archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
De verepping van de samenleving Arie de Jong

2103BZ VereppingRecent was het weer raak. Mijn gezondheidscentrum schakelde over op een nieuw communicatiesysteem. Men had er niet voor gewaarschuwd, maar mijn echtgenote werd geconfronteerd met ergernis toen ze een afspraak met de huisarts wilde maken. Toen ze opbelde, kreeg ze een langdurig menu en als je dan eindelijk een 3 kon aanklikken om de assistente te spreken om een afspraak te maken, kreeg ze te horen: er zijn nog 34 wachtenden voor u. Ze legde neer en probeerde het een uur later opnieuw. Nu waren er nog 64 wachtenden voor u! Ze bleef nu luisteren en hoorde dat je kon wachten op verbinding, maar dat je teruggebeld kon worden als je een 1 indrukte. Vervolgens werd verteld dat drie uur later het zo ver zou zijn en als je een ander tijdstip wilde, dan moest je weer een toets indrukken. Vervelend dat ze net op het toilet zat, toen de telefoon ging. Omdat ik zelf ook iets aan de dokter wilde voorleggen, koos ik ervoor een e-consult te gebruiken: dat bleek niet meer te kunnen! Althans, het oude systeem lag er uit, en je moest opnieuw zogenaamde accounts aanmaken in het nieuwe systeem. Helaas werkten die alleen op smartphone en tablet, en niet meer op een normale computer of de laptop. Om een account te installeren, weer een ep (zo zeg je het immers, al schrijft iedereen app), moest je een Digid gebruiken en dan met sms-controle, zodat mijn echtgenote geheel het spoor bijster raakte. Welke idioot verzint dit allemaal?

Trein

Zo erger ik me ook aanhoudend als ik op de trein sta te wachten. Altijd wordt wel omgeroepen dat er een vertraging is, werkzaamheden zodat bussen zijn ingezet of welk ander ongerief de reiziger kan treffen, waar dan ook in Nederland. Aan het einde van de mededeling wordt dan steevast gezegd “plan uw reis in de ep”. Ik kan er niet meer tegen. Want ik ben niet zo’n grootgebruiker, dus heb gewoon een prepaid-telefoon met wifi en de NS is niet scheutig met wifigebruik op de stations. Dus daar sta ik dan, zonder de reis te kunnen plannen in de ep.

Heijn


Of laten we het over Albert Heijn hebben. Daar kom ik vaak, dus maak ik graag gebruik van de persoonlijke bonus. Toen die werd ingevoerd, bleek ie alleen bereikbaar met smartphone of tablet, en niet met de computer waar ik graag op werk (zoals zo veel bejaarde lieden). Gelukkig was net mijn 15 jaar oude mobiele telefoontje stukgevallen op de grond. Ik moest dus iets nieuws en ik kocht een smartphone. Ik bespaar u het gezeik waartegen ik aanliep als niet routinier op dit vlak. Nu kon ik wel mijn persoonlijke bonus voortaan kiezen, want ik kon die immers bereiken in de ep van Albert Heijn.

OB

Of laten we het hebben over de openbare bibliotheek te Leiden. Een paar jaar geleden kon je achter je computer de boeken verlengen, maar men stapte over op een nieuw systeem, en nu moet je het doen in de ep, en die werkt alleen op de smartphone.

Langzamerhand word ik er gek van. Terwijl ik niet veel meer doe dan dit soort nuttige zaken. Een ris van organisaties laat alles lopen via de smartphone, die tegenwoordig net zo goed ingebouwd kan worden in ieders hersenpan. Dan hoef je alleen nog met je ogen te knipperen om een betaling te doen.

---------

De illustratie is van Marcia Meerum Terwogt.
Meer informatie: marciamt72@gmail.com




© 2023 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
De verepping van de samenleving Arie de Jong
2103BZ VereppingRecent was het weer raak. Mijn gezondheidscentrum schakelde over op een nieuw communicatiesysteem. Men had er niet voor gewaarschuwd, maar mijn echtgenote werd geconfronteerd met ergernis toen ze een afspraak met de huisarts wilde maken. Toen ze opbelde, kreeg ze een langdurig menu en als je dan eindelijk een 3 kon aanklikken om de assistente te spreken om een afspraak te maken, kreeg ze te horen: er zijn nog 34 wachtenden voor u. Ze legde neer en probeerde het een uur later opnieuw. Nu waren er nog 64 wachtenden voor u! Ze bleef nu luisteren en hoorde dat je kon wachten op verbinding, maar dat je teruggebeld kon worden als je een 1 indrukte. Vervolgens werd verteld dat drie uur later het zo ver zou zijn en als je een ander tijdstip wilde, dan moest je weer een toets indrukken. Vervelend dat ze net op het toilet zat, toen de telefoon ging. Omdat ik zelf ook iets aan de dokter wilde voorleggen, koos ik ervoor een e-consult te gebruiken: dat bleek niet meer te kunnen! Althans, het oude systeem lag er uit, en je moest opnieuw zogenaamde accounts aanmaken in het nieuwe systeem. Helaas werkten die alleen op smartphone en tablet, en niet meer op een normale computer of de laptop. Om een account te installeren, weer een ep (zo zeg je het immers, al schrijft iedereen app), moest je een Digid gebruiken en dan met sms-controle, zodat mijn echtgenote geheel het spoor bijster raakte. Welke idioot verzint dit allemaal?

Trein

Zo erger ik me ook aanhoudend als ik op de trein sta te wachten. Altijd wordt wel omgeroepen dat er een vertraging is, werkzaamheden zodat bussen zijn ingezet of welk ander ongerief de reiziger kan treffen, waar dan ook in Nederland. Aan het einde van de mededeling wordt dan steevast gezegd “plan uw reis in de ep”. Ik kan er niet meer tegen. Want ik ben niet zo’n grootgebruiker, dus heb gewoon een prepaid-telefoon met wifi en de NS is niet scheutig met wifigebruik op de stations. Dus daar sta ik dan, zonder de reis te kunnen plannen in de ep.

Heijn


Of laten we het over Albert Heijn hebben. Daar kom ik vaak, dus maak ik graag gebruik van de persoonlijke bonus. Toen die werd ingevoerd, bleek ie alleen bereikbaar met smartphone of tablet, en niet met de computer waar ik graag op werk (zoals zo veel bejaarde lieden). Gelukkig was net mijn 15 jaar oude mobiele telefoontje stukgevallen op de grond. Ik moest dus iets nieuws en ik kocht een smartphone. Ik bespaar u het gezeik waartegen ik aanliep als niet routinier op dit vlak. Nu kon ik wel mijn persoonlijke bonus voortaan kiezen, want ik kon die immers bereiken in de ep van Albert Heijn.

OB

Of laten we het hebben over de openbare bibliotheek te Leiden. Een paar jaar geleden kon je achter je computer de boeken verlengen, maar men stapte over op een nieuw systeem, en nu moet je het doen in de ep, en die werkt alleen op de smartphone.

Langzamerhand word ik er gek van. Terwijl ik niet veel meer doe dan dit soort nuttige zaken. Een ris van organisaties laat alles lopen via de smartphone, die tegenwoordig net zo goed ingebouwd kan worden in ieders hersenpan. Dan hoef je alleen nog met je ogen te knipperen om een betaling te doen.

---------

De illustratie is van Marcia Meerum Terwogt.
Meer informatie: marciamt72@gmail.com


© 2023 Arie de Jong
powered by CJ2