archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Fries Museum | Dik Kruithof | |||
Seeds of Memory Het Fries Museum heeft op de bovenste verdieping voor de hedendaagse kunst een mooie tentoonstelling die aansluit bij andere ontwikkelingen in de Friese kunstwereld. Zo gaf Arcadia, dat verder gaat na de Culturele Hoofdstad in 2018 de opdracht aan de Argentijnse kunstenares Mercedes Azpilicueta voor De Rebelse Lusthof (2022) een monumentaal tapijt van een tuin met enorme vruchten waarin zich ook mensen en dingen bevinden die verband houden met de geschiedenis van het landgoed Oranjewoud bij Heerenveen. Bert Scholten laat de traditie en geschiedenis van koekplanken zien. Door het geven van koek werden vroeger symbolische boodschappen overgedragen. De koekplanken vloeien voort uit het brengen van dieroffers, een gebruik dat veranderde in het maken van broodfiguren en, uiteindelijk, de speculaaskoeken zoals we die nu kennen.Saskia Noor van Imhoff maakte een installatie naar aanleiding van een lopend onderzoek naar een negentiende-eeuwse boerderij, het bijbehorende land en haar studio in Gaasterland. Ze onderzocht onder andere de gebinten van de boerderij: de groeiwijze van de balken en de plaats van herkomst. Daarmee werden de gebinten een voorbeeld van hoe geheugen besloten ligt in materiaal. Noor Abuarafeh laat een video zien over het bewaren en vastleggen van dieren met daarnaast een collectie van bijbehorende objecten, waaronder opgezette dieren uit de collectie van het Natuurmuseum Fryslân in Leeuwarden.Rinus Van de Velde speelt met herinneringen waarbij hij in een grote muurtekening Deep in the jungle of our fiction (2016) een eigen personage laat ronddwalen in een scene geïnspireerd op de roman ‘Donogoo Tonka’ van de schrijver Jules Romains (1885-1972). Van de Velde stelt vragen over oorzaak en gevolg in de loop van de geschiedenis. Een mooie tentoonstelling als je je inleeft in de bedoelingen van de bedenker en de kunstenaars. Katja Novitskova komt uit Estland en woont en werkt in Amsterdam. In 2017 was ze voor Estland op de 57ste Biënnale van Venetië. Haar werk is internationaal te zien geweest in grote musea als het MoMa in New York (2015) en de Hamburger Bahnhof in Berlijn (2019). En is nu in het Fries Museum. Het werk van Novitskova gaat over ecologie en technologie, het verband tussen de natuurlijke wereld en de digitale wereld. De wereld waarin hij leefde was voor de mens het eerste wat hij in beeld bracht, zie bij voorbeeld de grottekeningen van Lascaux. Het in beeld brengen van het landschap en de organismen die daar deel van uitmaken fascineert haar. Tegenwoordig leveren wildcamera’s, geplaatst midden in de natuur, diep in de bossen of soms zelfs in oceanen, gigantische hoeveelheden fotoreeksen op. Voordat een computer het gros van de foto’s kan verwerken zijn er mensen die de eerste beelden indexeren. Novitskova hielp met het indexeren en ontdekte tussen de geautomatiseerde beelden ook mooie exemplaren, al is dat niet het doel van de wildcamera's. Deze beelden zette ze over op epoxyklei, waarmee zij verwijst naar kleitabletten en andere prehistorische beelddragers. C. Elegans is een doorzichtige worm die al tientallen jaren gebruikt wordt voor allerlei onderzoeken. Er bestaat een volledige digitale simulatie van en Novitskova ziet de worm als een verbeelding van de menselijke drang om ecosystemen volledig te beheersen. Ze heeft een prachtig ruimtelijk kunstwerk gemaakt, opgebouwd uit beelden van de worm. Seeds of Memory is te zien tot 24 maart 2024 en Katja Novitskova tot 4 september 2023. |
||||
© 2023 Dik Kruithof | ||||
powered by CJ2 |