archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > In de polder delen printen terug
Dialogue exterieur over het Spuiforum Theo Monkhorst

1108BS Spuiforum1‘Kunst is economie.’
‘Hoezo?’
‘Nou gewoon. Wij subsidiëren kunst met belastinggeld en dan komen daar toeristen op af en die huren onze hotelkamers, eten in onze restaurants, shoppen in onze winkels, betalen entreegelden voor onze musea en theaters. En zo scheppen wij werkgelegenheid, innen belastingen en verdienen dus onze subsidies terug. Eigenlijk heel simpel … toch?

‘O ja, en daarom bouwen we dus ook een cultuurtempel op het Spuiplein?’
‘Ja, precies. In de eerste plaats is dat natuurlijk een bouwimpuls, waardoor we werk in de lokale bouw regelen en in de tweede plaats komen daar duizenden bezoekers per jaar die kaartjes kopen, maar ook onze hotelkamers huren, eten in onze restaurants, shoppen in onze winkels. Zo zie je: kunst is economie.’
‘Dus kunst is: musea, theaters en cultuurpaleizen?’

‘Precies. Daarom willen alle wethouders van Cultuur een nieuw theater, museum of cultuurpaleis nalaten, zodat het nageslacht kan zien hoe daadkrachtig ze waren.’
‘Zijn dat dezelfde soort wethouders die tientallen procenten korten op kunstsubsidies?’
‘Ja natuurlijk, het geld moet ergens vandaan komen. Bovendien moeten die kunstenaars hun eigen broek ophouden. Dat deed Van Gogh ook. Die vroeg ook niet om subsidie.’
‘Maar hangt wel in het museum en trekt miljoenen kijkers.’

‘Precies, dat bewijst wel dat de overheid de kunst niet moet subsidiëren, alleen de gebouwen. De overheid zorgt voor de stenen en de kunstenaars, de kunstkopers, de sponsoren uit het bedrijfsleven voor de kunst zelf. Daarom kun je flink snoeien in kunstsubsidies, laat de markt zijn werk maar doen, dan komt alles wel goed.’  
‘Maar ze zeggen dat Haagse kunstenaars, musici, theatermakers, dansers enzovoort, niet kunnen leveren als ze nauwelijks subsidie krijgen. Het Residentieorkest wordt gehalveerd en het Danstheater dreigt te vertrekken omdat ze in Scheveningen moeten dansen waar niemand komt kijken, zodat ze hun Rijkssubsidie kwijtraken.’

‘Kunstenaars zeuren altijd. Wat maakt het uit? Als het Residentie Orkest niet kan leveren halen we toch gewoon het Concertgebouworkest zo nu en dan hier naar toe en de Berliner Philharmonieker en zo nodig laten we Marco Borsato optreden. Dat trekt pas mensen! En voor het Danstheater geldt hetzelfde. Sinds het vertrek van Kylian stelt dat toch niets meer voor. Het gaat erom dat we de zalen vullen met veel mensen en daarvoor huren we gewoon alles in wat in die zalen past. Als er maar mensen op af komen. Kunst is immers economie.’

‘Maar dan hebben we niets meer van onszelf. Hoe moet het met de broedplaatsen waar nieuwe kunst ontstaat, zodat we ook iets voor de toekomst krijgen? Ik ben als de dood dat we alleen nog maar kunst van vroeger te zien krijgen.’
‘Dat is typisch elitair denken. Niemand zit daar om te springen behalve wat halve artiesten en intellectuelen, wij brengen kunst naar de massa. Dat is onze taak als politici. Een bovendien wat dacht je van het fantastische idee om het Conservatorium in het Spuiforum onder te brengen? Dat wordt pas een broedplaats. Al die muziekstudenten die met de grote meesters in contact komen, of ze het nu willen of1108BS Spuiforum2 niet. Ze hoeven niet eens naar de voorstellingen te gaan, ze lopen ze gewoon tegen het lijf. Als dat geen innovatie is.’

‘Is dat Spuiforum daarom zo groot?’
‘Ja, het Conservatorium is nu eenmaal groot. Het mooie is bovendien dat we een A1 bouwlocatie voor de gemeente terugkrijgen als het oude gebouw wordt afgebroken. Een pure win-win situatie.’
‘Nog meer kantoorgebouwen?’
‘Ja, een investering voor de toekomst.’
‘Ik begin het langzamerhand te begrijpen. Daarom heeft het college van alle middenpartijen er zo op aangedrongen.’

‘Ja, het zit zo. Iedere partij wilde iets dat de andere partijen niet zonder meer ook wilden. Toen hebben ze gedaan wat Rutte en Samsom ook deden: ze hebben gewoon om de beurt een keuze gemaakt. De PvdA, dat wil zeggen Norder, wilde het Zuiderstrand volbouwen en had daarvoor een zweefpont nodig. Als ik de zweefpont krijg, zei hij, krijgt de VVD de Rotterdamse baan en D66 het Spuiforum. Ook Josias van Aartsen, onze burgemeester met een lange termijn visie, was er glad voor. Zo hadden ze elkaar lekker klem gezet en hoefde ze niet te luisteren naar hun protesterende achterban. Ik weet niet wat het CDA kreeg, maar die zal wel met alle winden hebben meegewaaid. Norder is de wethouder met daadkracht dat kun je hier wel aan zien.’

‘Maar zijn eigen partij heeft er voor gezorgd dat zijn plan voor een zweefpont geen meerderheid krijgt.’
‘ Ja, dat is het risico, maar hij gaat toch weg. Zit zijn opvolger er tenminste niet mee.’
‘Wie is die opvolger?’
‘Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij.’
‘Maar dat is toch een hele kleine partij?’
‘Nog wel, maar omdat iedereen in de stad tegen die wilde plannen van dit college is en Joris altijd duidelijk heeft gemaakt dat hij tegen verspilling is en stenen stapelen met als enig doel stenen te stapelen verafschuwt, kiezen de weldenkende inwoners van de stad voor zijn partij. Zelfs de kunstenaars.’
‘Wow, maar gaat die dan het Spuiforum bouwen?’
‘Nee, die draait gewoon het bestemmingsplan terug en renoveert de twee bestaande gebouwen op een ongehoord prachtige manier, voor minder dan de helft.’
‘Goed idee …. toch?’
‘Ja, dat heet democratie.’

--------------------------------
Het plaatje is gemaakt door Henk Klaren
--------------------------------------------------
Theo Monkhorst is schrijver en lid van de Haagse Stadspartij. Zijn boek:
'Blinde Perfectie'  werd uitgegeven bij Gopher. Bestel het via de reactieknop onderaan.
Dit artikel is een reactie op: Minderhout


© 2014 Theo Monkhorst meer Theo Monkhorst - meer "In de polder" -
Beschouwingen > In de polder
Dialogue exterieur over het Spuiforum Theo Monkhorst
1108BS Spuiforum1‘Kunst is economie.’
‘Hoezo?’
‘Nou gewoon. Wij subsidiëren kunst met belastinggeld en dan komen daar toeristen op af en die huren onze hotelkamers, eten in onze restaurants, shoppen in onze winkels, betalen entreegelden voor onze musea en theaters. En zo scheppen wij werkgelegenheid, innen belastingen en verdienen dus onze subsidies terug. Eigenlijk heel simpel … toch?

‘O ja, en daarom bouwen we dus ook een cultuurtempel op het Spuiplein?’
‘Ja, precies. In de eerste plaats is dat natuurlijk een bouwimpuls, waardoor we werk in de lokale bouw regelen en in de tweede plaats komen daar duizenden bezoekers per jaar die kaartjes kopen, maar ook onze hotelkamers huren, eten in onze restaurants, shoppen in onze winkels. Zo zie je: kunst is economie.’
‘Dus kunst is: musea, theaters en cultuurpaleizen?’

‘Precies. Daarom willen alle wethouders van Cultuur een nieuw theater, museum of cultuurpaleis nalaten, zodat het nageslacht kan zien hoe daadkrachtig ze waren.’
‘Zijn dat dezelfde soort wethouders die tientallen procenten korten op kunstsubsidies?’
‘Ja natuurlijk, het geld moet ergens vandaan komen. Bovendien moeten die kunstenaars hun eigen broek ophouden. Dat deed Van Gogh ook. Die vroeg ook niet om subsidie.’
‘Maar hangt wel in het museum en trekt miljoenen kijkers.’

‘Precies, dat bewijst wel dat de overheid de kunst niet moet subsidiëren, alleen de gebouwen. De overheid zorgt voor de stenen en de kunstenaars, de kunstkopers, de sponsoren uit het bedrijfsleven voor de kunst zelf. Daarom kun je flink snoeien in kunstsubsidies, laat de markt zijn werk maar doen, dan komt alles wel goed.’  
‘Maar ze zeggen dat Haagse kunstenaars, musici, theatermakers, dansers enzovoort, niet kunnen leveren als ze nauwelijks subsidie krijgen. Het Residentieorkest wordt gehalveerd en het Danstheater dreigt te vertrekken omdat ze in Scheveningen moeten dansen waar niemand komt kijken, zodat ze hun Rijkssubsidie kwijtraken.’

‘Kunstenaars zeuren altijd. Wat maakt het uit? Als het Residentie Orkest niet kan leveren halen we toch gewoon het Concertgebouworkest zo nu en dan hier naar toe en de Berliner Philharmonieker en zo nodig laten we Marco Borsato optreden. Dat trekt pas mensen! En voor het Danstheater geldt hetzelfde. Sinds het vertrek van Kylian stelt dat toch niets meer voor. Het gaat erom dat we de zalen vullen met veel mensen en daarvoor huren we gewoon alles in wat in die zalen past. Als er maar mensen op af komen. Kunst is immers economie.’

‘Maar dan hebben we niets meer van onszelf. Hoe moet het met de broedplaatsen waar nieuwe kunst ontstaat, zodat we ook iets voor de toekomst krijgen? Ik ben als de dood dat we alleen nog maar kunst van vroeger te zien krijgen.’
‘Dat is typisch elitair denken. Niemand zit daar om te springen behalve wat halve artiesten en intellectuelen, wij brengen kunst naar de massa. Dat is onze taak als politici. Een bovendien wat dacht je van het fantastische idee om het Conservatorium in het Spuiforum onder te brengen? Dat wordt pas een broedplaats. Al die muziekstudenten die met de grote meesters in contact komen, of ze het nu willen of1108BS Spuiforum2 niet. Ze hoeven niet eens naar de voorstellingen te gaan, ze lopen ze gewoon tegen het lijf. Als dat geen innovatie is.’

‘Is dat Spuiforum daarom zo groot?’
‘Ja, het Conservatorium is nu eenmaal groot. Het mooie is bovendien dat we een A1 bouwlocatie voor de gemeente terugkrijgen als het oude gebouw wordt afgebroken. Een pure win-win situatie.’
‘Nog meer kantoorgebouwen?’
‘Ja, een investering voor de toekomst.’
‘Ik begin het langzamerhand te begrijpen. Daarom heeft het college van alle middenpartijen er zo op aangedrongen.’

‘Ja, het zit zo. Iedere partij wilde iets dat de andere partijen niet zonder meer ook wilden. Toen hebben ze gedaan wat Rutte en Samsom ook deden: ze hebben gewoon om de beurt een keuze gemaakt. De PvdA, dat wil zeggen Norder, wilde het Zuiderstrand volbouwen en had daarvoor een zweefpont nodig. Als ik de zweefpont krijg, zei hij, krijgt de VVD de Rotterdamse baan en D66 het Spuiforum. Ook Josias van Aartsen, onze burgemeester met een lange termijn visie, was er glad voor. Zo hadden ze elkaar lekker klem gezet en hoefde ze niet te luisteren naar hun protesterende achterban. Ik weet niet wat het CDA kreeg, maar die zal wel met alle winden hebben meegewaaid. Norder is de wethouder met daadkracht dat kun je hier wel aan zien.’

‘Maar zijn eigen partij heeft er voor gezorgd dat zijn plan voor een zweefpont geen meerderheid krijgt.’
‘ Ja, dat is het risico, maar hij gaat toch weg. Zit zijn opvolger er tenminste niet mee.’
‘Wie is die opvolger?’
‘Joris Wijsmuller van de Haagse Stadspartij.’
‘Maar dat is toch een hele kleine partij?’
‘Nog wel, maar omdat iedereen in de stad tegen die wilde plannen van dit college is en Joris altijd duidelijk heeft gemaakt dat hij tegen verspilling is en stenen stapelen met als enig doel stenen te stapelen verafschuwt, kiezen de weldenkende inwoners van de stad voor zijn partij. Zelfs de kunstenaars.’
‘Wow, maar gaat die dan het Spuiforum bouwen?’
‘Nee, die draait gewoon het bestemmingsplan terug en renoveert de twee bestaande gebouwen op een ongehoord prachtige manier, voor minder dan de helft.’
‘Goed idee …. toch?’
‘Ja, dat heet democratie.’

--------------------------------
Het plaatje is gemaakt door Henk Klaren
--------------------------------------------------
Theo Monkhorst is schrijver en lid van de Haagse Stadspartij. Zijn boek:
'Blinde Perfectie'  werd uitgegeven bij Gopher. Bestel het via de reactieknop onderaan.
Dit artikel is een reactie op: Minderhout
© 2014 Theo Monkhorst
powered by Peppered