archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bezigheden > Uit de wereldhandel | ||||
Porsche is jarig | Peter Schröder | |||
Traditie en continuïteit
Er is altijd wel iemand of iets jarig, dat brengt de groei van de wereldbevolking makkelijk met zich mee. Beseft de Leunstoellezer wel dat de Porsche 911 dit jaar 50 gaat worden? Pon Porsche (Nederland): ‘Al vijf decennia vormt de 911 de kern van het merk Porsche. Er zijn maar weinig auto’s ter wereld die kunnen terugblikken op zo’n lange traditie en continuïteit. Een auto die bij liefhebbers tot de verbeelding spreekt sinds zijn debuut in september 1963 als model 901 op de internationale autotentoonstelling IAA in Frankfurt. De 911 is een ijkpunt voor alle andere sportwagens.’
Willen we dat: een sportwagen met zo’n traditie en continuïteit? Probeert Pon Porsche hier niet een senior-auto voor krasse knarren aan de man te brengen? Moet een sportwagen niet juist een enorm jeugdig élan uitstralen? Nieuw! Nieuw! Nieuw! Of rijden er in Porsches juist veel krasse knarren, net zoals de gemiddelde leeftijdvan de Harley Davidson vrijbuiters de traditionele pensioenleeftijd al overschreden heeft? Misschien moeten we de traditie&continuïteit van dit rijdende ijkpunt illustreren met het toch enigszins aangepaste uiterlijk van de auto.
Ferry en Butzi
Op plaatje 1. Zien we naast elkaar een Porsche 911 uit 1963 (links) en eentje van 2013 (rechts), allebei uiteindelijk geesteskinderen van Dr. Ferdinand Anton Ernst ‘Ferry’ Porsche en zijn biologische zoon Dr. Ferdinand Alexander ‘Butzi’ Porsche. Het zoeken van de verschillen lijkt geen heksentoer: de hedendaagse aflevering is vergeleken met zijn 50 jarige voorouder een stuk breder en dikker geworden (hij heeft ook een buitenspiegel en 3 uitlaatpijpjes meer nodig). Obesitas. De dikkerd kan natuurlijk harder scheuren dan het oudje. Is de laatste versie meer berekend op meer gezette en breder uitgevallen autosporters? Daar roert u een marketingtechnisch interessant element aan! De ‘traditionele & continue’ Porsche-chauffeur die jaren geleden aan een Porsche begon kostte het natuurlijk wel steeds meer moeite om met zijn stramme leden die platte kar binnen te komen om op die stoeltjes te gaan zitten die ongeveer het wegdek raakten. Dat probleem was door (de nazaten van) de twee Doktoren Porsche al gesignaleerd en beantwoord met de fabricage vanaf 2003 van een Porsche Jeep, zeg maar S.U.V. genaamd Cayenne. In die Cayenne kunnen 4 ook rijpere volwassenen met gestrekte leden plaatsnemen en toch 250 km/u gaan scheuren. Of een eindje tuffen door moeras en woestijn.
Vader
De (nazaten van de) twee Doktoren Porsche kregen daarop te horen dat ze de naam van de firma te grabbel gooiden omdat zo’n Cayenne natuurlijk geen echte Porsche meer was. Maakte die kritiek weinig indruk in het licht van de verkoopsuccessen van die Jeep? Je weet het niet, want in 2009 kwamen ze met weer wat anders dat meer op de 4 persoons zakenlimousine doet denken, de Panamera. Wel even stevig bukken bij het instappen, vooral om op die achterbank terecht te komen, maar op afstand lijkt dit geval vooral op een ‘Stretch Porsche’. Bizar. Kunnen we nu ook een Porsche Pick-Up of een autobus verwachten?
Waarom schrijf ik in godsnaam over Porsches? Leuk dat u dat vraagt! Kijk naar plaatje 2. Daarop ziet u een sportieve jongeman, in shorts met zeemanspet leunend zittend op de neus van een Porsche 356 Pre-A Cabriolet. De foto werd in 1953 (60 jaar geleden heren Porsche!) genomen bij de villa van de man bij Golfe Juan aan de Côte d’Azur. Die man was mijn vader. Hij leefde toen op grote voet (liep misschien wel naast zijn schoenen) en daar hoorde toen naar zijn idee een Porsche bij. Terwijl die Porsche toen eigenlijk niet meer was dan een verklede Volkswagen. Zelfde chassis, zelfde motor (wat een luchtgekoelde herrie), alleen wat opgeleukt. Maar dat was genoeg om veel indruk te maken op de vrouwtjes en de concurrentie. Laten we zeggen: een stijl van leven.
Zoon
We zijn nog niet helemaal klaar want ik heb ook een veel jongere broer en die studeerde Rechten, maar toen hij Meester geworden was had hij zin in iets anders en ging naar de officiële pilotenopleiding. Hij studeerde vlot af en kon die hedendaagse luchtkastelen goed de baas, maar helaas keerde de conjunctuur zich tegen zijn toekomst in de luchtvaart. Eerst jaren geen vacatures en daarna werd de carrièreweg versperd door steeds nieuwe lichtingen aspirant vliegeniers. Omdat hij een baan bij Nigerian Air of Air Congo toch te riskant vond werd hij een soort chique chauffeur van een drukbezette zakentycoon. Dat was op zich geen onplezierig werk, maar deze tycoon werkte aan de top van een bedrijf dat Duitse kwaliteitsauto’s verkocht en daarom werd van hem verwacht dat hij zijn producten ook aan de wereld vertoonde door zich er in te laten rijden. Sinds een jaar is de tycoon veroordeeld tot het vervoer in een Porsche Panamera. Tycoon en mijn broer klagen gezamenlijk steen en been: tycoon krijgt knie- en rugklachten en broer wordt bij het zakelijk parkeren bij Grote Kantoren en Hotels niet langer te hulp geschoten door knipmessende geüniformeerde funtionarissen, maar argwanend bekeken (is die wagen van u? er is hier een parkeerverbod.), als ie al niet wordt weggestuurd.
*******************************************
De plaatjes zijn afkomstig uit de collectie van de schrijver |
||||
© 2013 Peter Schröder | ||||
powered by CJ2 |