archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Was er nog wat op de tv? delen printen terug
De nieuwe zenderindeling Katharina Kouwenhoven

0105 over de publieke omroep
Bent u er al aan gewend, aan de nieuwe zenderindeling? En wat vindt u ervan? Mij komt het geheel volstrekt onbegrijpelijk voor. Die zenders moesten toch elk een eigen identiteit krijgen, niet door de omroepverenigingen die er op mochten uitzenden, maar door de inhoud van de programma's? Maar dat is helemaal niet gebeurd. In dat geval verwacht je immers een zender met louter entertainment en sport en een zender met nieuws, achtergronden van het nieuws en documentaires en een zender met cultuur. Ik noem maar een dwarsstraat. De zenders zijn echter ingedeeld naar doelgroep! Een familiezender (Nederland 1), een zender voor de kijker die op verdieping uit is (Nederland 2) en een zender voor het jonge volkje, dat op vernieuwing uit is (Nederland 3). Toegegeven het aardige van Nederland twee is dat alle docu-programma's daar worden uitgezonden, zodat er bijna elke avond wel iets op dat gebied te genieten valt: Tegenlicht, Dokument, Het Uur van de Wolf, Profiel, Import, Filmlab, Andere Tijden, Close Up, etc. , Maar wat de vernieuwing betreft zijn er nauwelijks nieuwe programma's in de aanbieding, laat staan vernieuwende. Maar misschien komt dat nog.

Wat erger is, is dat het op die jonge en vernieuwende zender Nederland 3 een compleet rommeltje is. De avond begint daar om 19.00 uur met ONM (Onderweg naar Morgen), een al jaren lopende soap waar geen touw aan vast te knopen is. Ik heb een paar keer gekeken, zag een aantal keren dezelfde mensen, die ongeveer dezelfde dingen tegen elkaar zeiden met dezelfde gelaatsuitdrukking en raakte terstond uit mijn humeur. Na ONM komt Matthijs van Nieuwkerk aan de beurt met De Wereld Draait Door, dat naar mijn gevoel steeds vaker nergens over gaat. Wat ik van dat programma helemaal niet begrijp is het concept van de 'tafelheer' of 'tafeldame', iemand die naast de presentator zit aan de tafel waaraan de gasten ontvangen worden en van wie verwacht wordt dat hij of zij zo nu en dan ook een duit in het zakje doet, door intelligent commentaar of een doeltreffende vraag aan de gasten. De meeste tafelheren en tafeldames - elke avond een ander, maar sommigen komen regelmatig terug - hangen er een beetje voor joker bij en als ze iets opmerken is het meestal een herhaling van een antwoord van de gast. De enige tafelheer die ik ooit een eigen bijdrage zag leveren was Erik van Muiswinkel, maar die heb ik daarna nooit meer teruggezien. Weg met die tafelheren en -dames en vooral ook weg met dat irritante Café De Wereld, een komisch bedoeld intermezzo in cartoonvorm, dat te melig is voor woorden.

Na De Wereld Draait Door begint de ellende, want dan worden we vaak veroordeeld tot Sophie Hilbrand met Lijst 0 of Spuiten en Slikken of Try Before You Die en soms zelfs tot twee van de drie! Twee programma's met dezelfde presentatrice achter elkaar, is dat programmeren? Toen hetzelfde dreigde te gebeuren met Mattijs van Nieuwkerk op maandagavond – eerst De Wereld en daarna Holland Sport – is de presentatie van De Wereld Draait Door overgegaan naar Claudia de Breij, die nu, geloof ik, weer vervangen wordt door Astrid Joosten. Uitermate onbevredigend is ook dat op Zondagavond op Nederland drie aan het eind van de avond zowel Six Feet Under als The Sopranos uitgezonden worden. Twee topseries na elkaar op één avond en de rest van de week rotzooi. Alweer, is dat programmeren? Het enige aardige van Nederland 3 is dat ze nog wel eens midden op de avond een hele film uitzenden.

Een onbegrijpelijk programmatisch product is dat elke zender een 'Achter het Nieuws' programma heeft. De familie op Nederland 1 heeft Pauw & Witteman, een volstrekt overbodige dubbelpresentatie in een programma dat Witteman alleen makkelijk had aangekund. Voorlopig viel daar wat mij betreft niet veel te beleven. De in verdieping geïnteresseerde burger op Nederland 2 heeft Nova toebedeeld gekregen tussen de doorgaans stichtelijke andere programma's. En de jonge kijker moet het doen met De Staat van Verwarring van de VPRO. Inderdaad, een nieuw programma met twee presentatoren en gasten (vernieuwend!) en helaas geestig bedoeld. Deze totaal mislukte ongein zal hopelijk spoedig weer van de buis verdwijnen.

Maar waar is de sport gebleven? Dat is wat ingewikkelder. Studio Sport en Studio Voetbal zijn naar de Familiezender verhuisd, inclusief de sport op zondagmiddag. Voetbalwedstrijden, waarvan de Publieke Omroep nog uitzendrechten heeft (Europa- en Uefacup wedstrijden), worden vooral op de jonge zender uitgezonden, waar dan de andere programma's moeten wijken. Hoe dat gaat met grote manifestaties als de Olympische Spelen, dat moet nog blijken. Sport is kennelijk doelgroepspecifiek; het hele gezin kijkt op Zondag naar Studio Sport, maar de jongeren kijken op een doordeweekse avond naar Europees voetbal. Wat zou de rest van het gezin in die tijd doen?

Hetzelfde geldt trouwens voor humor. Niet dat er veel te lachen valt op de buis. Sommige programma's hebben echter het keurmerk 'leuk', ook als ze je nog geen glimlach kunnen ontlokken. En die programma's zijn verdeeld. Paul de Leeuw is voor het hele gezin op Nederland 1 en dat is uitstekend, maar ik zou mijn kinderen verbieden er naar te kijken. Kinderen geen bezwaar is ook voor het gezin; wie daar ooit om heeft kunnen lachen, heeft een ernstig mentaal probleem. Cabaretregistraties, zoals bijvoorbeeld van Lebbis, zijn voor de jongeren, maar soms is Paul de Leeuw ook opeens voor de jongeren. Datzelfde overkomt Koefnoen, dat de ene avond voor de familie is en de andere voor de jongeren. De Lama's - u moet zelf maar uitmaken of u vindt dat hier nog sprake is van humor - zijn echter alleen voor de jongeren, net als oude compilaties van Jiskefet en Onder de Tram, dat toch echt een bejaardenprogramma is. En krijgt de zich verdiepende mens dan niets? Die komt er bekaaid vanaf met In Voor- en Tegenspoed.

Ook quizzen zijn overal te zien, net als die loterijprogramma's en ook de detectiveseries zijn verdeeld. Dus? Het is een zooitje. Geen enkele zender heeft een duidelijke identiteit en mijn ideaal, een zender waar ik een hele avond lang naar kan kijken zonder weg te hoeven zappen, is verder weg dan ooit.
 
 
*********************************************
Luister naar BNR Nieuwsradio. Informatie op: www.bnr.nl .


© 2006 Katharina Kouwenhoven meer Katharina Kouwenhoven - meer "Was er nog wat op de tv?" -
Vermaak en Genot > Was er nog wat op de tv?
De nieuwe zenderindeling Katharina Kouwenhoven
0105 over de publieke omroep
Bent u er al aan gewend, aan de nieuwe zenderindeling? En wat vindt u ervan? Mij komt het geheel volstrekt onbegrijpelijk voor. Die zenders moesten toch elk een eigen identiteit krijgen, niet door de omroepverenigingen die er op mochten uitzenden, maar door de inhoud van de programma's? Maar dat is helemaal niet gebeurd. In dat geval verwacht je immers een zender met louter entertainment en sport en een zender met nieuws, achtergronden van het nieuws en documentaires en een zender met cultuur. Ik noem maar een dwarsstraat. De zenders zijn echter ingedeeld naar doelgroep! Een familiezender (Nederland 1), een zender voor de kijker die op verdieping uit is (Nederland 2) en een zender voor het jonge volkje, dat op vernieuwing uit is (Nederland 3). Toegegeven het aardige van Nederland twee is dat alle docu-programma's daar worden uitgezonden, zodat er bijna elke avond wel iets op dat gebied te genieten valt: Tegenlicht, Dokument, Het Uur van de Wolf, Profiel, Import, Filmlab, Andere Tijden, Close Up, etc. , Maar wat de vernieuwing betreft zijn er nauwelijks nieuwe programma's in de aanbieding, laat staan vernieuwende. Maar misschien komt dat nog.

Wat erger is, is dat het op die jonge en vernieuwende zender Nederland 3 een compleet rommeltje is. De avond begint daar om 19.00 uur met ONM (Onderweg naar Morgen), een al jaren lopende soap waar geen touw aan vast te knopen is. Ik heb een paar keer gekeken, zag een aantal keren dezelfde mensen, die ongeveer dezelfde dingen tegen elkaar zeiden met dezelfde gelaatsuitdrukking en raakte terstond uit mijn humeur. Na ONM komt Matthijs van Nieuwkerk aan de beurt met De Wereld Draait Door, dat naar mijn gevoel steeds vaker nergens over gaat. Wat ik van dat programma helemaal niet begrijp is het concept van de 'tafelheer' of 'tafeldame', iemand die naast de presentator zit aan de tafel waaraan de gasten ontvangen worden en van wie verwacht wordt dat hij of zij zo nu en dan ook een duit in het zakje doet, door intelligent commentaar of een doeltreffende vraag aan de gasten. De meeste tafelheren en tafeldames - elke avond een ander, maar sommigen komen regelmatig terug - hangen er een beetje voor joker bij en als ze iets opmerken is het meestal een herhaling van een antwoord van de gast. De enige tafelheer die ik ooit een eigen bijdrage zag leveren was Erik van Muiswinkel, maar die heb ik daarna nooit meer teruggezien. Weg met die tafelheren en -dames en vooral ook weg met dat irritante Café De Wereld, een komisch bedoeld intermezzo in cartoonvorm, dat te melig is voor woorden.

Na De Wereld Draait Door begint de ellende, want dan worden we vaak veroordeeld tot Sophie Hilbrand met Lijst 0 of Spuiten en Slikken of Try Before You Die en soms zelfs tot twee van de drie! Twee programma's met dezelfde presentatrice achter elkaar, is dat programmeren? Toen hetzelfde dreigde te gebeuren met Mattijs van Nieuwkerk op maandagavond – eerst De Wereld en daarna Holland Sport – is de presentatie van De Wereld Draait Door overgegaan naar Claudia de Breij, die nu, geloof ik, weer vervangen wordt door Astrid Joosten. Uitermate onbevredigend is ook dat op Zondagavond op Nederland drie aan het eind van de avond zowel Six Feet Under als The Sopranos uitgezonden worden. Twee topseries na elkaar op één avond en de rest van de week rotzooi. Alweer, is dat programmeren? Het enige aardige van Nederland 3 is dat ze nog wel eens midden op de avond een hele film uitzenden.

Een onbegrijpelijk programmatisch product is dat elke zender een 'Achter het Nieuws' programma heeft. De familie op Nederland 1 heeft Pauw & Witteman, een volstrekt overbodige dubbelpresentatie in een programma dat Witteman alleen makkelijk had aangekund. Voorlopig viel daar wat mij betreft niet veel te beleven. De in verdieping geïnteresseerde burger op Nederland 2 heeft Nova toebedeeld gekregen tussen de doorgaans stichtelijke andere programma's. En de jonge kijker moet het doen met De Staat van Verwarring van de VPRO. Inderdaad, een nieuw programma met twee presentatoren en gasten (vernieuwend!) en helaas geestig bedoeld. Deze totaal mislukte ongein zal hopelijk spoedig weer van de buis verdwijnen.

Maar waar is de sport gebleven? Dat is wat ingewikkelder. Studio Sport en Studio Voetbal zijn naar de Familiezender verhuisd, inclusief de sport op zondagmiddag. Voetbalwedstrijden, waarvan de Publieke Omroep nog uitzendrechten heeft (Europa- en Uefacup wedstrijden), worden vooral op de jonge zender uitgezonden, waar dan de andere programma's moeten wijken. Hoe dat gaat met grote manifestaties als de Olympische Spelen, dat moet nog blijken. Sport is kennelijk doelgroepspecifiek; het hele gezin kijkt op Zondag naar Studio Sport, maar de jongeren kijken op een doordeweekse avond naar Europees voetbal. Wat zou de rest van het gezin in die tijd doen?

Hetzelfde geldt trouwens voor humor. Niet dat er veel te lachen valt op de buis. Sommige programma's hebben echter het keurmerk 'leuk', ook als ze je nog geen glimlach kunnen ontlokken. En die programma's zijn verdeeld. Paul de Leeuw is voor het hele gezin op Nederland 1 en dat is uitstekend, maar ik zou mijn kinderen verbieden er naar te kijken. Kinderen geen bezwaar is ook voor het gezin; wie daar ooit om heeft kunnen lachen, heeft een ernstig mentaal probleem. Cabaretregistraties, zoals bijvoorbeeld van Lebbis, zijn voor de jongeren, maar soms is Paul de Leeuw ook opeens voor de jongeren. Datzelfde overkomt Koefnoen, dat de ene avond voor de familie is en de andere voor de jongeren. De Lama's - u moet zelf maar uitmaken of u vindt dat hier nog sprake is van humor - zijn echter alleen voor de jongeren, net als oude compilaties van Jiskefet en Onder de Tram, dat toch echt een bejaardenprogramma is. En krijgt de zich verdiepende mens dan niets? Die komt er bekaaid vanaf met In Voor- en Tegenspoed.

Ook quizzen zijn overal te zien, net als die loterijprogramma's en ook de detectiveseries zijn verdeeld. Dus? Het is een zooitje. Geen enkele zender heeft een duidelijke identiteit en mijn ideaal, een zender waar ik een hele avond lang naar kan kijken zonder weg te hoeven zappen, is verder weg dan ooit.
 
 
*********************************************
Luister naar BNR Nieuwsradio. Informatie op: www.bnr.nl .
© 2006 Katharina Kouwenhoven
powered by CJ2