archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Naar de film delen printen terug
Polen 1990: eenzaamheid alom Hans Knegtmans

1410VG USL1De Poolse regisseur Tomasz Wasilewski zet in United States of Love de klok terug. Het is 1990 en de Berlijnse Muur is gevallen. Kapitalistische artikelen zoals echte spijkerbroeken, Fanta en pornobanden zijn ineens volop verkrijgbaar. Het kost wat, maar decadente luxe is overal en altijd een groot goed. Na het lawaaierige kerstdiner waarmee de film opent, volgt de regisseur vier van de daar aanwezige dames (eigenlijk drie, plus één buitenstaander) op hun verdere avonturen. Dit resulteert in een – losjes gecomponeerde – mozaïekfilm, waarvan de afzonderlijke verhalen soms bij elkaar inbreken.

Videotheekmedewerkster Agata (Julia Kijowska) is ongelukkig getrouwd en haar huwelijk staat seksueel op een laag pitje. We zien hoe ze verlekkerd de atletische gestalte van haar pastoor begluurt wanneer die onder de douche staat. Haar suffige echtgenoot weet vervolgens niet wat hem overkomt als ze, geheel tegen haar gewoonte in, hem in het echtelijk bed weinig zachtzinnig verleidt.

De ogenschijnlijk ongenaakbare Iza (Magdalena Cielecka) bestuurt met ijzeren hand de basisschool waarvan zij directrice is. In haar vrije tijd blaast ze minder hoog van de toren. Wanneer de weduwnaar met wie ze iets heeft het uitmaakt en ook niet gediend blijkt van haar chantagepogingen, wordt de immorele kant van haar karakter onthutsend zichtbaar.

Lerares Renata (Dorota Kolak) heeft, na harteloos ontslagen te zijn door haar superieur Iza, eindelijk tijd voor haar gevoelsleven. Object van haar seksuele fantasieën is haar flatgenote Marzena (Marta Nieradkiewicz), uitgerekend de jongere zuster van Iza. Die geeft les aan aerobicsklasjes,1410VG USL2 hoewel haar echte ambitie ligt in het modellenbestaan (ooit heeft ze een missverkiezing gewonnen). Renata lacht in haar vuistje wanneer Marzena een in scène gezette val precies zo ernstig interpreteert als zij beoogde.

Zoals we hadden kunnen voorspellen, stort deze romantische liaison in voordat hij goed en wel begonnen is. Het model-in-wording valt in handen van een malafide modefotograaf, die zich heeft bekwaamd in party drugs en date rape.

Deze zwartgallige vertellijnen zijn in goede handen bij de regisseur en zijn Roemeense cameraman Oleg Mutu, die triomfen oogstte met The Death of Mr. Lazarescu en 4 Months, 3 Weeks and 2 Days. Een wapen dat zij met veel succes inzetten om de sfeer van verval en hopeloosheid te versterken, is het consequente gebruik van ‘Oost-Europese kleuren’. De eerste minuten denkt de kijker dat de film in zwartwit geschoten is, om pas dan te ontdekken, dat de makers wel degelijk selectief kleur gebruiken: een rood mutsje hier, een groene plant daar. Renata heeft zelfs een tiental zalmkleurige vogeltjes in haar flatje, in een manmoedige poging om de eenzaamheid te verdrijven.

Ook de blokkendoosvormige architectuur van de minuscule woonwijk, onder de rook van Warschau, draagt bij aan het besef van zowel de personages als de kijker, dat overlevingspogingen in deze negorij neerkomen op vechten tegen de bierkaai. De filmmakers leveren ons misschien geen spectaculair nieuwe inzichten in de menselijke natuur maar aan wie het allemaal misschien even vergeten was biedt United States of Love een nuttige opfriscursus.

----
De plaatjes zijn geselecteerd door de schrijver


© 2017 Hans Knegtmans meer Hans Knegtmans - meer "Naar de film"
Vermaak en Genot > Naar de film
Polen 1990: eenzaamheid alom Hans Knegtmans
1410VG USL1De Poolse regisseur Tomasz Wasilewski zet in United States of Love de klok terug. Het is 1990 en de Berlijnse Muur is gevallen. Kapitalistische artikelen zoals echte spijkerbroeken, Fanta en pornobanden zijn ineens volop verkrijgbaar. Het kost wat, maar decadente luxe is overal en altijd een groot goed. Na het lawaaierige kerstdiner waarmee de film opent, volgt de regisseur vier van de daar aanwezige dames (eigenlijk drie, plus één buitenstaander) op hun verdere avonturen. Dit resulteert in een – losjes gecomponeerde – mozaïekfilm, waarvan de afzonderlijke verhalen soms bij elkaar inbreken.

Videotheekmedewerkster Agata (Julia Kijowska) is ongelukkig getrouwd en haar huwelijk staat seksueel op een laag pitje. We zien hoe ze verlekkerd de atletische gestalte van haar pastoor begluurt wanneer die onder de douche staat. Haar suffige echtgenoot weet vervolgens niet wat hem overkomt als ze, geheel tegen haar gewoonte in, hem in het echtelijk bed weinig zachtzinnig verleidt.

De ogenschijnlijk ongenaakbare Iza (Magdalena Cielecka) bestuurt met ijzeren hand de basisschool waarvan zij directrice is. In haar vrije tijd blaast ze minder hoog van de toren. Wanneer de weduwnaar met wie ze iets heeft het uitmaakt en ook niet gediend blijkt van haar chantagepogingen, wordt de immorele kant van haar karakter onthutsend zichtbaar.

Lerares Renata (Dorota Kolak) heeft, na harteloos ontslagen te zijn door haar superieur Iza, eindelijk tijd voor haar gevoelsleven. Object van haar seksuele fantasieën is haar flatgenote Marzena (Marta Nieradkiewicz), uitgerekend de jongere zuster van Iza. Die geeft les aan aerobicsklasjes,1410VG USL2 hoewel haar echte ambitie ligt in het modellenbestaan (ooit heeft ze een missverkiezing gewonnen). Renata lacht in haar vuistje wanneer Marzena een in scène gezette val precies zo ernstig interpreteert als zij beoogde.

Zoals we hadden kunnen voorspellen, stort deze romantische liaison in voordat hij goed en wel begonnen is. Het model-in-wording valt in handen van een malafide modefotograaf, die zich heeft bekwaamd in party drugs en date rape.

Deze zwartgallige vertellijnen zijn in goede handen bij de regisseur en zijn Roemeense cameraman Oleg Mutu, die triomfen oogstte met The Death of Mr. Lazarescu en 4 Months, 3 Weeks and 2 Days. Een wapen dat zij met veel succes inzetten om de sfeer van verval en hopeloosheid te versterken, is het consequente gebruik van ‘Oost-Europese kleuren’. De eerste minuten denkt de kijker dat de film in zwartwit geschoten is, om pas dan te ontdekken, dat de makers wel degelijk selectief kleur gebruiken: een rood mutsje hier, een groene plant daar. Renata heeft zelfs een tiental zalmkleurige vogeltjes in haar flatje, in een manmoedige poging om de eenzaamheid te verdrijven.

Ook de blokkendoosvormige architectuur van de minuscule woonwijk, onder de rook van Warschau, draagt bij aan het besef van zowel de personages als de kijker, dat overlevingspogingen in deze negorij neerkomen op vechten tegen de bierkaai. De filmmakers leveren ons misschien geen spectaculair nieuwe inzichten in de menselijke natuur maar aan wie het allemaal misschien even vergeten was biedt United States of Love een nuttige opfriscursus.

----
De plaatjes zijn geselecteerd door de schrijver
© 2017 Hans Knegtmans
powered by CJ2