archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
Mario Sergio Alvarez* Dik Kruithof

2005BZ Mario1
Mario Sergio Alvarez is geboren op Cuba en geëmigreerd naar Nederland. Op Cuba heeft hij het werk van de Nederlandse documentairemaker Joris Ivens leren kennen toen hij studeerde aan de kunstuniversiteit in Havana. Ivens kwam naar Cuba om de idealen vast te leggen die Fidel Castro probeerde te verwezenlijken.

Mario heeft gezien hoe dat is mislukt. Hij heeft een brief geschreven aan Joris Ivens waarin bij voorbeeld de volgende passage: ‘Het idee waarvan u droomde, waarvoor u naar Cuba reisde en een filmschool oprichtte, bestaat niet meer. Het is kapot. Het is naar de klote…… Ik was al geboren in dat gebroken land. Maar ik kan me voorstellen hoe mooi dat idee was (het idee van een revolutie voor het welzijn van iedereen), toen ik de ogen van mijn grootvader zag terwijl hij iets verdedigde dat niet meer realistisch was.’

Werk van zijn grootvader

Zijn grootvader schilderde een prachtig schilderij ‘Chinese Landscape’ dat uitkijkt op de werken die Mario zelf maakte en die zijn te zien in een tentoonstelling in Galerie H47. Zijn werk noemt hij ‘conceptuele kunst’ en dat betekent voor hem in elk geval dat hij probeert om zijn jeugd in Chili te combineren met ervaringen uit zijn leven in Nederland. Tegenover het schilderij van zijn grootvader, dat een wazig landschapsbeeld schetst, staan met mooie exotische bloemen beschilderde deurtjes van keukenkastjes – de deurtjes die hij uit keukens moest slopen toen hij zijn eerste werk kreeg in ons land.

De vloer van de slaapkamer

Minder mooi, maar wel aangrijpend is een legpuzzel van vloerdelen van een2005BZ Mario2 gelakte parketvloer. Ze liggen op een vloer waarop een groot vierkant met een klein vierkant getekend zijn. Ze vullen dat stuk niet helemaal op maar ze kunnen dat wel. Wat op de vloer is getekend is een plattegrond van de eerste herinnering van Mario aan zijn oude slaapkamer in Cuba waar hij zijn hele leven sliep tot hij naar Nederland emigreerde. Die herinnering sleept hij al jaren met zich mee, ingevuld in houten delen die als een legpuzzel erin passen maar het nooit helemaal opvullen in de foto’s die hij liet zien van eerdere tentoonstellingen. Zijn verleden draagt hij dus altijd met zich mee. Niet ongewoon maar wel mooi weergegeven.

De installatie ‘Bodemloze Nacht’ bestaat uit elf zwarte dozen waarvan de bodem is afgescheurd. Hij is opgedragen aan zijn vrienden die hebben deelgenomen aan demonstraties op 11 juni 2021 in Cuba en nu de absurde straffen moeten uitzitten die zijn opgelegd door de dictatuur.

Hatuey

In zijn brief aan Ivens legt Mario Sergio Alvarez uit dat hij nu in de geboortestad van Ivens woont, een kapitalistische stad die ervan droomt of droomde om socialistisch te zijn en die hem tot nu toe goed behandeld heeft. Vanuit Nijmegen ziet hij het ontwaken van de geest van Hatuey, een inheemse indiaan in Cuba, die eerste held uit hun geschiedenis. Op de brandstapel voor zijn dood zei hij dat hij niet naar de hemel wilde als de Spaanse kolonisten daar woonden. Hetzelfde voelt de generatie van Mario nu over de zogenaamde revolutionairen die in Cuba aan de macht zijn.

----------

De auteur heeft de illustraties geleverd.







© 2022 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Mario Sergio Alvarez* Dik Kruithof
2005BZ Mario1
Mario Sergio Alvarez is geboren op Cuba en geëmigreerd naar Nederland. Op Cuba heeft hij het werk van de Nederlandse documentairemaker Joris Ivens leren kennen toen hij studeerde aan de kunstuniversiteit in Havana. Ivens kwam naar Cuba om de idealen vast te leggen die Fidel Castro probeerde te verwezenlijken.

Mario heeft gezien hoe dat is mislukt. Hij heeft een brief geschreven aan Joris Ivens waarin bij voorbeeld de volgende passage: ‘Het idee waarvan u droomde, waarvoor u naar Cuba reisde en een filmschool oprichtte, bestaat niet meer. Het is kapot. Het is naar de klote…… Ik was al geboren in dat gebroken land. Maar ik kan me voorstellen hoe mooi dat idee was (het idee van een revolutie voor het welzijn van iedereen), toen ik de ogen van mijn grootvader zag terwijl hij iets verdedigde dat niet meer realistisch was.’

Werk van zijn grootvader

Zijn grootvader schilderde een prachtig schilderij ‘Chinese Landscape’ dat uitkijkt op de werken die Mario zelf maakte en die zijn te zien in een tentoonstelling in Galerie H47. Zijn werk noemt hij ‘conceptuele kunst’ en dat betekent voor hem in elk geval dat hij probeert om zijn jeugd in Chili te combineren met ervaringen uit zijn leven in Nederland. Tegenover het schilderij van zijn grootvader, dat een wazig landschapsbeeld schetst, staan met mooie exotische bloemen beschilderde deurtjes van keukenkastjes – de deurtjes die hij uit keukens moest slopen toen hij zijn eerste werk kreeg in ons land.

De vloer van de slaapkamer

Minder mooi, maar wel aangrijpend is een legpuzzel van vloerdelen van een2005BZ Mario2 gelakte parketvloer. Ze liggen op een vloer waarop een groot vierkant met een klein vierkant getekend zijn. Ze vullen dat stuk niet helemaal op maar ze kunnen dat wel. Wat op de vloer is getekend is een plattegrond van de eerste herinnering van Mario aan zijn oude slaapkamer in Cuba waar hij zijn hele leven sliep tot hij naar Nederland emigreerde. Die herinnering sleept hij al jaren met zich mee, ingevuld in houten delen die als een legpuzzel erin passen maar het nooit helemaal opvullen in de foto’s die hij liet zien van eerdere tentoonstellingen. Zijn verleden draagt hij dus altijd met zich mee. Niet ongewoon maar wel mooi weergegeven.

De installatie ‘Bodemloze Nacht’ bestaat uit elf zwarte dozen waarvan de bodem is afgescheurd. Hij is opgedragen aan zijn vrienden die hebben deelgenomen aan demonstraties op 11 juni 2021 in Cuba en nu de absurde straffen moeten uitzitten die zijn opgelegd door de dictatuur.

Hatuey

In zijn brief aan Ivens legt Mario Sergio Alvarez uit dat hij nu in de geboortestad van Ivens woont, een kapitalistische stad die ervan droomt of droomde om socialistisch te zijn en die hem tot nu toe goed behandeld heeft. Vanuit Nijmegen ziet hij het ontwaken van de geest van Hatuey, een inheemse indiaan in Cuba, die eerste held uit hun geschiedenis. Op de brandstapel voor zijn dood zei hij dat hij niet naar de hemel wilde als de Spaanse kolonisten daar woonden. Hetzelfde voelt de generatie van Mario nu over de zogenaamde revolutionairen die in Cuba aan de macht zijn.

----------

De auteur heeft de illustraties geleverd.





© 2022 Dik Kruithof
powered by CJ2