exotisch oosters, in haremachtige context. Kaart1b toont een langoureus (denk aan langouste) uitgestrekte odalisque (van odalik, Turks voor kamermeisje, junior haremmedewerkster) ons haar onbedekte rugzijde. Naast haar sponde een tafeltje met waterpijp. Een dromerig tafereel.
Rond 1900 kwamen er steeds meer series van prentbriefkaarten waarop een gefotografeerde versie van een verhaal, een toneelstuk of zelf een opera te zien was. Kaart 2a toont een episode uit een klassiek (Grieks?) drama. Zo te zien leidt een klassiek geklede jongeman een vrijwel ongeklede vrouw met enige moeite naar een rustig plekje. Een andere halfgeklede vrouw zorgt voor een muzikale omlijsting en bespeelt zittend een lier. Zien we Orpheus en Eurydice?
Tot slot een voorbeeld van ongecompliceerd, opgewekt naakt op kaart 2b. In de tuin, in de frisse lucht, niks geen stoffig haremvertrek of duistere onderwereld, huiselijk op een tuinbank, tegen de heg, zonder poespas. Leuk.

*******************************
Kaarten uit ‘de Peter Schröder Collectie’, copyright 2008 Peter Schröder. Aan mijn website met mooiere versies van de plaatjes wordt gewerkt.
Veel van de in deze rubriek vertoonde prentbriefkaarten zijn geleverd door Antiquariaat Jac. Verloop (www.jacverloop.nl ). Jaap Verloop beschikt over een zeer veelzijdig assortiment ansichtkaarten en ander drukwerk.
© 2008 Peter Schröder
powered by CJ2