archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Galerie delen printen terug
Grafiek Dik Kruithof

1903BZ Grafiek1
Kunstruimte H47 was in de maand oktober hét brandpunt van hedendaagse grafiek in Nederland, want Het Grafisch Atelier Friesland presenteerde een hedendaags prentenkabinet waarin 100 kunstenaars 250 originele drukken met mooi werk en soms vernieuwing lieten zien.

Op het beperkte formaat van 40 x 40 cm was er een veelheid aan technieken, beeldende opvattingen én experimenten te zien in de beperkte ruimte van de twee grote kamers aan de Haniasteeg in Leeuwarden. Het leuke is dat je bij dit formaat, en de manier van ophangen in blokken van steeds 4 rijen hoog, makkelijk verwantschappen in kleur en techniek eruit haalt: zo kon ik als leek zo de invloed aanwijzen van de Chassidische legenden van Werkman die terugkwamen in kleur en vormentaal. En heel lang geleden leerde ik werk kennen van Cees Andriessen, heel erg eenvoudige abstracte figuurtjes zwevend in de ruimte. Nu weer terug, zowel in werk van hem zelf maar ook van anderen, waarvan een zijn zoon bleek te zijn. Want dat was wel een nadeel: als je iets over een werk wilde weten moest dat opgezocht worden op een plattegrond van de muren en een bijbehorende namenlijst. En 250 keer is dan wel veel. Er was erg mooi werk bij, wat dus grotendeels voor mij anoniem gebleven is. Kunstenaars uit heel Nederland waren vertegenwoordigd, wat zelfs bezoekers uit Limburg aantrok, opzienbarend voor deze eenvoudige kunstruimte.

en Schilderijen

In Galerie de Kweekschool is tot 19 december een tentoonstelling met 30 schilderijen van oud-docenten van de voormalige Academie voor Beeldende Kunsten “Vredeman de Vries”. Voormalig, want 30 jaar geleden moest de school haar deuren sluiten als gevolg van het 'Herenakkoord’, een afspraak tussen de Commissarissen der Koningin van Groningen en Friesland - Vonhoff en Wiegel - met een uitruil van subsidiestromen. Leeuwarden verloor de kunstopleidingen en het Frysk Orkest en kreeg het agrarisch opleidingscentrum Van Hall ervoor in1903VG Grafiek2 de plaats.

Dertig jaar geleden werd ‘Vredeman' uitgeluid met de tentoonstelling 'Dertig jaar tijdgenoten' met werk van oud-studenten. Een van de oud-studenten, Johan van den Berg, vond het een goed idee om nu de docenten te eren in de galerie die nu door zijn dochter wordt geleid. En het was een goed idee, al zou het alleen maar zijn om de openingstoespraak van documentairemaker Jan Pieter de Visser, een kunstliefhebber maar ook de zoon van Jelle Visser die heel lang de conciërge, steun en toeverlaat was van de hele academie. Hij hield een prachtig verhaal vol mooie herinneringen en anekdotes.

Er zijn werken van de oud-docenten Bernice Lehman, Dick Osinga, Henk Mual, Herman Noordermeer, Jan Deodatus, Jan Kuipers, Jan Stroosma, Meinte Walta en Ruloff Manuputty. Het waren voor mij ook niet allemaal bekende namen, maar de meesten zijn nog makkelijk terug te vinden en sommige zijn in elk geval in het Noorden bekende namen gebleven, waarvan je geregeld werk ziet.

Zelf vond ik het leuk om meer werk van Henk Mual te zien van wie ik zelf een schilderij heb, ooit gekocht omdat ik erg onder de indruk was van de mooie blauwe kleuren die hij gebruikte. Ik raakte erover in gesprek met een van de andere gasten en die vertelde mij dat zijn vader (!) die kleur heel weinig gebruikt had. Hij wilde er graag foto’s van zien en die heb ik natuurlijk gestuurd.

Henk Mual (1932-2015) was Molukker maar groeide op tussen Nederlanders op Java en werd in 1952 gedwongen naar Nederland te verhuizen waar hij studeerde aan de Academie in Arnhem. Hij werd opgeleid als reclametekenaar maar de toegepaste kunst bleek niet zijn ding en hij ontwikkelde zich als vrij kunstenaar en werkte jaren als docent. Zijn band met het oosten is altijd gebleven: "Mijn herinneringen en de verhalen over die tijd lopen als een rode draad door mijn werk".

------
De plaatjes zijn afkomstig van de schrijver zelf


© 2021 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Galerie" -
Bezigheden > Galerie
Grafiek Dik Kruithof
1903BZ Grafiek1
Kunstruimte H47 was in de maand oktober hét brandpunt van hedendaagse grafiek in Nederland, want Het Grafisch Atelier Friesland presenteerde een hedendaags prentenkabinet waarin 100 kunstenaars 250 originele drukken met mooi werk en soms vernieuwing lieten zien.

Op het beperkte formaat van 40 x 40 cm was er een veelheid aan technieken, beeldende opvattingen én experimenten te zien in de beperkte ruimte van de twee grote kamers aan de Haniasteeg in Leeuwarden. Het leuke is dat je bij dit formaat, en de manier van ophangen in blokken van steeds 4 rijen hoog, makkelijk verwantschappen in kleur en techniek eruit haalt: zo kon ik als leek zo de invloed aanwijzen van de Chassidische legenden van Werkman die terugkwamen in kleur en vormentaal. En heel lang geleden leerde ik werk kennen van Cees Andriessen, heel erg eenvoudige abstracte figuurtjes zwevend in de ruimte. Nu weer terug, zowel in werk van hem zelf maar ook van anderen, waarvan een zijn zoon bleek te zijn. Want dat was wel een nadeel: als je iets over een werk wilde weten moest dat opgezocht worden op een plattegrond van de muren en een bijbehorende namenlijst. En 250 keer is dan wel veel. Er was erg mooi werk bij, wat dus grotendeels voor mij anoniem gebleven is. Kunstenaars uit heel Nederland waren vertegenwoordigd, wat zelfs bezoekers uit Limburg aantrok, opzienbarend voor deze eenvoudige kunstruimte.

en Schilderijen

In Galerie de Kweekschool is tot 19 december een tentoonstelling met 30 schilderijen van oud-docenten van de voormalige Academie voor Beeldende Kunsten “Vredeman de Vries”. Voormalig, want 30 jaar geleden moest de school haar deuren sluiten als gevolg van het 'Herenakkoord’, een afspraak tussen de Commissarissen der Koningin van Groningen en Friesland - Vonhoff en Wiegel - met een uitruil van subsidiestromen. Leeuwarden verloor de kunstopleidingen en het Frysk Orkest en kreeg het agrarisch opleidingscentrum Van Hall ervoor in1903VG Grafiek2 de plaats.

Dertig jaar geleden werd ‘Vredeman' uitgeluid met de tentoonstelling 'Dertig jaar tijdgenoten' met werk van oud-studenten. Een van de oud-studenten, Johan van den Berg, vond het een goed idee om nu de docenten te eren in de galerie die nu door zijn dochter wordt geleid. En het was een goed idee, al zou het alleen maar zijn om de openingstoespraak van documentairemaker Jan Pieter de Visser, een kunstliefhebber maar ook de zoon van Jelle Visser die heel lang de conciërge, steun en toeverlaat was van de hele academie. Hij hield een prachtig verhaal vol mooie herinneringen en anekdotes.

Er zijn werken van de oud-docenten Bernice Lehman, Dick Osinga, Henk Mual, Herman Noordermeer, Jan Deodatus, Jan Kuipers, Jan Stroosma, Meinte Walta en Ruloff Manuputty. Het waren voor mij ook niet allemaal bekende namen, maar de meesten zijn nog makkelijk terug te vinden en sommige zijn in elk geval in het Noorden bekende namen gebleven, waarvan je geregeld werk ziet.

Zelf vond ik het leuk om meer werk van Henk Mual te zien van wie ik zelf een schilderij heb, ooit gekocht omdat ik erg onder de indruk was van de mooie blauwe kleuren die hij gebruikte. Ik raakte erover in gesprek met een van de andere gasten en die vertelde mij dat zijn vader (!) die kleur heel weinig gebruikt had. Hij wilde er graag foto’s van zien en die heb ik natuurlijk gestuurd.

Henk Mual (1932-2015) was Molukker maar groeide op tussen Nederlanders op Java en werd in 1952 gedwongen naar Nederland te verhuizen waar hij studeerde aan de Academie in Arnhem. Hij werd opgeleid als reclametekenaar maar de toegepaste kunst bleek niet zijn ding en hij ontwikkelde zich als vrij kunstenaar en werkte jaren als docent. Zijn band met het oosten is altijd gebleven: "Mijn herinneringen en de verhalen over die tijd lopen als een rode draad door mijn werk".

------
De plaatjes zijn afkomstig van de schrijver zelf
© 2021 Dik Kruithof
powered by CJ2