archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bezigheden > Ergernissen | ||||
Lees en huiver | Carlo van Praag | |||
‘Of het nu snoeiharde housebeats zijn of rustige jazz, muziek draagt bij aan het winkelgevoel van klanten. Dus kunnen winkels maar beter een goed muziekje uitkiezen. Daar denken sommigen hard over na terwijl anderen zich laten verrassen door de radio. Maar één ding is zeker: "Muziek is hoe dan ook beter dan geen muziek", zegt Gordy Pleyers, professor psychologie aan de universiteit van Louvain-la-Neuve in België.
"Stilte ervaren we als negatief. Het levert stress op, een slecht humeur, mensen praten minder met de verkopers, ze blijven minder lang en ze spenderen minder", vervolgt de professor, die met zijn bedrijf Mind Insights onderzoek doet naar alles wat consumenten beïnvloedt, waaronder zintuiglijke factoren. Voor zijn onderzoek richtte Pleyers een supermarkt opnieuw in, zodat klanten langs een extra lange gang met schappen liepen. Wanneer er geen muziek werd gedraaid, liepen klanten in 124 seconden door de gang. Met snelle muziek, kostte het ze 115 seconden en toen er wat tragere muziek werd afgespeeld, namen ze er 137 seconden de tijd voor. In dat laatste geval kochten ze ook meer producten’ (De Telegraaf, 28 april 2011).
Verder beveel ik de liefhebbers van griezelverhalen een uiteenzetting aan over de redenen waarom de Partij van de Arbeid bij de kiezers uit de gunst raakt. Met een redelijk betoog en een goed gedocumenteerd overzicht over de feiten win je geen stemmen. ‘Ook Cohen moet aan de pakkende oneliner’. En: ‘kiezers zoeken niet altijd meer naar politici die hun belangen goed behartigen, maar die op hen lijken. En zéker over de bedreigingen uit het buitenland moeten die ook dezelfde dingen zeggen als zij, in café of op verjaardagsvisite’ (NRC van 5 oktober 2011). Overigens een in belabberde stijl geschreven rotartikel. Maar ja de lezers willen nu eenmaal een krant die op hen lijkt. En zo houdt de NRC nog even stand.
********************************
De Leunstoel is gebouwd door Peppered.
Ga voor informatie over dat bureau naar www.peppered.nl |
||||
© 2011 Carlo van Praag | ||||
powered by CJ2 |