archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Korea in Princessehof Dik Kruithof

1904VG Korea1
Aan de hand van keramiek laat het Princessehof, hèt Keramiekmuseum bij uitstek, ons kennismaken met Korea vanaf de vroege geschiedenis tot moderne verschijnselen als K-pop, K-beauty en meokbang, vloggers die eten onder het toeziend oog van online kijkers, populair onder jongeren in Zuid-Korea omdat de maaltijd er een familiegebeurtenis hoort te zijn en zo niemand alleen hoeft te eten.

In de eerste zaal wordt de geschiedenis van Korea verteld aan de hand van het bij iedere periode horende porselein. Korea en Nederland hebben een lange geschiedenis met elkaar, want in 1653 belandde Hendrick Hamel na een schipbreuk in het afgesloten land. Hamel leerde er Jan Jansz Weltevree kennen, die 25 jaar eerder in Korea was terechtgekomen. Hij had een welvarende positie bereikt en wilde niet meer weg. Hamel slaagde erin te ontsnappen en kwam via het Japanse eilandje Decima terug in Nederland. Zijn Journael over deze reis werd in 1668 gedrukt in het Frans, Duits en Engels en werd veel gelezen in Europa. Door dit boekje en de bijzondere band met Nederland is Hamel bekend gebleven en hij heeft nu een eigen museum op Jeju-eiland. 

Korea heeft een lange geschiedenis. In 500 waren er al koninkrijken met eigen keramiek. Met de vestiging van Verenigd Silla in 668 werden de verschillende koninkrijken samengevoegd tot één rijk, waarin het boeddhisme de staatsreligie werd en sjamanisme en confucianisme een plaats op de  achtergrond kregen. Astronomie, wiskunde en geschiedschrijving werden gestimuleerd en de boekdrukkunst werd uitgevonden. De keramiek kon op steeds hogere temperaturen worden gebakken en geglazuurd, wat leidde tot een hogere kwaliteit. Eind veertiende eeuw waren de boeddhistische kloosters zo overheersend geworden dat vanuit het leger, sterker in die tijd vanwege opdringend China en Mongolië, een nieuwe dynastie ontstond en het neo-confucianisme de staatsdoctrine werd, waardoor de keramiek weer versoberde naar stemmig wit porselein. Deze Joseon-dynastie bleef ruim vijf eeuwen bestaan en de maanvazen uit de 18e eeuw zijn de mooiste voorbeelden van deze eenvoud. 

Sikgu

Sikgu is het Koreaanse woord voor familielid, opgebouwd uit twee Chinese karakters die staan voor eten en mond, de dichterlijke vertaling wordt dan “monden om te voeden”. Samen eten is heel belangrijk in Korea en de keramiek speelt een grote rol. Overal op de eettafel staan kommetjes, meestal van steengoed, met sauzen, groenten, vlees en tofu. Keramiek is ook belangrijk voor de bereiding, omdat het poreus is. Kimchi is een traditioneel gerecht dat de vrouwen vroeger samen bereidden en dat veel zorg vereist. Veel Koreanen hebben een aparte koelkast voor dit voedsel dat vergelijkbaar is met zuurkool, maar dan in heel veel meer varianten. 

Op de Sikgu-zaal staan grote rijen met potten kimchi gemaakt door AnnejilSuk van het Leeuwarder restaurant Seoulmates. Annejil is als adoptiekind in Friesland gekomen, spreekt Fries, Nederlands en Koreaans en vertelt haar verhaal op prachtige wijze bij deze potten.

Uisik

De1904VG Korea2 laatste, grootste en mooiste zaal van het museum is gewijd aan Uisik (bewustzijn) en hier vinden we werk van kunstenaars met soms een zijstapje buiten de keramiek. Zo is er een prachtige sjamaanse hoed met vogels en bloemen. Ook zijn er wandschermen die horen bij plechtige gelegenheden. Een houten gans verbeeldt de oude traditie om een jong echtpaar een levende gans mee te geven: ganzen blijven altijd bij elkaar. Traditionele gewaden laten de inspiratie zien van hedendaagse Koreaanse ontwerpers. Kyung-JinCho maakte naar aanleiding van een aardbeving een prachtig kunstwerk uit aardewerk en steengoed met een zwevende bal die zachtjes de verschillende potten aantikt en de bijzondere ervaring meegeeft van een soort vazenorgel.

Weer een prachtig ingerichte tentoonstelling in Leeuwarden, in het museum waar ook een echt keramisch atelier te zien is en in de kelder stukken uit de woning van Escher, die in dit gebouw geboren is. Het keldergewelf is door Leon Keer prachtig beschilderd zodat een driedimensionale Escherbeleving ontstaat. Vergeet ook niet om het Celadon-schaaltje te bekijken.


----------
De plaatjes zijn geleverd door de schrijver.


© 2021 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Korea in Princessehof Dik Kruithof
1904VG Korea1
Aan de hand van keramiek laat het Princessehof, hèt Keramiekmuseum bij uitstek, ons kennismaken met Korea vanaf de vroege geschiedenis tot moderne verschijnselen als K-pop, K-beauty en meokbang, vloggers die eten onder het toeziend oog van online kijkers, populair onder jongeren in Zuid-Korea omdat de maaltijd er een familiegebeurtenis hoort te zijn en zo niemand alleen hoeft te eten.

In de eerste zaal wordt de geschiedenis van Korea verteld aan de hand van het bij iedere periode horende porselein. Korea en Nederland hebben een lange geschiedenis met elkaar, want in 1653 belandde Hendrick Hamel na een schipbreuk in het afgesloten land. Hamel leerde er Jan Jansz Weltevree kennen, die 25 jaar eerder in Korea was terechtgekomen. Hij had een welvarende positie bereikt en wilde niet meer weg. Hamel slaagde erin te ontsnappen en kwam via het Japanse eilandje Decima terug in Nederland. Zijn Journael over deze reis werd in 1668 gedrukt in het Frans, Duits en Engels en werd veel gelezen in Europa. Door dit boekje en de bijzondere band met Nederland is Hamel bekend gebleven en hij heeft nu een eigen museum op Jeju-eiland. 

Korea heeft een lange geschiedenis. In 500 waren er al koninkrijken met eigen keramiek. Met de vestiging van Verenigd Silla in 668 werden de verschillende koninkrijken samengevoegd tot één rijk, waarin het boeddhisme de staatsreligie werd en sjamanisme en confucianisme een plaats op de  achtergrond kregen. Astronomie, wiskunde en geschiedschrijving werden gestimuleerd en de boekdrukkunst werd uitgevonden. De keramiek kon op steeds hogere temperaturen worden gebakken en geglazuurd, wat leidde tot een hogere kwaliteit. Eind veertiende eeuw waren de boeddhistische kloosters zo overheersend geworden dat vanuit het leger, sterker in die tijd vanwege opdringend China en Mongolië, een nieuwe dynastie ontstond en het neo-confucianisme de staatsdoctrine werd, waardoor de keramiek weer versoberde naar stemmig wit porselein. Deze Joseon-dynastie bleef ruim vijf eeuwen bestaan en de maanvazen uit de 18e eeuw zijn de mooiste voorbeelden van deze eenvoud. 

Sikgu

Sikgu is het Koreaanse woord voor familielid, opgebouwd uit twee Chinese karakters die staan voor eten en mond, de dichterlijke vertaling wordt dan “monden om te voeden”. Samen eten is heel belangrijk in Korea en de keramiek speelt een grote rol. Overal op de eettafel staan kommetjes, meestal van steengoed, met sauzen, groenten, vlees en tofu. Keramiek is ook belangrijk voor de bereiding, omdat het poreus is. Kimchi is een traditioneel gerecht dat de vrouwen vroeger samen bereidden en dat veel zorg vereist. Veel Koreanen hebben een aparte koelkast voor dit voedsel dat vergelijkbaar is met zuurkool, maar dan in heel veel meer varianten. 

Op de Sikgu-zaal staan grote rijen met potten kimchi gemaakt door AnnejilSuk van het Leeuwarder restaurant Seoulmates. Annejil is als adoptiekind in Friesland gekomen, spreekt Fries, Nederlands en Koreaans en vertelt haar verhaal op prachtige wijze bij deze potten.

Uisik

De1904VG Korea2 laatste, grootste en mooiste zaal van het museum is gewijd aan Uisik (bewustzijn) en hier vinden we werk van kunstenaars met soms een zijstapje buiten de keramiek. Zo is er een prachtige sjamaanse hoed met vogels en bloemen. Ook zijn er wandschermen die horen bij plechtige gelegenheden. Een houten gans verbeeldt de oude traditie om een jong echtpaar een levende gans mee te geven: ganzen blijven altijd bij elkaar. Traditionele gewaden laten de inspiratie zien van hedendaagse Koreaanse ontwerpers. Kyung-JinCho maakte naar aanleiding van een aardbeving een prachtig kunstwerk uit aardewerk en steengoed met een zwevende bal die zachtjes de verschillende potten aantikt en de bijzondere ervaring meegeeft van een soort vazenorgel.

Weer een prachtig ingerichte tentoonstelling in Leeuwarden, in het museum waar ook een echt keramisch atelier te zien is en in de kelder stukken uit de woning van Escher, die in dit gebouw geboren is. Het keldergewelf is door Leon Keer prachtig beschilderd zodat een driedimensionale Escherbeleving ontstaat. Vergeet ook niet om het Celadon-schaaltje te bekijken.


----------
De plaatjes zijn geleverd door de schrijver.
© 2021 Dik Kruithof
powered by CJ2