archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Misdaadboeken delen printen terug
Oud en wijs Theo Capel

0515VG Misdaad
Het was ten onrechte aan me voorbijgegaan dat Joseph Wambaugh verleden jaar was heringetreden met Hollywood Station, onlangs gevolgd door Hollywood Crows dat nog niet als pocket is verschenen. Wambaugh is een voormalige politieman die in de jaren zeventig en tachtig rijk werd met ruw-komische policiers en zich vervolgens overgaf aan golfen. Zoals hij zelf schrijft, haalde de oproep van collega-auteur James Ellroy hem over om de politie van Los Angeles er weer flink tegenaan te laten gaan en dan vooral de straatagent, de mannen en vrouwen van de surveillancedienst.

In zijn eerdere romans – lees vooral The Choirboys – was oom agent het slachtoffer van incompetente chefs, als je even buiten beschouwing laat met wat hij allemaal op straat werd geconfronteerd. De chefs blijven in dit boek bijna geheel buiten beeld, maar de regelgeving is nu de grote boeman. Vanwege diverse misstappen staat het korps van L.A. onder curatele. Slaan, schieten, hard aanpakken en zelfs bejouwen en dat allemaal van mensen die niet beter verdienen, kan absoluut niet. Overtreders en verdachten zijn burgers met rechten en de politie lijkt alleen maar plichten te hebben. Gelukkig remt dat het verhaal nauwelijks en staat ook Hollywood Station weer bomvol politie-anekdotes.

Centraal staat een brigadier-wachtcommandant die al ruim de pensioengerechtigde leeftijd voorbij is, maar het verdomd om met pensioen te gaan zolang zijn ex nog leeft. Die zou hij geen cent gunnen. Aan het eind blijkt Wambaugh daarvoor nog een aardige verrassing in zijn mouw te hebben. De oude baas – die het Orakel wordt genoemd – heeft alles al minstens drie maal eerder meegemaakt. Om zijn collega's zogenaamd een hart onder de riem te steken, citeert hij T. E. Lawrence die zei dat oud en wijs alleen maar vermoeid en teleurgesteld betekent en dan werd Lawrence zelf niet oud genoeg om te zien hoe gelijk hij wel had.

De anekdotiek is met elkaar verbonden door de avonturen van twee junks en van een Rus die zich in Hollywood als roofovervaller probeert te vestigen. Ik kwam Hollywood Station in de Engelse pocketuitgave van Quercus tegen in de gigantische collectie Engelse en Amerikaanse misdaadpockets van de tweedehandsboekwinkel The Book Exchange in Amsterdam, maar het moet ook tegen de reguliere prijs nog te koop zijn. Het is niet in het Nederlands vertaald, maar dat geldt wel voor zijn oudere werk.

De hoofdpersoon van The Bethlehem Murders (Atlantic Books, € 12,99, Van Ditmar Boekenimport) van Matt Rees (in het Nederlands vertaald als Het verraad van Bethlehem, € 19,95, Anthos) is eveneens oud en wijs, hoewel je midden vijftig eigenlijk niet oud kan noemen en de man eerder pedant dan wijs is. Het is een geschiedenisleraar aan een VN-school in een Palestijns vluchtelingenkamp aan de rand van Bethlehem, waar de man woont. Hij heet Omar Yussef, maar wordt naar lokaal gebruik Abu Ramiz genoemd (wat 'vader van Ramiz' betekent; zijn oudste zoon). Een oud-leerling van hem, een Christen, wordt opgepakt als collaborateur van de Israëli's en Omar/Abu probeert als amateur-detective zijn onschuld te bewijzen en de man zo van een lynchpartij te redden

Een licht knorrige, oude baas als hoofdpersoon kan geen kwaad. De geschiedenisleraar lijkt wat dat betreft enigszins op de politiemannen Kostas Charitos van Petros Markaris en Cetin Ikmen van Barbara Nadel die hun boeken respectievelijk in Athene en Istanboel situeren, ook pittoreske plaatsen. Bethlehem en de Westoever hebben echter een plus door het voortwoekerende politieke gedonder en geweld rond de status van de Palestijnen. Rees beschrijft hoe in zo'n situatie vrijheidsstrijd en gangsterdom nauw in elkaar overlopen en dat er maar een kleinigheid nodig is om iemands leven in gevaar te brengen. Het leven van alledag in deze narigheid waarbij enerzijds iedereen doet of alles normaal voortgang vindt en tegelijkertijd de tankgranaten van de Israëli's onverwacht kunnen inslaan en sektarische moorden plaatsvinden, komt authentiek over. En het aardige van Rees is dat hij er een menselijk verhaal van heeft weten te maken. Inmiddels is ook al een tweede avontuur van de leraar verschenen (The Saladin Murders). Hij mag blijkbaar ouder en mogelijk ook wijzer worden van zijn schepper.
 
**********************************


© 2008 Theo Capel meer Theo Capel - meer "Misdaadboeken"
Vermaak en Genot > Misdaadboeken
Oud en wijs Theo Capel
0515VG Misdaad
Het was ten onrechte aan me voorbijgegaan dat Joseph Wambaugh verleden jaar was heringetreden met Hollywood Station, onlangs gevolgd door Hollywood Crows dat nog niet als pocket is verschenen. Wambaugh is een voormalige politieman die in de jaren zeventig en tachtig rijk werd met ruw-komische policiers en zich vervolgens overgaf aan golfen. Zoals hij zelf schrijft, haalde de oproep van collega-auteur James Ellroy hem over om de politie van Los Angeles er weer flink tegenaan te laten gaan en dan vooral de straatagent, de mannen en vrouwen van de surveillancedienst.

In zijn eerdere romans – lees vooral The Choirboys – was oom agent het slachtoffer van incompetente chefs, als je even buiten beschouwing laat met wat hij allemaal op straat werd geconfronteerd. De chefs blijven in dit boek bijna geheel buiten beeld, maar de regelgeving is nu de grote boeman. Vanwege diverse misstappen staat het korps van L.A. onder curatele. Slaan, schieten, hard aanpakken en zelfs bejouwen en dat allemaal van mensen die niet beter verdienen, kan absoluut niet. Overtreders en verdachten zijn burgers met rechten en de politie lijkt alleen maar plichten te hebben. Gelukkig remt dat het verhaal nauwelijks en staat ook Hollywood Station weer bomvol politie-anekdotes.

Centraal staat een brigadier-wachtcommandant die al ruim de pensioengerechtigde leeftijd voorbij is, maar het verdomd om met pensioen te gaan zolang zijn ex nog leeft. Die zou hij geen cent gunnen. Aan het eind blijkt Wambaugh daarvoor nog een aardige verrassing in zijn mouw te hebben. De oude baas – die het Orakel wordt genoemd – heeft alles al minstens drie maal eerder meegemaakt. Om zijn collega's zogenaamd een hart onder de riem te steken, citeert hij T. E. Lawrence die zei dat oud en wijs alleen maar vermoeid en teleurgesteld betekent en dan werd Lawrence zelf niet oud genoeg om te zien hoe gelijk hij wel had.

De anekdotiek is met elkaar verbonden door de avonturen van twee junks en van een Rus die zich in Hollywood als roofovervaller probeert te vestigen. Ik kwam Hollywood Station in de Engelse pocketuitgave van Quercus tegen in de gigantische collectie Engelse en Amerikaanse misdaadpockets van de tweedehandsboekwinkel The Book Exchange in Amsterdam, maar het moet ook tegen de reguliere prijs nog te koop zijn. Het is niet in het Nederlands vertaald, maar dat geldt wel voor zijn oudere werk.

De hoofdpersoon van The Bethlehem Murders (Atlantic Books, € 12,99, Van Ditmar Boekenimport) van Matt Rees (in het Nederlands vertaald als Het verraad van Bethlehem, € 19,95, Anthos) is eveneens oud en wijs, hoewel je midden vijftig eigenlijk niet oud kan noemen en de man eerder pedant dan wijs is. Het is een geschiedenisleraar aan een VN-school in een Palestijns vluchtelingenkamp aan de rand van Bethlehem, waar de man woont. Hij heet Omar Yussef, maar wordt naar lokaal gebruik Abu Ramiz genoemd (wat 'vader van Ramiz' betekent; zijn oudste zoon). Een oud-leerling van hem, een Christen, wordt opgepakt als collaborateur van de Israëli's en Omar/Abu probeert als amateur-detective zijn onschuld te bewijzen en de man zo van een lynchpartij te redden

Een licht knorrige, oude baas als hoofdpersoon kan geen kwaad. De geschiedenisleraar lijkt wat dat betreft enigszins op de politiemannen Kostas Charitos van Petros Markaris en Cetin Ikmen van Barbara Nadel die hun boeken respectievelijk in Athene en Istanboel situeren, ook pittoreske plaatsen. Bethlehem en de Westoever hebben echter een plus door het voortwoekerende politieke gedonder en geweld rond de status van de Palestijnen. Rees beschrijft hoe in zo'n situatie vrijheidsstrijd en gangsterdom nauw in elkaar overlopen en dat er maar een kleinigheid nodig is om iemands leven in gevaar te brengen. Het leven van alledag in deze narigheid waarbij enerzijds iedereen doet of alles normaal voortgang vindt en tegelijkertijd de tankgranaten van de Israëli's onverwacht kunnen inslaan en sektarische moorden plaatsvinden, komt authentiek over. En het aardige van Rees is dat hij er een menselijk verhaal van heeft weten te maken. Inmiddels is ook al een tweede avontuur van de leraar verschenen (The Saladin Murders). Hij mag blijkbaar ouder en mogelijk ook wijzer worden van zijn schepper.
 
**********************************
© 2008 Theo Capel
powered by CJ2