archiefvorig nr.lopend nr.

Beschouwingen > Een rustig mens delen printen terug
DJ Floornoiz pitcht op en af Edisa Labrujère

0204 DJ-Floor
 
 
Het nieuws dat de Nederlandse DJ Tiësto verkozen is tot de beste DJ ter wereld kwam zelfs op het NOS journaal. Er is geen twijfel over mogelijk: op muzikaal gebied leven we vandaag de dag in een DJ tijdperk. Een dance DJ is niet meer een onzichtbare technicus die het ene plaatje netjes over laat lopen in het andere, maar een charismatische persoon die de menigte opzweept en weer tot rust brengt. “Waar mensen vroeger uit hun dak gingen van een mooie gitaarsolo, zo staan ze nu te springen bij een lang uitgesponnen break. Het is nu eenmaal de tijdgeest.”, klinkt de verklaring voor dit hedendaagse fenomeen van Floortje van der Vlist, alias ‘DJ Floornoiz’.
 
Voor de 35 jarige techno-DJ Floornoiz begon het in 1999 als een hobby, maar inmiddels staat ze in de top vijf van beste vrouwelijke DJ’s. Toen ze haar huidige partner ontmoette, maakte ze kennis met ‘house’. “Na ons eerste bezoek aan een feestje in de Vereeniging in Nijmegen was ik verkocht. Vele feestjes volgden, en we kochten ook voor thuis regelmatig CD's. Maar er was niet altijd te koop wat we leuk vonden. Daarom besloten we zelf twee decks en een mixer aan te schaffen, en af en toe wat plaatjes te kopen, zodat we zelf onze mixes konden maken. Dat viel uiteraard niet mee, maar na een paar maanden stevig oefenen had ik de basis te pakken en kon ik mijn vaardigheden verder ontwikkelen.” Via een collega bij haar toenmalige werkgever SBS6 werd ze uitgenodigd voor een klein feest waar beginnende DJ’s een kans kregen. Haar eerste optreden was een succes en ze mocht nog een keer komen. Zodoende leerde ze andere DJ’s kennen en kwam ze terecht bij een klein DJ-collectief ‘The Round Table’. Met het collectief deed ze veel ervaring op en gestaag begon haar naam zich in de Nederlandse dance scene te verspreiden.
 
Haar definitieve doorbraak kwam in mei 2002 toen ze gevraagd werd om op te treden op ‘Awakenings’, het grootste en meest bekende technofeest van Nederland. “Alle Nederlandse en wereldtoppers hebben daar op het podium gestaan. Feesten trekken al jarenlang duizenden bezoekers. Dat ik daarvoor werd uitgenodigd was een enorme eer. Ik ben er nog steeds trots op. Sindsdien kan ik achter mijn naam ‘-Awakenings’ zetten, en dat is de beste reclame die je als DJ kan krijgen.
Inmiddels heb ik ook op andere grote technofeesten gestaan, zoals ‘Reactor’, in Rotterdam en ‘Integrate’ in Den Haag. Dat zijn allemaal pluspuntjes in mijn dj-CV.”
 
Waarom het haar gelukt is om zo populair te worden, weet ze niet precies. “Persoonlijk denk ik dat mijn stijl goed aansloot bij het al bestaande aanbod. Estroe is de koningin van het opwarmen, met een diepe en eigenzinnige platenkeus. Shinedoe draait meer in de richting van funky techno, met veel Detroit-invloeden. Dansbaar en stuwend. Ik draai meer dansvloergerichte (feest)techno, funky, met stevige uitschieters. Toch is mijn platenkeus erg breed. Als ik ergens moet openen is dat geen probleem. Rustige sfeervolle technoplaatjes vind je ook in mijn koffer terug.
Haar boekingskantoor ‘Reactor Bookings’ schrijft over DJ Floornoiz dat haar stijl agressief is en dat ze een snelle mixer is die er van houdt om de massa te entertainen met ‘tricks and things’. “Als dj moet je af en toe laten horen dat je niet alleen maar keurig netjes aan het mixen bent. Je moet stoeien met de faders en de equalizing, zodat het publiek kan horen dat je bezig bent, en risico neemt.”
 
Gelukkig vindt ze het niet erg om aan een leek uit te leggen wat een aantal van die termen betekent en wat een DJ in praktijk nu eigenlijk staat te goochelen op dat podium. ‘Beatmatchen’ blijkt de essentie van het werk van een DJ. “Stel: je hebt twee platen. De ene plaat is gemaakt op 132 beats per minute (BPM), de andere op 136. Die kan je dus niet mixen! Gelukkig zit er op alle draaitafels een zogenoemde pitch, daarmee kan je de plaat sneller of langzamer laten lopen. Het is dus de bedoeling om met behulp van de pitch de twee platen precies gelijk te laten lopen. Dus: of je pitcht de ene wat op (van 132 naar 136), de andere wat naar beneden (van 136 naar 132) of je laat ze ergens in het midden ontmoeten. De ene plaat is daarbij hoorbaar voor het publiek, de andere plaat hoor je door je koptelefoon. Een goed oor is voor een DJ dus een absoluut vereiste. Dan zijn er nog verschillende DJ’s. Sommige DJ’s draaien alleen de platen, anderen produceren zelf met behulp van allerlei electronische hulpmiddelen. “Ikzelf heb geen studio thuis, ik draai platen van anderen.”
 
“Toen ik ermee begon, had ik nooit gedacht ooit op te gaan treden, maar als ik op het podium platen sta te draaien voel ik me als een vis in het water. Vooral als het publiek enthousiast is. Nu klinkt dat erg voor de hand liggend, maar dat is het niet. Techno-publiek staat niet snel te joelen en te juichen als ze iets goed vinden. Techno wordt vaak beschouwd als interessant luistermateriaal, zo lijkt het wel. Mensen zijn lekker aan het dansen, maar voordat de handen in de lucht gaan, moet er heel wat gebeuren. Als een publiek zich mee laat slepen, en meegaat in mijn enthousiasme, dat is het allerleukste. Het mooiste moment is toch wel mijn eerste keer op ‘SeSSioN’, in Aalst, België. Piepklein zaaltje, razend enthousiast publiek. Ik leg mijn eerste plaat erop, en ze zijn twee uur lang niet gestopt met schreeuwen, joelen, springen en gillen. Ook de tweede keer dat ik er draaide was het één groot feest. Binnenkort draaf ik op voor alweer het 4-jarig bestaan van SeSSioN en ik kijk er nu al naar uit.”
 
Ondanks dat Van der Vlist in trek is, levert het DJ schap niet genoeg op om rond te komen, en daarom werkt ze drie dagen per week als verslaggever voor ‘Actienieuws’ van SBS6. Part time, omdat zij en haar partner, Roy, een dochter hebben, Lotte Luna. Ook in haar carrière als verslaggever heeft ze, zoals ze zelf zegt, een dosis geluk gehad. “Na mijn studie Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ging ik bij Stads TV Rotterdam werken. Eerst een stage, daarna parttime. Dat ging blijkbaar zo goed dat SBS6 kwam aankloppen. Dat was precies op het moment dat die zender van start ging, halverwege 1995. In de acht jaren daarna ben ik verslaggever geweest bij zeven verschillende nieuws- en actualiteitenprogramma's bij SBS6 en Net5. Denk aan Hart van Nederland, Het Nieuws, Morgen Gebeurt Het, Oog in Oog en nu Actienieuws.”
 
Maar hebben we hier eigenlijk wel te maken met een rustig mens? Een journalist, moeder, partner én DJ tegelijk. “Tussendoor heb ik echt wel rustige momenten, daar maak ik gewoon tijd voor. En ik ben minder gaan draaien. Vroeger oefende ik heel veel en probeerde zoveel mogelijk te draaien, zo’n drie tot vier keer per maand. Als ik me bij de wereldtop zou willen scharen, zou ik nog meer moeten oefenen, met drie decks, en met effects enzo. Maar ik heb me erbij neergelegd dat dat, nu ik een gezin heb, niet meer gaat gebeuren. Nu draai ik bij voorkeur een keer per maand. Ik heb ervoor gekozen meer tijd te maken voor mijn man en mijn dochter. Maar uiteraard zitten er in mijn karakter ook behoorlijk onrustige elementen, anders zou ik nooit voor zoiets excentrieks gekozen hebben als dj-en. Ik heb altijd een zekere drang tot presteren gehad. Of het nu school, sport of werk was, ik moest altijd ‘winnen’. Met dj-en kon ik niet tevreden zijn met simpel mixen, ik moest en zou setjes kunnen draaien. Overambitieus dus, en gedreven. Maar ach, op die manier ben je in elk geval zelden een grijze muis. Iets dat me vreselijk lijkt. Mijn leven is tot op de dag van vandaag onvoorspelbaar, and I love it. Alleen mijn familie, Roy en Lotte zijn absolute zekerheden en dat is heerlijk.”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


© 2004 Edisa Labrujère meer Edisa Labrujère - meer "Een rustig mens"
Beschouwingen > Een rustig mens
DJ Floornoiz pitcht op en af Edisa Labrujère
0204 DJ-Floor
 
 
Het nieuws dat de Nederlandse DJ Tiësto verkozen is tot de beste DJ ter wereld kwam zelfs op het NOS journaal. Er is geen twijfel over mogelijk: op muzikaal gebied leven we vandaag de dag in een DJ tijdperk. Een dance DJ is niet meer een onzichtbare technicus die het ene plaatje netjes over laat lopen in het andere, maar een charismatische persoon die de menigte opzweept en weer tot rust brengt. “Waar mensen vroeger uit hun dak gingen van een mooie gitaarsolo, zo staan ze nu te springen bij een lang uitgesponnen break. Het is nu eenmaal de tijdgeest.”, klinkt de verklaring voor dit hedendaagse fenomeen van Floortje van der Vlist, alias ‘DJ Floornoiz’.
 
Voor de 35 jarige techno-DJ Floornoiz begon het in 1999 als een hobby, maar inmiddels staat ze in de top vijf van beste vrouwelijke DJ’s. Toen ze haar huidige partner ontmoette, maakte ze kennis met ‘house’. “Na ons eerste bezoek aan een feestje in de Vereeniging in Nijmegen was ik verkocht. Vele feestjes volgden, en we kochten ook voor thuis regelmatig CD's. Maar er was niet altijd te koop wat we leuk vonden. Daarom besloten we zelf twee decks en een mixer aan te schaffen, en af en toe wat plaatjes te kopen, zodat we zelf onze mixes konden maken. Dat viel uiteraard niet mee, maar na een paar maanden stevig oefenen had ik de basis te pakken en kon ik mijn vaardigheden verder ontwikkelen.” Via een collega bij haar toenmalige werkgever SBS6 werd ze uitgenodigd voor een klein feest waar beginnende DJ’s een kans kregen. Haar eerste optreden was een succes en ze mocht nog een keer komen. Zodoende leerde ze andere DJ’s kennen en kwam ze terecht bij een klein DJ-collectief ‘The Round Table’. Met het collectief deed ze veel ervaring op en gestaag begon haar naam zich in de Nederlandse dance scene te verspreiden.
 
Haar definitieve doorbraak kwam in mei 2002 toen ze gevraagd werd om op te treden op ‘Awakenings’, het grootste en meest bekende technofeest van Nederland. “Alle Nederlandse en wereldtoppers hebben daar op het podium gestaan. Feesten trekken al jarenlang duizenden bezoekers. Dat ik daarvoor werd uitgenodigd was een enorme eer. Ik ben er nog steeds trots op. Sindsdien kan ik achter mijn naam ‘-Awakenings’ zetten, en dat is de beste reclame die je als DJ kan krijgen.
Inmiddels heb ik ook op andere grote technofeesten gestaan, zoals ‘Reactor’, in Rotterdam en ‘Integrate’ in Den Haag. Dat zijn allemaal pluspuntjes in mijn dj-CV.”
 
Waarom het haar gelukt is om zo populair te worden, weet ze niet precies. “Persoonlijk denk ik dat mijn stijl goed aansloot bij het al bestaande aanbod. Estroe is de koningin van het opwarmen, met een diepe en eigenzinnige platenkeus. Shinedoe draait meer in de richting van funky techno, met veel Detroit-invloeden. Dansbaar en stuwend. Ik draai meer dansvloergerichte (feest)techno, funky, met stevige uitschieters. Toch is mijn platenkeus erg breed. Als ik ergens moet openen is dat geen probleem. Rustige sfeervolle technoplaatjes vind je ook in mijn koffer terug.
Haar boekingskantoor ‘Reactor Bookings’ schrijft over DJ Floornoiz dat haar stijl agressief is en dat ze een snelle mixer is die er van houdt om de massa te entertainen met ‘tricks and things’. “Als dj moet je af en toe laten horen dat je niet alleen maar keurig netjes aan het mixen bent. Je moet stoeien met de faders en de equalizing, zodat het publiek kan horen dat je bezig bent, en risico neemt.”
 
Gelukkig vindt ze het niet erg om aan een leek uit te leggen wat een aantal van die termen betekent en wat een DJ in praktijk nu eigenlijk staat te goochelen op dat podium. ‘Beatmatchen’ blijkt de essentie van het werk van een DJ. “Stel: je hebt twee platen. De ene plaat is gemaakt op 132 beats per minute (BPM), de andere op 136. Die kan je dus niet mixen! Gelukkig zit er op alle draaitafels een zogenoemde pitch, daarmee kan je de plaat sneller of langzamer laten lopen. Het is dus de bedoeling om met behulp van de pitch de twee platen precies gelijk te laten lopen. Dus: of je pitcht de ene wat op (van 132 naar 136), de andere wat naar beneden (van 136 naar 132) of je laat ze ergens in het midden ontmoeten. De ene plaat is daarbij hoorbaar voor het publiek, de andere plaat hoor je door je koptelefoon. Een goed oor is voor een DJ dus een absoluut vereiste. Dan zijn er nog verschillende DJ’s. Sommige DJ’s draaien alleen de platen, anderen produceren zelf met behulp van allerlei electronische hulpmiddelen. “Ikzelf heb geen studio thuis, ik draai platen van anderen.”
 
“Toen ik ermee begon, had ik nooit gedacht ooit op te gaan treden, maar als ik op het podium platen sta te draaien voel ik me als een vis in het water. Vooral als het publiek enthousiast is. Nu klinkt dat erg voor de hand liggend, maar dat is het niet. Techno-publiek staat niet snel te joelen en te juichen als ze iets goed vinden. Techno wordt vaak beschouwd als interessant luistermateriaal, zo lijkt het wel. Mensen zijn lekker aan het dansen, maar voordat de handen in de lucht gaan, moet er heel wat gebeuren. Als een publiek zich mee laat slepen, en meegaat in mijn enthousiasme, dat is het allerleukste. Het mooiste moment is toch wel mijn eerste keer op ‘SeSSioN’, in Aalst, België. Piepklein zaaltje, razend enthousiast publiek. Ik leg mijn eerste plaat erop, en ze zijn twee uur lang niet gestopt met schreeuwen, joelen, springen en gillen. Ook de tweede keer dat ik er draaide was het één groot feest. Binnenkort draaf ik op voor alweer het 4-jarig bestaan van SeSSioN en ik kijk er nu al naar uit.”
 
Ondanks dat Van der Vlist in trek is, levert het DJ schap niet genoeg op om rond te komen, en daarom werkt ze drie dagen per week als verslaggever voor ‘Actienieuws’ van SBS6. Part time, omdat zij en haar partner, Roy, een dochter hebben, Lotte Luna. Ook in haar carrière als verslaggever heeft ze, zoals ze zelf zegt, een dosis geluk gehad. “Na mijn studie Maatschappijgeschiedenis aan de Erasmus Universiteit Rotterdam ging ik bij Stads TV Rotterdam werken. Eerst een stage, daarna parttime. Dat ging blijkbaar zo goed dat SBS6 kwam aankloppen. Dat was precies op het moment dat die zender van start ging, halverwege 1995. In de acht jaren daarna ben ik verslaggever geweest bij zeven verschillende nieuws- en actualiteitenprogramma's bij SBS6 en Net5. Denk aan Hart van Nederland, Het Nieuws, Morgen Gebeurt Het, Oog in Oog en nu Actienieuws.”
 
Maar hebben we hier eigenlijk wel te maken met een rustig mens? Een journalist, moeder, partner én DJ tegelijk. “Tussendoor heb ik echt wel rustige momenten, daar maak ik gewoon tijd voor. En ik ben minder gaan draaien. Vroeger oefende ik heel veel en probeerde zoveel mogelijk te draaien, zo’n drie tot vier keer per maand. Als ik me bij de wereldtop zou willen scharen, zou ik nog meer moeten oefenen, met drie decks, en met effects enzo. Maar ik heb me erbij neergelegd dat dat, nu ik een gezin heb, niet meer gaat gebeuren. Nu draai ik bij voorkeur een keer per maand. Ik heb ervoor gekozen meer tijd te maken voor mijn man en mijn dochter. Maar uiteraard zitten er in mijn karakter ook behoorlijk onrustige elementen, anders zou ik nooit voor zoiets excentrieks gekozen hebben als dj-en. Ik heb altijd een zekere drang tot presteren gehad. Of het nu school, sport of werk was, ik moest altijd ‘winnen’. Met dj-en kon ik niet tevreden zijn met simpel mixen, ik moest en zou setjes kunnen draaien. Overambitieus dus, en gedreven. Maar ach, op die manier ben je in elk geval zelden een grijze muis. Iets dat me vreselijk lijkt. Mijn leven is tot op de dag van vandaag onvoorspelbaar, and I love it. Alleen mijn familie, Roy en Lotte zijn absolute zekerheden en dat is heerlijk.”
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
© 2004 Edisa Labrujère
powered by CJ2