archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Lüneburg | Dik Kruithof | |||
Het meest opvallende museum in Lüneburg is het ‘Ostpreusziches
Landesmuseum mit Deutschbaltische abteilung’: het is dus een museum over
een gebied dat vrij ver van Lüneburg af ligt en nu niet meer tot
Duitsland behoort. Tot het eind van de Tweede wereldoorlog was het een
Duits gebied en het heeft in de Duitse geschiedenis een rol
gespeeld als onderdeel van het Pruisen waaruit het Duitse keizerrijk is
ontstaan. Het museum heeft veel contacten met instellingen uit de landen
waartoe het gebied nu behoort: Polen, Rusland en Litouwen. Voor de
‘Deutschbaltische abteilung’ gaat het dan ook om Estland en Letland. Waarom hier? Bij
de ingang staat een beeld dat de kunstenaar Hubertus von der Golz, die
in 1941 in Oost-Pruisen werd geboren, ruim veertig jaar later maakte van
zijn vader. Het beeld staat symbool voor de 14 miljoen vluchtelingen
die in 1945 uit de Oostelijke Duitse gebieden en andere Oost-Europese
regio’s kwamen en in die tijd zorgden voor een verdubbeling van het
inwonersaantal van Lüneburg. Het museum toont veel informatie over de
door de Duitsers veroverde gebieden. De aandacht gaat vooral uit naar
barnsteen, bossen en dieren maar aan de oorspronkelijke bewoners wordt
verbazend weinig aandacht besteed. Het gaat dus, overigens wel te
begrijpen, alleen over de geschiedenis van de Duitsers in dat gebied.
Onderwerpen als de ontmoetingen met Napoleon en de stoeterij waar de
beroemde Trakhener Paarden gefokt werden, worden gedetailleerd
uitgelicht. Veel
aandacht gaat naar het voor die tijd opvallend ruimdenkende klimaat in
de toenmalige hoofdstad Koningsbergen, de stad van Immanuel Kant. Aan
Kant is dit jaar een aparte tentoonstelling gewijd met de nadruk op zijn
leven in de stad. Bij de doorgang naar het Brouwerijmuseum dat aan het
museum vast zit hangt een verhaaltje met de kop: ‘Kant gegen das Bier’
waaruit duidelijk wordt dat hij dat maar een verderfelijke drank vond:
van iemand die in de beste jaren van zijn leven overleden was zei Kant:
‘Hij heeft vermoedelijk bier gedronken’. Tussen de wereldoorlogen Tijdens
het interbellum lag Oost-Pruisen afgescheiden van het ‘Reich’. In de
museumcollectie wordt heel veel aandacht aan de toenmalige
plattelandsbevolking besteed. Het hoge niveau van landbouw en veeteelt
wordt benadrukt. Oost-Pruisen lijkt erg veel op ons land in die tijd.
Het doet soms denken aan de collectie van het Fries Landbouwmuseum.
Overigens waren er altijd al contacten tussen Oost-Pruisen en Nederland:
een waterweg van zo’n honderd kilometer in het Poolse Masurengebied is
aangelegd door een Nederlandse ingenieur. Windmolens zijn er ook een
gewoon verschijnsel. Afgesloten wordt met
een uitgebreide verzameling van vooral schilderkunst met als
belangrijkste namen van kunstenaars uit dat gebied Lovis Corinth en
Käthe Kollwitz. De
Duitsbaltische afdeling legt weer meer de nadruk op de bekende, vaak
adellijke families die hier hun landgoederen hadden en laat het goede leven
van de maatschappelijke bovenlaag zien. Overigens had de grote Duitse schrijver Thomas Mann een zomerhuis aan de Oostzeekust bij Nidden. ----------- De plaatjes zijn geleverd door de auteur. Het beeld staat bij de voordeur, de kop is van Kant. |
||||
© 2024 Dik Kruithof | ||||
powered by CJ2 |