archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
Links in het verkeer Arie de Jong

2002BZ FietsersVerbeeld ik het me of is er een toename van fietsers die als het hun zo uitkomt links op de weg gaan rijden? Hoe dan ook, kiezen veel fietsers voor hun gemak. Ze willen hun fiets tegen een paal of boom zetten op de plek waar ze moeten zijn, ze rijden door rood als dat zonder al te veel risico kan, ze wachten niet voor een zebra als iemand oversteekt, en ze rijden aan de linkerkant van de weg als ze daar ergens langs de straat moeten zijn. Je vraagt je af: waarom moeten automobilisten een rijbewijs halen (terecht natuurlijk) en daarbij een examen afleggen in verkeersregels, maar kunnen fietsers zonder scholing de weg op? Dan leren ze ook om richting aan te geven bij het afslaan naar links of rechts, over hun schouder te kijken als ze links af willen slaan, altijd minstens één hand aan het stuur te houden, niet op hun mobiele telefoon te kijken onder het fietsen en zeker niet te ‘appen’ of iets in die geest, om vaak genoeg te controleren of voor- en achterlicht het doen in het donker, verkeer van rechts voorrang te geven, niet met drie naast elkaar te fietsen en niet de bocht af te snijden als je niet kunt zien wat er van de andere kant komt. Een herhaalexamen, zowel bij regelkennis als een praktijkexamen, laten we zeggen elke tien jaar en nadat je de 75 bent gepasseerd elke drie jaar, zou dat een idee zijn?

Pas liep ik ergens in Leiden en het was naast een weg waar alleen tweewielers mogen rijden. Van de ene kant kwamen drie scholieren, naast elkaar fietsend, die de gehele breedte in beslag namen. Van de andere kant zag ik talrijke fietsers komen. Die drie weken geen millimeter, dus een botsing leek onvermijdelijk. Een tegemoetkomende fietser, een vrouw, botste ook bijna op tegen degene van de drie die helemaal links reed. Van schrik maakte ze een zwenking en dreigde te vallen, maar in haar schrik en boosheid probeerde ze de fietser aan de linkerkant een klap te verkopen. Dat lukte maar half, maar ze reed door. Die drie scholieren hielden stil en degene die helemaal links had gereden schreeuwde de vrouw nog na. Ik kon het niet laten en liet duidelijk weten dat ze fout waren geweest. ‘Ze mag me geen klap verkopen’, schreeuwde de foute fietser me toe. Ik wees er op dat ze nogal fout zat door helemaal links op de weg te rijden. Deze gedachtegang bleek te hoog gegrepen, want ze ging mij uitfoeteren en de beide anderen gingen ook aan de slag om verbaal het eigen belang te benadrukken. Er zat niets anders op dan door te lopen en ze in het eigen sop te laten gaar koken.
Hoe vaak heb ik het al niet meegemaakt in het verkeer, dat degene die fout zit gaat lopen schreeuwen als je zo iemand daar op wijst. Dat is niet alleen in het verkeer zo, bedenk ik me. Zelfkritiek is maar aan een deel van de mensheid gegeven. Ik zeg vaak tegen zo iemand: ‘Je kunt ook sorry zeggen.’

----------

De illustratie is van Petra Busstra.
Meer informatie: www.petrabusstra.com



© 2022 Arie de Jong meer Arie de Jong - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
Links in het verkeer Arie de Jong
2002BZ FietsersVerbeeld ik het me of is er een toename van fietsers die als het hun zo uitkomt links op de weg gaan rijden? Hoe dan ook, kiezen veel fietsers voor hun gemak. Ze willen hun fiets tegen een paal of boom zetten op de plek waar ze moeten zijn, ze rijden door rood als dat zonder al te veel risico kan, ze wachten niet voor een zebra als iemand oversteekt, en ze rijden aan de linkerkant van de weg als ze daar ergens langs de straat moeten zijn. Je vraagt je af: waarom moeten automobilisten een rijbewijs halen (terecht natuurlijk) en daarbij een examen afleggen in verkeersregels, maar kunnen fietsers zonder scholing de weg op? Dan leren ze ook om richting aan te geven bij het afslaan naar links of rechts, over hun schouder te kijken als ze links af willen slaan, altijd minstens één hand aan het stuur te houden, niet op hun mobiele telefoon te kijken onder het fietsen en zeker niet te ‘appen’ of iets in die geest, om vaak genoeg te controleren of voor- en achterlicht het doen in het donker, verkeer van rechts voorrang te geven, niet met drie naast elkaar te fietsen en niet de bocht af te snijden als je niet kunt zien wat er van de andere kant komt. Een herhaalexamen, zowel bij regelkennis als een praktijkexamen, laten we zeggen elke tien jaar en nadat je de 75 bent gepasseerd elke drie jaar, zou dat een idee zijn?

Pas liep ik ergens in Leiden en het was naast een weg waar alleen tweewielers mogen rijden. Van de ene kant kwamen drie scholieren, naast elkaar fietsend, die de gehele breedte in beslag namen. Van de andere kant zag ik talrijke fietsers komen. Die drie weken geen millimeter, dus een botsing leek onvermijdelijk. Een tegemoetkomende fietser, een vrouw, botste ook bijna op tegen degene van de drie die helemaal links reed. Van schrik maakte ze een zwenking en dreigde te vallen, maar in haar schrik en boosheid probeerde ze de fietser aan de linkerkant een klap te verkopen. Dat lukte maar half, maar ze reed door. Die drie scholieren hielden stil en degene die helemaal links had gereden schreeuwde de vrouw nog na. Ik kon het niet laten en liet duidelijk weten dat ze fout waren geweest. ‘Ze mag me geen klap verkopen’, schreeuwde de foute fietser me toe. Ik wees er op dat ze nogal fout zat door helemaal links op de weg te rijden. Deze gedachtegang bleek te hoog gegrepen, want ze ging mij uitfoeteren en de beide anderen gingen ook aan de slag om verbaal het eigen belang te benadrukken. Er zat niets anders op dan door te lopen en ze in het eigen sop te laten gaar koken.
Hoe vaak heb ik het al niet meegemaakt in het verkeer, dat degene die fout zit gaat lopen schreeuwen als je zo iemand daar op wijst. Dat is niet alleen in het verkeer zo, bedenk ik me. Zelfkritiek is maar aan een deel van de mensheid gegeven. Ik zeg vaak tegen zo iemand: ‘Je kunt ook sorry zeggen.’

----------

De illustratie is van Petra Busstra.
Meer informatie: www.petrabusstra.com

© 2022 Arie de Jong
powered by CJ2