archiefvorig nr.lopend nr.

Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
DWDD Pop-Up 2 Dik Kruithof

1310VG Popup2'Waarom beginnen we niet een eigen museum?’ zei Matthijs tegen de kunstredacteur van De Wereld Draait Door. Hij dacht aan een mooi verhaal van Jasper Krabbé over een tentoonstelling samengesteld uit het depot van het Tropenmuseum en de formule was geboren: bekende Nederlanders maken een keuze uit de depots van een museum en je presenteert dat bij elkaar.
De eerste tentoonstelling was een publiekssucces en de formule werkte dus.

De tweede tentoonstelling, tot 22 mei weer in het Allard Pierson Museum in Amsterdam, vind ik (nog) beter geslaagd; of de bekende Nederlanders hadden deze keer meer gevoel voor een samenhangende presentatie, of ze zijn beter begeleid, of ze zijn gewoon beter in het kiezen.

Er zijn bij zo’n tentoonstelling natuurlijk altijd mensen die iets kiezen wat je niet aanspreekt en daarom ga ik niet in op Paul de Leeuw en Siewert van der Linden. Voor de overigen niets dan lof: voor hun verhaal, voor de keuzes, of de combinatie van beide.

Verrast was ik vooral door de terrorismedeskundige Beatrice de Graaf, die uit de depots van het Militair museum en het Nationaal Archief een overtuigende anti-oorlog aanklacht samenstelde door een ode aan het lichaam van de soldaat. Het treffendst vond ik naast de foto’s van het front en de vaak gedragen kleding nog het gasmasker voor een paard.
Robbert Dijkgraaf stelde een prachtige ‘Wunderkammer’ samen uit de collecties van het Boerhave en het Teylers Museum met machines, dieren en natuurverschijnselen. Daardoor kwam hij dichtbij dat wat Wim T. Schippers uit het Groninger Universiteitsmuseum gekozen had. Dat museum is op zichzelf al een ‘Wunderkammer’ en de opgezette meeuwen dwarrelden nu door de antieke oudheden van het Allard Pierson. Het Pop Up is deze keer op de tweede verdieping en daar zijn de grootste beelden gewoon blijven staan.   

Paulien Cornelissen kon haar fascinatie voor Japan helemaal uitleven in het museum voor Volkenkunde en haalde prachtige dingen uit het depot, zoals bijvoorbeeld een poppetje dat ooit diende als leermodel voor acupunctuur, uit het begin van de negentiende eeuw. Daan Roosegaarde had een zaal vol zeeschilderijen uit het Scheepvaartmuseum1310VG Rood zo opgehangen dat het een lange horizon werd die door een ronddraaiende verlichting nog extra benadrukt werd, terwijl vooral de helderheid van de schilderijen extra nadruk kreeg. Sander van de Pavert van Lucky tv laat onze koning zelf commentaar leveren bij een lange reeks voorgangers en familieleden uit het Mauritshuis.

De eerste plaats voor de combinatie van verhaal en keuze gaat voor mij naar Carice van Houten, die met haar Karen van Jan Veth ook de voorpagina van de NRC bijlage gewijd aan de tentoonstelling haalde: ‘Het had een jeugdfoto van mezelf kunnen zijn’. Ze herkende zichzelf ook als elfjarige in het schilderij ‘Kop van een meisje’ van Fantin-Latour en maakte een ‘weemoedig- romantische collage’ uit de collectie van Kröller-Müller; met als vrolijke uitsmijter het Café-chantant in de Nes te Amsterdam van Isaac Israëls.

Het Pop Up past prima op de tweede verdieping en daarom bleef er beneden plaats voor een tentoonstelling over Sicilië en de zee, met mooie verhalen over de verschillende heersers en culturen op het eiland en heel veel informatie over vooral de onderwaterarcheologie, het naar boven halen van de inhoud van schepen die rond het eiland gezonken zijn. Zeer de moeite waard.

Eerder was ik in de Fundatie in Zwolle voor de tentoonstelling ‘Rood!’ met heilstaatvisioenen uit de Sovjet-Unie 1930-1941. Verwacht geen grote modellen, want het is een tentoonstelling gebaseerd op tijdschriften en andere documenten, eigenlijk meer een leuk ingerichte bibliotheekzaal in de geweldige bovenzaal van de wolk. Wat er allemaal te zien is, is wel indrukwekkend en toont de geweldige invloed die de Russische vormgevers via De Stijl en het Bauhaus gehad hebben op de westerse vormgeving, waarbij de Russen overigens meer aandacht hadden voor ‘de (nieuwe) mens’.    

DWDD Pop Up 2 in het Allard Pierson museum tot 22 mei. Citaten uit de NRC bijlage over de tentoonstelling.
Rood! tot 17 april in De Fundatie.

------------
De foto's zijn gemaakt door de schrijver
-------------
Bestel uw boeken en wat al niet
bij bolcom, via de banner rechts.
Dan steunt u De Leunstoel!


© 2016 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
DWDD Pop-Up 2 Dik Kruithof
1310VG Popup2'Waarom beginnen we niet een eigen museum?’ zei Matthijs tegen de kunstredacteur van De Wereld Draait Door. Hij dacht aan een mooi verhaal van Jasper Krabbé over een tentoonstelling samengesteld uit het depot van het Tropenmuseum en de formule was geboren: bekende Nederlanders maken een keuze uit de depots van een museum en je presenteert dat bij elkaar.
De eerste tentoonstelling was een publiekssucces en de formule werkte dus.

De tweede tentoonstelling, tot 22 mei weer in het Allard Pierson Museum in Amsterdam, vind ik (nog) beter geslaagd; of de bekende Nederlanders hadden deze keer meer gevoel voor een samenhangende presentatie, of ze zijn beter begeleid, of ze zijn gewoon beter in het kiezen.

Er zijn bij zo’n tentoonstelling natuurlijk altijd mensen die iets kiezen wat je niet aanspreekt en daarom ga ik niet in op Paul de Leeuw en Siewert van der Linden. Voor de overigen niets dan lof: voor hun verhaal, voor de keuzes, of de combinatie van beide.

Verrast was ik vooral door de terrorismedeskundige Beatrice de Graaf, die uit de depots van het Militair museum en het Nationaal Archief een overtuigende anti-oorlog aanklacht samenstelde door een ode aan het lichaam van de soldaat. Het treffendst vond ik naast de foto’s van het front en de vaak gedragen kleding nog het gasmasker voor een paard.
Robbert Dijkgraaf stelde een prachtige ‘Wunderkammer’ samen uit de collecties van het Boerhave en het Teylers Museum met machines, dieren en natuurverschijnselen. Daardoor kwam hij dichtbij dat wat Wim T. Schippers uit het Groninger Universiteitsmuseum gekozen had. Dat museum is op zichzelf al een ‘Wunderkammer’ en de opgezette meeuwen dwarrelden nu door de antieke oudheden van het Allard Pierson. Het Pop Up is deze keer op de tweede verdieping en daar zijn de grootste beelden gewoon blijven staan.   

Paulien Cornelissen kon haar fascinatie voor Japan helemaal uitleven in het museum voor Volkenkunde en haalde prachtige dingen uit het depot, zoals bijvoorbeeld een poppetje dat ooit diende als leermodel voor acupunctuur, uit het begin van de negentiende eeuw. Daan Roosegaarde had een zaal vol zeeschilderijen uit het Scheepvaartmuseum1310VG Rood zo opgehangen dat het een lange horizon werd die door een ronddraaiende verlichting nog extra benadrukt werd, terwijl vooral de helderheid van de schilderijen extra nadruk kreeg. Sander van de Pavert van Lucky tv laat onze koning zelf commentaar leveren bij een lange reeks voorgangers en familieleden uit het Mauritshuis.

De eerste plaats voor de combinatie van verhaal en keuze gaat voor mij naar Carice van Houten, die met haar Karen van Jan Veth ook de voorpagina van de NRC bijlage gewijd aan de tentoonstelling haalde: ‘Het had een jeugdfoto van mezelf kunnen zijn’. Ze herkende zichzelf ook als elfjarige in het schilderij ‘Kop van een meisje’ van Fantin-Latour en maakte een ‘weemoedig- romantische collage’ uit de collectie van Kröller-Müller; met als vrolijke uitsmijter het Café-chantant in de Nes te Amsterdam van Isaac Israëls.

Het Pop Up past prima op de tweede verdieping en daarom bleef er beneden plaats voor een tentoonstelling over Sicilië en de zee, met mooie verhalen over de verschillende heersers en culturen op het eiland en heel veel informatie over vooral de onderwaterarcheologie, het naar boven halen van de inhoud van schepen die rond het eiland gezonken zijn. Zeer de moeite waard.

Eerder was ik in de Fundatie in Zwolle voor de tentoonstelling ‘Rood!’ met heilstaatvisioenen uit de Sovjet-Unie 1930-1941. Verwacht geen grote modellen, want het is een tentoonstelling gebaseerd op tijdschriften en andere documenten, eigenlijk meer een leuk ingerichte bibliotheekzaal in de geweldige bovenzaal van de wolk. Wat er allemaal te zien is, is wel indrukwekkend en toont de geweldige invloed die de Russische vormgevers via De Stijl en het Bauhaus gehad hebben op de westerse vormgeving, waarbij de Russen overigens meer aandacht hadden voor ‘de (nieuwe) mens’.    

DWDD Pop Up 2 in het Allard Pierson museum tot 22 mei. Citaten uit de NRC bijlage over de tentoonstelling.
Rood! tot 17 april in De Fundatie.

------------
De foto's zijn gemaakt door de schrijver
-------------
Bestel uw boeken en wat al niet
bij bolcom, via de banner rechts.
Dan steunt u De Leunstoel!
© 2016 Dik Kruithof
powered by CJ2