archiefvorig nr.lopend nr. |
||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||
Bezigheden > Galerie | ||||
Pepijn Lampes klare lijn | Frits Hoorweg | |||
‘Het is begonnen met een opmerking van Eefje Ernst, die ik ken uit m’n studietijd (we deden allebei Industrieel Ontwerpen in Delft). ‘Is dat niet typisch iets voor jou?’ zei ze ‘tekeningetjes maken voor De Leunstoel’. Eerlijk gezegd (hij maakt een verontschuldigend gebaar) kende ik jullie helemaal niet, maar toen ben ik gaan kijken en ze had helemaal gelijk. Inderdaad echt iets voor mij: zo’n verhaaltje lezen en er een poosje mee rond lopen. Ik merk vaak dat de eerste poging iets te tekenen het nog niet helemaal is, maar die brengt me wel op het idee hoe het moet. Die tussenstap is blijkbaar noodzakelijk.
Grappig vind ik dat, hoe zoiets groeit in je hoofd. Bij schrijven en componeren gaat dat vast weer heel anders.
Tekenen heb ik altijd wel gedaan, maar als jongen was mijn hobby eerder knutselen. Ik heb een tijdje gedacht dat ik architect moest worden, maar na een Open Dag van Van der Veer Designers in Geldermalsen wist ik ineens dat het Industrieel Ontwerpen zou worden.’
Pepijn(31) woont in Gent, maar is geen echte Belg. Hij is in Zutphen geboren en getogen en heeft vervolgens in Delft en Rotterdam gewoond. Samen met z’n vriendin is hij in Gent terechtgekomen omdat zij er een promotieplaats kon krijgen; zij doet onderzoek naar de factoren die van invloed zijn op het krijgen van astma. Hij dacht dat het wel zou lukken om met een opdrachtje hier en daar aan de kost te komen, maar dat lukt nog maar mondjesmaat. De financiële crisis heeft bedrijven erg voorzichtig gemaakt.
‘Het liefst zou ik samen met mensen in een bedrijf concepten ontwikkelen. Dat gaat dus verder dan een bepaald product ontwerpen, zoals een stuk speelgoed of een verbeterde versie van een MP3 speler; of het ontwerp van een logo of een flyer, wat ik trouwens ook heb gedaan. Tijdens het ontwerpen is het belangrijk om uit te vinden waar mensen behoefte aan hebben en waar ze een product voor gaan gebruiken; en daar dan adequaat op te reageren. In theorie zou dat er zelfs toe kunnen leiden dat je een ander product ontwerpt dan eerst de bedoeling was. Bijvoorbeeld: de opdracht luidt in eerste instantie: ontwerp een verbeterde MP3 speler. Tijdens het werken daaraan ontdek je echter dat de toekomstige gebruikers vooral behoefte hebben aan een mogelijkheid om muziek van Internet te kunnen spelen. De uitkomst zou dan kunnen zijn dat je in plaats van een MP3 speler een internet/radio/speler ontwikkelt.’
Op zijn website -dat doet hij dus ook: het maken van websites- zijn enkele proeven van bekwaamheid te bewonderen. Ze staan naast de tekeningen voor De Leunstoel die hij, ook bij nader inzien, nog de moeite waard vond.
‘Het begint altijd met een gewone tekening op A4 papier. Vervolgens zet ik daar de volledige tekening met pen&stift overheen. Dan scan ik hem en ga hem bewerken in Photoshop. Ik maak een soort van schaduwafbeelding, die ik gebruik om in te kleuren en dan leg ik het origineel er als het ware weer op. Als je in het ‘origineel’ gaat kleuren vervagen de lijnen, heb ik gemerkt, dan wordt het niet mooi. Verder ben ik hard aan het bijleren. Ja, het stimuleert me enorm, ik koop boekjes over ‘de kunst van’ en bekijk strips met dubbele aandacht. Zo ben ik de laatste tijd erg geboeid door de technieken die striptekenaars gebruiken om beweging tot uitdrukking te brengen. Daar probeer ik zelf vervolgens ook mee te experimenteren. (Zie bijvoorbeeld zijn tekening bij Voorzichtig vooruit in Jrg 7, Nr 10, waarin een poging wordt gedaan om de Wet van Buys Ballot in beeld te brengen.) Strips zijn sowieso een grote inspiratiebron voor me. Nee, het is niet zo dat ik een aanhanger van de klare lijn ben. Het is meer zo dat ik, van nature en soms onbedoeld, een klare lijn hanteer. Traditionele klare-lijn-strips als Kuifje zijn niet mijn favoriete. Ik ben juist gecharmeerd van meer dynamische strips en vind die stijltechnisch ook interessanter.’
‘Ja, Gent is een prachtige stad, al ligt op het moment bijna alles open. Maar ik moet toch zeggen dat ik mijn vrienden wel erg mis. Met de trein ben je in iets meer dan twee uur in Rotterdam, althans als je de aansluiting in Antwerpen niet mist. Dan ben je een uur extra kwijt. Daar mogen jullie wel voor oppassen vanavond, ik neem aan dat jullie de stad hier nog gaan verkennen. Ik ben daar een keer gestrand toen ik dacht de laatste trein te kunnen nemen. Zelfs als het wel goed gaat is het toch niet een reis die je voor ieder gezellig samenzijn onderneemt. Daarom twitter ik tegenwoordig veel. Ja, ik begrijp jullie weerzin, maar mij komt het toevallig wel goed uit.’
Na enig aarzelen laat hij zich overhalen een zelfportret bij dit interview te maken.
************************************
Pepijn Lampe is product & grafisch ontwerper.
Informatie op: www.pepdesign.be |
||||
© 2010 Frits Hoorweg | ||||
powered by CJ2 |