archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Vermaak en Genot > Een omweg waard | ||||
Art is the Antidote | Bram Schilperoord | |||
Weer eens op bezoek geweest in Museum Voorlinden in Wassenaar. Wat mooi toch, superlatieven schieten te kort. Het museumgebouw, gebouwd van natuursteen en glas, staat midden op een groot landgoed dat bestaat uit weide, duinen en een kleurrijke tuin met planten en siergrassen die drie seizoenen bloeien. Het bezit een grote eigen collectie waarvan de ‘Swimming Pool’ (2016) van Leandro Erlich en Ron Mueck’s ‘Couple under an Umbrella’ (2013) de meest curieuze objecten zijn. Ook Richard Serra's ‘Open Ended’ een enorme 216 ton wegende stalen sculptuur bestaande uit zes gewelfde platen die samen een doolhof vormen is elke keer weer verrassend. 8 kilometer vierkante lange buis Gast-kunstenaar Antony Gormley is in maar liefst zes zalen vertegenwoordigd. In zaal 2 hangen hoog in de hoek en zwevend boven de vloer drie figuren die ‘een moment van geleefde tijd’ verbeelden. In zaal 6 bevindt zich het kunstwerk dat hij heeft genoemd ‘Clearing VII’ (2020), en is opgebouwd uit één vierkante aluminium buis van acht (!) kilometer lang, zonder duidelijk begin of einde. Je mag er door heen bewegen, er overheen stappen en er onderdoor kruipen. Voor zijn werk ‘Passage’(2016) een twaalf meter lange tunnel die aan één kant is afgesloten, en waar je als bezoeker mag inlopen en aan het eind omdraaien en weer terug lopen, was zoveel belangstelling dat je wel een half uurtje moest wachten om je daarin te begeven. 24 duizend kleifiguurtjes Ook een verblijf in ‘Breathing Room III’ (2010) waar je een donkere ruimte betreedt met lichtgevende lijnen, hebben niet alleen je ogen tijd nodig om zich aan te passen, maar ook je hersenen. Waarbij het niet direct duidelijk is of die lijnen echt of nep zijn. Kunstwerk ‘Amazonian Field’ (1992) bestaat uit maar liefst 24.000 figuren en werd gemaakt met een groep jongeren uit de favelas van de stad Porto Velho. Hij noemt de kleifiguurtjes ‘getuigen die geen mond hebben, maar ons stom aankijken en over ons oordelen’. En dat is nog niet alles: buiten staan nog eens 60 gietijzeren elementen waaronder 12 menselijke figuren die zich opgesteld in een lijn oprichten van geknield naar rechtop staand. Kunst is het tegengif Iets totaal anders is de tentoonstelling ‘Art is the Antidote’ (kunst is het tegengif) waarin maar liefst 32 bekende en aankomende kunstenaars hun werk tonen. Nederland is vertegenwoordigd door zes kunstenaars: Bob Bonies (1937), Guido Geelen (1961), Folkert de Jong (1972), Harald Vlugt (1957), Joncquil (1973), en Zoro Feigl (1983). Feigls kunstwerk, ‘A Long and Winding Road to Nowhere in Particular (2012), is een lange slinger van dik groen plastic die in kronkels op de grond ligt. De slinger verandert voortdurend van vorm doordat een machine het plastic in beweging brengt, waardoor een eindeloos veranderend patroon ontstaat. Voorlinden, een museum om hele dagen in door te brengen! ---------- De auteur heeft zelf het plaatje aangeleverd. |
||||
© 2022 Bram Schilperoord | ||||
powered by CJ2 |