archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
De zolder kan wat hoger Dik Kruithof

1816VG Taus1Taus Makhacheva is geboren in 1983 in Moskou. Haar grootvader was de belangrijkste dichter uit het taalgebied van de Avaren in de Republiek Dagestan, die ligt aan de Kaspische zee aan de voet van de Kaukasus en naast Tsjetsjenië. Taus studeerde economie tot 2006 en daarna moderne kunst in Moskou en Londen. Ze woont en werkt in Moskou, maar voelt zich verbonden met andere culturen. Dat is soms heel duidelijk zichtbaar.

Op 19 januari 1784 stortte de heteluchtballon ‘Le Flesselles’ in Lyon neer tijdens zijn eerste en enige vlucht. Toen Makatcheva dat verhaal hoorde tijdens lessen kostuumontwerp aan een kunstopleiding in Lyon inspireerde het haar om de tijd waarin dat gebeurde en de technieken voor het maken van kostuums te gebruiken om een eerbetoon te maken. De ballon hangt nu dus in het grote trappenhuis van het Fries Museum, waar gewoonlijk de aankondiging van de grote publiekstentoonstelling te zien is. Nu dus geen Haute Bordure maar de fantasie van een Russische kunstenares.

Een van de eerste werken die je ziet als je de tentoonstelling binnenkomt is een bergtop van grijs gruis waarop een ringweg rond de berg loopt. Wie het kunstwerk wil hebben krijgt het van Taus Makhacheva cadeau. Maar een ieder die het aanbod aanvaardt moet binnen twee jaar vanaf de datum van de schenking van het werk een asfaltweg van twee rijstroken aanleggen rond de Maknothberg in Dagestan vlakbij het dorp Bolshoi Gotsatl. In dezelfde zaal de ‘Kaukasische types’, een verzameling antieke ansichtkaarten die een beeld geven van de bewoners van de Kaukasus als een vreemd en exotisch volkje. Overigens hetzelfde effect wat je in Nederland zou krijgen met allemaal oude kaarten van mensen in klederdracht. Maar hier wel alle onderschriften in het Russisch of in het Frans, wat de talen waren van de elite in het centrum van het tsarenrijk en dus de afstand benadrukt tussen die elite en de mensen uit de Kaukasus.

Na de Maknothberg in de eerste zaal komen we in de tweede zaal het verzamelwerk1816BZ Taus2 tegen dat in de hedendaagse kunst veel voorkomt. Bij Makhacheva is dat verzamelen een zoektocht naar de Kaukasische achtergrond en identiteit. Letterlijk omdat een groot deel te boek staat als werk van een informeel netwerk van Kaukasische creatieven dat zich The Unbound noemt. Zij inventariseren opvallende uitingen van nieuwe folklore in de regio: wat is nou ‘typisch Kaukasus’? Bedenk daarbij wel dat het gebied bestaat uit drie onafhankelijke landen, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan, zeven Russische autonome republieken, waarvan Dagestan de grootste is en twee Russische territoria. Wat er te zien is noemen ze ‘gevonden voorwerpen’ en wat voor mij de mooiste was ziet u op de foto.

Dan een video waarin een Dagestaanse koorddanser, zonder vangnet, 61 reproducties van schilderijen, uit de collectie van Gamzatova Museum voor Beeldende kunst in Dagestan, over een kloof tussen twee rotsen brengt. Niet zomaar twee rotsen maar twee pieken, wel dicht bij elkaar, in een woest berglandschap. Het gaat natuurlijk om vragen als waarom en waarom het ene schilderij wel mee mag en andere ontbreken. Los van die vragen is het een mooi rustpunt in de tentoonstelling.

‘Hooggeëerd publiek! Welkom bij onze feestelijke circusvoorstelling, speciaal voor u vertoond door een scala van onnavolgbare artiesten!’ De grootste, prachtig lichte zaal op de bovenverdieping van het museum is gevuld met kleding, installaties en benodigdheden om het idee van een circus als commentaar op het dagelijks leven op te roepen. In de Sovjettijd was er een rijke circustraditie en was het circus een betrekkelijke vrijplaats waar de controle grotendeels ontbrak. Voor Makhacheva een manier om het verleden te verbinden met het nu en de toekomst. De prachtige installaties zijn bijna te groot voor de zaal, maar gelukkig kon de zolder wat hoger gebracht worden.

Een pakkende tentoonstelling, die te zien is tot 7 maart 2022.

------
De plaatjes zijn van de schrijver


© 2021 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
De zolder kan wat hoger Dik Kruithof
1816VG Taus1Taus Makhacheva is geboren in 1983 in Moskou. Haar grootvader was de belangrijkste dichter uit het taalgebied van de Avaren in de Republiek Dagestan, die ligt aan de Kaspische zee aan de voet van de Kaukasus en naast Tsjetsjenië. Taus studeerde economie tot 2006 en daarna moderne kunst in Moskou en Londen. Ze woont en werkt in Moskou, maar voelt zich verbonden met andere culturen. Dat is soms heel duidelijk zichtbaar.

Op 19 januari 1784 stortte de heteluchtballon ‘Le Flesselles’ in Lyon neer tijdens zijn eerste en enige vlucht. Toen Makatcheva dat verhaal hoorde tijdens lessen kostuumontwerp aan een kunstopleiding in Lyon inspireerde het haar om de tijd waarin dat gebeurde en de technieken voor het maken van kostuums te gebruiken om een eerbetoon te maken. De ballon hangt nu dus in het grote trappenhuis van het Fries Museum, waar gewoonlijk de aankondiging van de grote publiekstentoonstelling te zien is. Nu dus geen Haute Bordure maar de fantasie van een Russische kunstenares.

Een van de eerste werken die je ziet als je de tentoonstelling binnenkomt is een bergtop van grijs gruis waarop een ringweg rond de berg loopt. Wie het kunstwerk wil hebben krijgt het van Taus Makhacheva cadeau. Maar een ieder die het aanbod aanvaardt moet binnen twee jaar vanaf de datum van de schenking van het werk een asfaltweg van twee rijstroken aanleggen rond de Maknothberg in Dagestan vlakbij het dorp Bolshoi Gotsatl. In dezelfde zaal de ‘Kaukasische types’, een verzameling antieke ansichtkaarten die een beeld geven van de bewoners van de Kaukasus als een vreemd en exotisch volkje. Overigens hetzelfde effect wat je in Nederland zou krijgen met allemaal oude kaarten van mensen in klederdracht. Maar hier wel alle onderschriften in het Russisch of in het Frans, wat de talen waren van de elite in het centrum van het tsarenrijk en dus de afstand benadrukt tussen die elite en de mensen uit de Kaukasus.

Na de Maknothberg in de eerste zaal komen we in de tweede zaal het verzamelwerk1816BZ Taus2 tegen dat in de hedendaagse kunst veel voorkomt. Bij Makhacheva is dat verzamelen een zoektocht naar de Kaukasische achtergrond en identiteit. Letterlijk omdat een groot deel te boek staat als werk van een informeel netwerk van Kaukasische creatieven dat zich The Unbound noemt. Zij inventariseren opvallende uitingen van nieuwe folklore in de regio: wat is nou ‘typisch Kaukasus’? Bedenk daarbij wel dat het gebied bestaat uit drie onafhankelijke landen, Georgië, Armenië en Azerbeidzjan, zeven Russische autonome republieken, waarvan Dagestan de grootste is en twee Russische territoria. Wat er te zien is noemen ze ‘gevonden voorwerpen’ en wat voor mij de mooiste was ziet u op de foto.

Dan een video waarin een Dagestaanse koorddanser, zonder vangnet, 61 reproducties van schilderijen, uit de collectie van Gamzatova Museum voor Beeldende kunst in Dagestan, over een kloof tussen twee rotsen brengt. Niet zomaar twee rotsen maar twee pieken, wel dicht bij elkaar, in een woest berglandschap. Het gaat natuurlijk om vragen als waarom en waarom het ene schilderij wel mee mag en andere ontbreken. Los van die vragen is het een mooi rustpunt in de tentoonstelling.

‘Hooggeëerd publiek! Welkom bij onze feestelijke circusvoorstelling, speciaal voor u vertoond door een scala van onnavolgbare artiesten!’ De grootste, prachtig lichte zaal op de bovenverdieping van het museum is gevuld met kleding, installaties en benodigdheden om het idee van een circus als commentaar op het dagelijks leven op te roepen. In de Sovjettijd was er een rijke circustraditie en was het circus een betrekkelijke vrijplaats waar de controle grotendeels ontbrak. Voor Makhacheva een manier om het verleden te verbinden met het nu en de toekomst. De prachtige installaties zijn bijna te groot voor de zaal, maar gelukkig kon de zolder wat hoger gebracht worden.

Een pakkende tentoonstelling, die te zien is tot 7 maart 2022.

------
De plaatjes zijn van de schrijver
© 2021 Dik Kruithof
powered by CJ2