archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
Jovana en Elma Dik Kruithof

1907BZ JenE1
Jovana Stulic is geboren in Nederland. Haar oma kwam naar Nederland als gastarbeider. Ze is dus geboren en getogen Brabantse met een achtergrond van taal en vakanties in Servië. Elma Cavcic is geboren in Bosnië en naar Nederland gevlucht voor de oorlog. Samen maakten ze een tentoonstelling die te zien is in de galerie H47 in Leeuwarden. De tentoonstelling heet Ljubavni Sudar of Romantic Collusion of Liefdevolle Botsing. Het sleutelwerk is een wandvullend werk op papier van naar schatting vijf bij twee meter met drie grote vensters, twee waarin meisjes telefonisch met elkaar herinneringen uitwisselen die worden gesymboliseerd in een autobotsing in het middelste venster. Alle gezamenlijke herinneringen zijn opgenomen in de randen van de vensters en zijn vergroot weergegeven op de grote wand van de zaal. Tegenover de telefonerende meisjes hangt als sluitstuk van het gesprek een grote taart met de tekst Van Harte Gefeliciteerd.

Het inloopgedeelte van de Galerie – H47 bestaat uit een grote zaal, ongeveer een schoollokaal, en een half lokaal ervoor – is bijna een totaalkunstwerk van Jovana die de houten lambrisering in twee kleuren heeft beschilderd en er drie bijzonder geslaagde nostalgische schilderijen voor maakte die wat kleurzetting betreft prachtig aansluiten bij het beschilderde houtwerk. 

Ik was de eerste bezoeker van deze tentoonstelling en werd door Jovana hartelijk begroet. We hebben uitgebreid gesproken over de achtergrond van hun werk. Dan praat je natuurlijk over opgroeien in een ander land terwijl je herinneringen meekrijgt van het vaderland van je ouders en grootouders, waar je ook altijd heen bent geweest op vakantie. Jovana kon zich dat als geboren Brabantse zelfs binnen Nederland goed voorstellen. Brabant, de taal en de omgeving blijft voor haar meer1907BZ JenE2 thuis dan Amsterdam waar ze nu woont. 

Afkomstig uit Joegoslavië werkt dat natuurlijk sterker omdat de contrasten groter zijn. Toen ik vertelde over mijn enige ervaring in haar andere thuisland, een vakantie in Zadar in Kroatië, kon ik voelen dat ze het een prachtig gebied vindt, de watervallen van Plitvice, Dubrovnik maar dat het toch niet haar thuis is. Ons gesprek over een documentaire die ik net gezien had over Belgrado was veel enthousiaster. Dat is haar stad en ze heeft prachtige verhalen over wat daar nu allemaal
gebeurt door buitenlandse investeerders. 

Elma Cavcic is geboren in Bosnië tijdens de oorlog en later met haar ouders gevlucht. Volgens haar website zijn oorlog, macht en schone schijn de onderwerpen die steeds weer terug komen in haar werk in de vorm van wapens, soldaten, vliegtuigen en vlaggen. De verhalen van haar ouders heeft ze steeds proberen vorm te geven. Jovana probeert volgens haar website kindertijd, cultuur, identiteit en traditie zo weer te geven dat eenzaamheid, verbeelding en mogelijkheden ruimte krijgen. Zeker voor haar was het tekenen en schilderen niet de gebruikelijke manier van werken. Ze werkte tot nu toe meer met video, fotografie en beeldhouwen.
Beide kunstenaars hebben hun eigen ervaringen in de vorm van fotoboeken en verhalen met elkaar uitgewisseld en zijn zo gekomen tot deze liefdevolle botsing die vorm heeft gekregen in voor hen ongewone technieken van tekenen en objecten maken. Het is een opmerkelijke tentoonstelling geworden die, zo weten we nu al, ook een vervolg zal krijgen. 

Bovendien is het een mooie aansluiting op de documentaire serie De tranen van Tito, die momenteel op televisie uitgezonden wordt. Zeker als het tot een gesprek komt met de kunstenaars.


© 2022 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Jovana en Elma Dik Kruithof
1907BZ JenE1
Jovana Stulic is geboren in Nederland. Haar oma kwam naar Nederland als gastarbeider. Ze is dus geboren en getogen Brabantse met een achtergrond van taal en vakanties in Servië. Elma Cavcic is geboren in Bosnië en naar Nederland gevlucht voor de oorlog. Samen maakten ze een tentoonstelling die te zien is in de galerie H47 in Leeuwarden. De tentoonstelling heet Ljubavni Sudar of Romantic Collusion of Liefdevolle Botsing. Het sleutelwerk is een wandvullend werk op papier van naar schatting vijf bij twee meter met drie grote vensters, twee waarin meisjes telefonisch met elkaar herinneringen uitwisselen die worden gesymboliseerd in een autobotsing in het middelste venster. Alle gezamenlijke herinneringen zijn opgenomen in de randen van de vensters en zijn vergroot weergegeven op de grote wand van de zaal. Tegenover de telefonerende meisjes hangt als sluitstuk van het gesprek een grote taart met de tekst Van Harte Gefeliciteerd.

Het inloopgedeelte van de Galerie – H47 bestaat uit een grote zaal, ongeveer een schoollokaal, en een half lokaal ervoor – is bijna een totaalkunstwerk van Jovana die de houten lambrisering in twee kleuren heeft beschilderd en er drie bijzonder geslaagde nostalgische schilderijen voor maakte die wat kleurzetting betreft prachtig aansluiten bij het beschilderde houtwerk. 

Ik was de eerste bezoeker van deze tentoonstelling en werd door Jovana hartelijk begroet. We hebben uitgebreid gesproken over de achtergrond van hun werk. Dan praat je natuurlijk over opgroeien in een ander land terwijl je herinneringen meekrijgt van het vaderland van je ouders en grootouders, waar je ook altijd heen bent geweest op vakantie. Jovana kon zich dat als geboren Brabantse zelfs binnen Nederland goed voorstellen. Brabant, de taal en de omgeving blijft voor haar meer1907BZ JenE2 thuis dan Amsterdam waar ze nu woont. 

Afkomstig uit Joegoslavië werkt dat natuurlijk sterker omdat de contrasten groter zijn. Toen ik vertelde over mijn enige ervaring in haar andere thuisland, een vakantie in Zadar in Kroatië, kon ik voelen dat ze het een prachtig gebied vindt, de watervallen van Plitvice, Dubrovnik maar dat het toch niet haar thuis is. Ons gesprek over een documentaire die ik net gezien had over Belgrado was veel enthousiaster. Dat is haar stad en ze heeft prachtige verhalen over wat daar nu allemaal
gebeurt door buitenlandse investeerders. 

Elma Cavcic is geboren in Bosnië tijdens de oorlog en later met haar ouders gevlucht. Volgens haar website zijn oorlog, macht en schone schijn de onderwerpen die steeds weer terug komen in haar werk in de vorm van wapens, soldaten, vliegtuigen en vlaggen. De verhalen van haar ouders heeft ze steeds proberen vorm te geven. Jovana probeert volgens haar website kindertijd, cultuur, identiteit en traditie zo weer te geven dat eenzaamheid, verbeelding en mogelijkheden ruimte krijgen. Zeker voor haar was het tekenen en schilderen niet de gebruikelijke manier van werken. Ze werkte tot nu toe meer met video, fotografie en beeldhouwen.
Beide kunstenaars hebben hun eigen ervaringen in de vorm van fotoboeken en verhalen met elkaar uitgewisseld en zijn zo gekomen tot deze liefdevolle botsing die vorm heeft gekregen in voor hen ongewone technieken van tekenen en objecten maken. Het is een opmerkelijke tentoonstelling geworden die, zo weten we nu al, ook een vervolg zal krijgen. 

Bovendien is het een mooie aansluiting op de documentaire serie De tranen van Tito, die momenteel op televisie uitgezonden wordt. Zeker als het tot een gesprek komt met de kunstenaars.
© 2022 Dik Kruithof
powered by CJ2