archiefvorig nr.lopend nr.

Bezigheden > Ergernissen delen printen terug
Thalysleed Willem Minderhout

1109BZ ThalysleedIk ben bijzonder gesteld op de snelle treinverbinding tussen Nederland en Parijs. De Franse hoofdstad is daardoor net zo makkelijk te bereiken als Groningen. Natuurlijk vond ik het als Hagenaar jammer dat het Thalysstation op Hollands Spoor werd opgeheven, maar het ongemak van een overstap in Rotterdam leek me niet al te groot.

Als je naar Parijs gaat is dat ook inderdaad prima geregeld. Als je uit de richting Den Haag komt kun je op hetzelfde perron overstappen op de Thalys. Maar als je terugkomt … De trein die je naar Den Haag zou kunnen brengen staat gewoon vlakbij op je te wachten. Je kunt echter nergens inchecken! Om legaal je reis voort te kunnen zetten moet je helemaal naar de ingang van Rotterdam CS, waar een muur van tourniquets het station scheidt van de rest van Rotterdam. Dit staat overigens nergens vermeld, dus daar moet je zelf maar zien achter te komen.

Als je even nadenkt dan kun je toch zelfs zonder empirisch onderzoek beredeneren dat:
1. zo’n zoektocht naar een incheckmogelijkheid uitermate hinderlijk is;
2. dit vooral geldt voor reizigers die uit Parijs komen omdat zij gemiddeld (veel) meer bagage bij zich hebben dan de doorsnee treinreiziger;
3. reizigers die uit Parijs komen in lang niet alle gevallen ingezetenen van Nederland zijn en dus niet over een OV-chipkaart zullen beschikken, zodat het wel een uitkomst zou zijn als er ook een kaartjesautomaat en adequate overstapinformatie op het uitstapperron aanwezig zouden zijn.

Niets van dit alles! Hele stromen ontheemde Thalys-reizigers lopen verdwaasd op Rotterdam CS met hun koffers te zeulen op zoek naar een mogelijkheid om de reis naar de eindbestemming op een legale wijze te kunnen hervatten.

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat het bij de beleidsmakers van NS niet in het hoofd lijkt op te komen om dit soort voor de hand liggende faciliteiten te bieden. Past het niet in het strakke ontwerp van het – inderdaad prachtige – nieuwe Rotterdam CS om ‘zo maar her en der paaltjes en automaten te plaatsen’? Of zoek ik er dan te veel achter? Is er gewoon nooit iemand op het idee gekomen om eens na te denken wat een reiziger nodig heeft om succesvol zijn eindbestemming te kunnen bereiken als hij vanaf een station in het buitenland een Nederlands station betreedt?

-------------------------------------
Het plaatje is van Henk Klaren

----------------------------------------------------------------------------------
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Maeve van der Steen, Cobi Hoorweg, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers, Haitze Meurs  en Ruud Klein.

© 2014 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Ergernissen" -
Bezigheden > Ergernissen
Thalysleed Willem Minderhout
1109BZ ThalysleedIk ben bijzonder gesteld op de snelle treinverbinding tussen Nederland en Parijs. De Franse hoofdstad is daardoor net zo makkelijk te bereiken als Groningen. Natuurlijk vond ik het als Hagenaar jammer dat het Thalysstation op Hollands Spoor werd opgeheven, maar het ongemak van een overstap in Rotterdam leek me niet al te groot.

Als je naar Parijs gaat is dat ook inderdaad prima geregeld. Als je uit de richting Den Haag komt kun je op hetzelfde perron overstappen op de Thalys. Maar als je terugkomt … De trein die je naar Den Haag zou kunnen brengen staat gewoon vlakbij op je te wachten. Je kunt echter nergens inchecken! Om legaal je reis voort te kunnen zetten moet je helemaal naar de ingang van Rotterdam CS, waar een muur van tourniquets het station scheidt van de rest van Rotterdam. Dit staat overigens nergens vermeld, dus daar moet je zelf maar zien achter te komen.

Als je even nadenkt dan kun je toch zelfs zonder empirisch onderzoek beredeneren dat:
1. zo’n zoektocht naar een incheckmogelijkheid uitermate hinderlijk is;
2. dit vooral geldt voor reizigers die uit Parijs komen omdat zij gemiddeld (veel) meer bagage bij zich hebben dan de doorsnee treinreiziger;
3. reizigers die uit Parijs komen in lang niet alle gevallen ingezetenen van Nederland zijn en dus niet over een OV-chipkaart zullen beschikken, zodat het wel een uitkomst zou zijn als er ook een kaartjesautomaat en adequate overstapinformatie op het uitstapperron aanwezig zouden zijn.

Niets van dit alles! Hele stromen ontheemde Thalys-reizigers lopen verdwaasd op Rotterdam CS met hun koffers te zeulen op zoek naar een mogelijkheid om de reis naar de eindbestemming op een legale wijze te kunnen hervatten.

Ik vraag me af hoe het mogelijk is dat het bij de beleidsmakers van NS niet in het hoofd lijkt op te komen om dit soort voor de hand liggende faciliteiten te bieden. Past het niet in het strakke ontwerp van het – inderdaad prachtige – nieuwe Rotterdam CS om ‘zo maar her en der paaltjes en automaten te plaatsen’? Of zoek ik er dan te veel achter? Is er gewoon nooit iemand op het idee gekomen om eens na te denken wat een reiziger nodig heeft om succesvol zijn eindbestemming te kunnen bereiken als hij vanaf een station in het buitenland een Nederlands station betreedt?

-------------------------------------
Het plaatje is van Henk Klaren

----------------------------------------------------------------------------------
De Leunstoel wordt uitgegeven door Het Genootschap De Leunstoel.
Leden van het Genootschap zijn: Jaap van Lakerveld, Jan Hoorweg, Katharina Kouwenhoven, Henk Klaren, Dik Kruithof, Maeve van der Steen, Cobi Hoorweg, Willem Minderhout, Barbara Muller, Joop Quint, Gerda-Joke Zwart, Hans Meijer, Gerbrand Muller, Peter Schröder, Carlo van Praag, Ruud van Ruijven, Frits Hoorweg, Tom Duijkers, Haitze Meurs  en Ruud Klein.
© 2014 Willem Minderhout
powered by CJ2