archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Jeroen Bosch en Karel Appel Dik Kruithof

1311VG BoschDen Bosch is in de ban van Jeroen Bosch. Vijfhonderd jaar geleden overleed hij en nu wordt zijn terugkomst gevierd met een grote tentoonstelling. Ofwel: zijn Leven wordt gevierd met een tentoonstelling die zijn werk terugbrengt in Den Bosch. Want zijn werk hangt in musea in Europa en Amerika, maar niet in zijn thuisstad. Die verwelkomt hem enthousiast met afbeeldingen die op vuilnisauto’s zijn geplaatst, en op de beschermhekken die rond een recentelijk ingestort pand aan de Markt. Vanwege de overweldigende belangstelling dient u vooraf kaartjes te kopen voor de rondleiding en de wandeling door de dakgoten van de St Jan, waar op Bosch geïnspireerde luchtboogbeelden van dichtbij te bekijken zijn.

Het Noordbrabants Museum is erin geslaagd om deze tentoonstelling te combineren met een groots onderzoek- en restauratieproject van al zijn werk. Dat is een compliment waard en gezien de overweldigende publieke belangstelling is het een schot in de roos. Het is nog maar de vraag of iedereen een kans krijgt, ondanks de ruim verlengde toegangstijden. Zelf mocht ik er nog in om vijf uur en had dan de tijd tot zeven uur. Als je alles wilt zien heb je die tijd ook wel nodig, omdat je alleen van dichtbij alle details (van ongeveer 20 schilderijen) kunt ondergaan, en dichtbij komen kost tijd als het druk is. Dan zijn er ook nog twintig tekeningen van Bosch die alleen maar van dichtbij zijn te ontcijferen. Want Jeroen Bosch was een heel precies en fijn schilder en tekenaar.
Naast het eigen werk van Bosch zijn er nog schilderijen en tekeningen uit zijn werkplaats en van navolgers; ook boeken en andere kunstvoorwerpen, in totaal ruim honderd. Tenslotte zijn er een aantal video’s te zien.

Wat maakt het zo bijzonder? Jeroen Bosch was, dat wordt in elk geval goed duidelijk uit1311VG Appel de tentoonstelling, als schilder een forse slag beter dan zijn hier getoonde tijdgenoten. Het grote drieluik De Hooiwagen is het pronkstuk van de tentoonstelling, gemaakt in zijn laatste periode en het is van grote schoonheid, fijnheid en helderheid. De bijbel lijkt een voorname inspiratiebron. Alles wat er te bedenken valt over de zondige mens is door Bosch vastgelegd. Zijn grote werken staan vol moord en doodslag, wanstaltigheden en gewelddaden; let maar eens op de brandende steden of woningen die in elke triptiek terugkomen, overigens prachtig vastgelegd. Het contrast tussen de schoonheid van het schilderij en de inhoud is een van de bijzonderheden van zijn werk. In zijn laatste jaren schilderde hij overigens ook een viertal panelen met visoenen van het hiernamaals, op een zwarte ondergrond en dat trekt direct veel minder kijkers.  

*

In het Gemeentemuseum in Den Haag is met heel wat minder ophef de tentoonstelling van Karel Appel geopend. Heel veel mooi werk, even kleurrijk en even fantasievol als dat van Jeroen Bosch, maar op een heel andere, vrijwel tegengestelde manier. Fijn schilderen tegenover grove verfstreken, absurde onderwerpen tegenover absurde figuren, klein en verfijnd tegenover groot en uitbundig. De film met het beroemde citaat ‘Ik rotzooi maar wat aan’ vormt de opening van de tentoonstelling, terwijl uit de begeleidende publiciteit duidelijk is geworden dat hier geen sprake van was. Ook Appel had zijn onderwerpen al lang van te voren in een schetsboek staan.

De vragende kinderen waar Appel in zijn vroege jaren zo lang mee geworsteld heeft zijn indrukwekkend.

-------
De foto's zijn van Dik Kruithof
----------
Bestel uw boeken en wat al niet
bij bolcom, via de banner rechts.
Dan steunt u De Leunstoel!


© 2016 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Jeroen Bosch en Karel Appel Dik Kruithof
1311VG BoschDen Bosch is in de ban van Jeroen Bosch. Vijfhonderd jaar geleden overleed hij en nu wordt zijn terugkomst gevierd met een grote tentoonstelling. Ofwel: zijn Leven wordt gevierd met een tentoonstelling die zijn werk terugbrengt in Den Bosch. Want zijn werk hangt in musea in Europa en Amerika, maar niet in zijn thuisstad. Die verwelkomt hem enthousiast met afbeeldingen die op vuilnisauto’s zijn geplaatst, en op de beschermhekken die rond een recentelijk ingestort pand aan de Markt. Vanwege de overweldigende belangstelling dient u vooraf kaartjes te kopen voor de rondleiding en de wandeling door de dakgoten van de St Jan, waar op Bosch geïnspireerde luchtboogbeelden van dichtbij te bekijken zijn.

Het Noordbrabants Museum is erin geslaagd om deze tentoonstelling te combineren met een groots onderzoek- en restauratieproject van al zijn werk. Dat is een compliment waard en gezien de overweldigende publieke belangstelling is het een schot in de roos. Het is nog maar de vraag of iedereen een kans krijgt, ondanks de ruim verlengde toegangstijden. Zelf mocht ik er nog in om vijf uur en had dan de tijd tot zeven uur. Als je alles wilt zien heb je die tijd ook wel nodig, omdat je alleen van dichtbij alle details (van ongeveer 20 schilderijen) kunt ondergaan, en dichtbij komen kost tijd als het druk is. Dan zijn er ook nog twintig tekeningen van Bosch die alleen maar van dichtbij zijn te ontcijferen. Want Jeroen Bosch was een heel precies en fijn schilder en tekenaar.
Naast het eigen werk van Bosch zijn er nog schilderijen en tekeningen uit zijn werkplaats en van navolgers; ook boeken en andere kunstvoorwerpen, in totaal ruim honderd. Tenslotte zijn er een aantal video’s te zien.

Wat maakt het zo bijzonder? Jeroen Bosch was, dat wordt in elk geval goed duidelijk uit1311VG Appel de tentoonstelling, als schilder een forse slag beter dan zijn hier getoonde tijdgenoten. Het grote drieluik De Hooiwagen is het pronkstuk van de tentoonstelling, gemaakt in zijn laatste periode en het is van grote schoonheid, fijnheid en helderheid. De bijbel lijkt een voorname inspiratiebron. Alles wat er te bedenken valt over de zondige mens is door Bosch vastgelegd. Zijn grote werken staan vol moord en doodslag, wanstaltigheden en gewelddaden; let maar eens op de brandende steden of woningen die in elke triptiek terugkomen, overigens prachtig vastgelegd. Het contrast tussen de schoonheid van het schilderij en de inhoud is een van de bijzonderheden van zijn werk. In zijn laatste jaren schilderde hij overigens ook een viertal panelen met visoenen van het hiernamaals, op een zwarte ondergrond en dat trekt direct veel minder kijkers.  

*

In het Gemeentemuseum in Den Haag is met heel wat minder ophef de tentoonstelling van Karel Appel geopend. Heel veel mooi werk, even kleurrijk en even fantasievol als dat van Jeroen Bosch, maar op een heel andere, vrijwel tegengestelde manier. Fijn schilderen tegenover grove verfstreken, absurde onderwerpen tegenover absurde figuren, klein en verfijnd tegenover groot en uitbundig. De film met het beroemde citaat ‘Ik rotzooi maar wat aan’ vormt de opening van de tentoonstelling, terwijl uit de begeleidende publiciteit duidelijk is geworden dat hier geen sprake van was. Ook Appel had zijn onderwerpen al lang van te voren in een schetsboek staan.

De vragende kinderen waar Appel in zijn vroege jaren zo lang mee geworsteld heeft zijn indrukwekkend.

-------
De foto's zijn van Dik Kruithof
----------
Bestel uw boeken en wat al niet
bij bolcom, via de banner rechts.
Dan steunt u De Leunstoel!
© 2016 Dik Kruithof
powered by CJ2