archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Luister! delen printen terug
Of zoiets Thomas van der Steen

2116VG Of zoiets
Al heel lang doe ik het. Als een naam, woord of begrip moeilijk is, plak ik er ‘ofzoiets’ achter. Vroeger alleen in spreektaal maar al snel ook op schrift. Eerst bij informele contacten zoals de familie-app maar later ook bij meer officiële relaties. Dus eerst alleen, ‘als je komt eten, eet Ibtihalofzoiets dan ook mee?’ Of, ‘we spreken af in Amsterdam-Noord, bij restaurant Pllekkofzoiets.’ Het werd een gewoonte, ik kon niet meer anders. In de verschillende groepsapps met vrienden ging ik het ook doen, onbeschaamd. ‘Maar jullie gaan zeker weer naar Fuerteventuraofzoiets,’ of, ‘zij is toch ook al 58ofzoiets?’

Uiteindelijk dook het ofzoiets-virus ook op in mijn werk als quiz-redacteur. ‘Kunnen we die vraag niet iets makkelijker maken, dus niet naar Vaduz vragen maar naar Nicosiaofzoiets. Tot nu toe wordt er niets van gezegd.

Kayak

Toen ik las dat muzikant Max Werner van Kayak was overleden, wist ik opeens weer hoe ik aan die ofzoiets-afwijking ben gekomen.

In 1972 werd Kayak opgericht door Ton Scherpenzeel, Pim Koopman, Max Werner, alle drie Hilversummers, net als ik. Ton Scherpenzeel woonde zelfs in dezelfde wijk als ik, dat schept een band. Ik was in die tijd dol op de symfonische rock die ze maakten. Nog steeds trouwens, het heet nu progrock.

Hun eerste single Lyrics hakte er meteen in. Pauken, klassiek piano-intro, prominente bas, een van de popmuziek afwijkende zanglijn, snerpend gitaartje, inzet van alle voorradige klavieren, tempowisselingen ... The works! Op Mammoth, hun tweede single, werd zelfs de Flamingo ingezet, het oer-Hollandse draaiorgel van de familie Perlee. Met smart wachtte ik op hun elpee.

Plaat gekocht, hard naar huis gefietst, op mijn kamer de plaat voorzichtig, o zo voorzichtig uit de hoes gehaald, op de pickup gelegd, weer o zo voorzichtig de naald in de groef en geluisterd. Tegelijkertijd alle letters van de hoes gelezen: welke studio, welke producer, wie componeerde wat, wie schreef de teksten, welk label, hoeveel minuten alle nummers opgeteld, wie remixte en wie had de hoes ontworpen? Allemaal feiten, wie maalt er nog om. Ik overliep ook nog de leden van de band ondanks dat ik dat rijtje al uit mijn hoofd kende.

Ton Scherpenzeel: Keyboards, vocals, percussion
Pim Koopman: Drums, vocals
Johan Slager: Guitars
Cees van Leeuwen: Bass
Max Werlerofzoiets: Vocals, mellotron

Huh, Max Werlerofzoiets? Ik glimlachte en het hechtte zich rotsvast in mijn hippocampusofzoiets.

---------

De tekening is van Han Busstra


© 2024 Thomas van der Steen meer Thomas van der Steen - meer "Luister!" -
Vermaak en Genot > Luister!
Of zoiets Thomas van der Steen
2116VG Of zoiets
Al heel lang doe ik het. Als een naam, woord of begrip moeilijk is, plak ik er ‘ofzoiets’ achter. Vroeger alleen in spreektaal maar al snel ook op schrift. Eerst bij informele contacten zoals de familie-app maar later ook bij meer officiële relaties. Dus eerst alleen, ‘als je komt eten, eet Ibtihalofzoiets dan ook mee?’ Of, ‘we spreken af in Amsterdam-Noord, bij restaurant Pllekkofzoiets.’ Het werd een gewoonte, ik kon niet meer anders. In de verschillende groepsapps met vrienden ging ik het ook doen, onbeschaamd. ‘Maar jullie gaan zeker weer naar Fuerteventuraofzoiets,’ of, ‘zij is toch ook al 58ofzoiets?’

Uiteindelijk dook het ofzoiets-virus ook op in mijn werk als quiz-redacteur. ‘Kunnen we die vraag niet iets makkelijker maken, dus niet naar Vaduz vragen maar naar Nicosiaofzoiets. Tot nu toe wordt er niets van gezegd.

Kayak

Toen ik las dat muzikant Max Werner van Kayak was overleden, wist ik opeens weer hoe ik aan die ofzoiets-afwijking ben gekomen.

In 1972 werd Kayak opgericht door Ton Scherpenzeel, Pim Koopman, Max Werner, alle drie Hilversummers, net als ik. Ton Scherpenzeel woonde zelfs in dezelfde wijk als ik, dat schept een band. Ik was in die tijd dol op de symfonische rock die ze maakten. Nog steeds trouwens, het heet nu progrock.

Hun eerste single Lyrics hakte er meteen in. Pauken, klassiek piano-intro, prominente bas, een van de popmuziek afwijkende zanglijn, snerpend gitaartje, inzet van alle voorradige klavieren, tempowisselingen ... The works! Op Mammoth, hun tweede single, werd zelfs de Flamingo ingezet, het oer-Hollandse draaiorgel van de familie Perlee. Met smart wachtte ik op hun elpee.

Plaat gekocht, hard naar huis gefietst, op mijn kamer de plaat voorzichtig, o zo voorzichtig uit de hoes gehaald, op de pickup gelegd, weer o zo voorzichtig de naald in de groef en geluisterd. Tegelijkertijd alle letters van de hoes gelezen: welke studio, welke producer, wie componeerde wat, wie schreef de teksten, welk label, hoeveel minuten alle nummers opgeteld, wie remixte en wie had de hoes ontworpen? Allemaal feiten, wie maalt er nog om. Ik overliep ook nog de leden van de band ondanks dat ik dat rijtje al uit mijn hoofd kende.

Ton Scherpenzeel: Keyboards, vocals, percussion
Pim Koopman: Drums, vocals
Johan Slager: Guitars
Cees van Leeuwen: Bass
Max Werlerofzoiets: Vocals, mellotron

Huh, Max Werlerofzoiets? Ik glimlachte en het hechtte zich rotsvast in mijn hippocampusofzoiets.

---------

De tekening is van Han Busstra
© 2024 Thomas van der Steen
powered by CJ2