archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 9
Jaargang 18
25 februari 2021
Beschouwingen > Een rustig mens delen printen terug
Variego & 'slaafgemaakte' componisten Willem Minderhout

1809BS Goes FreeIk leerde de Argentijnse muzikant Jorge Variego ongeveer acht jaar geleden kennen toen hij in Den Haag woonde en als onderzoeker werkzaam was bij de afdeling sonologie van het Koninklijk Conservatorium. Hij trad een aantal keer op in Studio Loos als rietblazer met zijn Domino Kwartet, maar ook met ‘live electronics’. Het geeft de breedte van zijn belangstelling weer: zowel akoestische als elektronische muziek, zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek en het liefst combinaties daarvan. Zeer memorabel vind ik een optreden van hem met Luc Houtkamp in de Haagse Regentenkamer, waar hij samen met David Kweksilber, Maarten Ornstein en Oguz Buyukberber basklarinet speelde.

Jorge is alweer ruim zeven jaar geleden naar de VS vertrokken, waar hij lesgeeft aan een universiteit in Knoxville, Tennessee. Sindsdien hebben we nog af en toe contact. Hij wees me onlangs op een nieuw album dat op bandcamp verkrijgbaar is. Op het album, ‘Goes Free’ geheten, brengt hij met zijn Domino Ensemble de muziek van een aantal als slaaf geboren Afro-Amerikanen tot leven. Dat leek me een goede aanleiding voor een interview.

‘Knoxville klinkt inderdaad als een Wild West-stadje waar je niet zo snel een bloeiende jazz-scene zal verwachten. Tennessee is een uiterst conservatieve staat, maar op de universiteit waar ik werk zijn er toch veel studenten en andere mensen die zich voor alles wat mij bezig houdt interesseren. Er is zelfs een uitermate interessant muziekfestival, Big Ears, waar ik mensen als Anthony Braxton, William Parker en Bill Frisell heb zien optreden. Knoxville is dus echt niet van de buitenwereld afgesloten. Ik zelf slaag er ook langzaam maar zeker in om weer een publiek op te bouwen. Mijn Domino Ensemble bestaat uit een wisselende bezetting. Het zijn niet dezelfde mensen met wie ik in Den Haag het Domino Kwartet vormde. De naam refereert aan het domino spel, je zoekt stenen die bij elkaar passen. Zo puzzel ik ook met diverse muzikanten totdat er een samenhangend geheel ontstaat.

Het idee om iets met composities van Afro-Amerikaanse slaven te doen is niet direct een reactie op Black Lives Matter, maar hangt daar wel mee samen. ‘Ras’ bleek de laatste jaren weer een onderwerp dat voor veel emoties en verdeeldheid zorgde in de VS. Muziek kan helpen die verdeeldheid te overwinnen.

Mijn vrouw, de altvioliste Hillary Herndon, doet dat door veel aandacht te besteden aan Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse invloed op de hedendaagse muziek. Ik heb haar hier in Knoxville leren kennen. Het is inderdaad wel grappig dat zij meer Latijns-Amerikaanse accenten in haar muziek heeft dan ik, als Argentijn. Ik ben inderdaad meer beïnvloed door Gato Barbieri dan door Astor Piazzola, maar mijn volgende album zal waarschijnlijk uit Zuid-Amerikaanse klassiekers bestaan. Ja, misschien ben ik wat nostalgisch aan het worden.

Op ‘Goes Free’ speel ik sax. De begeleiding bestaat uit Matt Nelson op bas, Hunter Deacon op drums en Cullen Burke op synthesizer en live electronics. Deze dominosteentjes passen goed bij elkaar. We hebben het hele album in tweeënhalf uur opgenomen.

De drie componisten, Ignatius Sancho (1729-1780), Thomas Greene 'Blind Tom’ Wiggins (1849-1908), en Basile Barés (1845-1902) zijn zeer uiteenlopende personen. De overeenkomst is dat ze zich allen van slaaf, door hun grote muzikale gaven, tot componist hebben ontwikkeld en later, na hun emancipatie, een belangrijke rol hebben gespeeld. Maar ik beschouw dit album niet als een museumstuk. Ik vind het fascinerende muziek waar een hedendaags componist als ik, samen met de gelijkgestemde improvisatoren die meespelen, veel plezier aan kunnen beleven. Ik hoop dat dat plezier ook overkomt op de luisteraar.’

https://dominoensemble.bandcamp.com/album/goes-free


POW Lab in de Regentenkamer https://www.youtube.com/watch?v=wxyc9aCxKGs

Hillary Herndon Music for Viola and Piano by Women Composers of the 20th Century
https://www.youtube.com/watch?v=-Y0spR9XsWo

-----
Het 'knipwerkje' is van Henk Klaren


© 2021 Willem Minderhout meer Willem Minderhout - meer "Een rustig mens" -
Beschouwingen > Een rustig mens
Variego & 'slaafgemaakte' componisten Willem Minderhout
1809BS Goes FreeIk leerde de Argentijnse muzikant Jorge Variego ongeveer acht jaar geleden kennen toen hij in Den Haag woonde en als onderzoeker werkzaam was bij de afdeling sonologie van het Koninklijk Conservatorium. Hij trad een aantal keer op in Studio Loos als rietblazer met zijn Domino Kwartet, maar ook met ‘live electronics’. Het geeft de breedte van zijn belangstelling weer: zowel akoestische als elektronische muziek, zowel gecomponeerde als geïmproviseerde muziek en het liefst combinaties daarvan. Zeer memorabel vind ik een optreden van hem met Luc Houtkamp in de Haagse Regentenkamer, waar hij samen met David Kweksilber, Maarten Ornstein en Oguz Buyukberber basklarinet speelde.

Jorge is alweer ruim zeven jaar geleden naar de VS vertrokken, waar hij lesgeeft aan een universiteit in Knoxville, Tennessee. Sindsdien hebben we nog af en toe contact. Hij wees me onlangs op een nieuw album dat op bandcamp verkrijgbaar is. Op het album, ‘Goes Free’ geheten, brengt hij met zijn Domino Ensemble de muziek van een aantal als slaaf geboren Afro-Amerikanen tot leven. Dat leek me een goede aanleiding voor een interview.

‘Knoxville klinkt inderdaad als een Wild West-stadje waar je niet zo snel een bloeiende jazz-scene zal verwachten. Tennessee is een uiterst conservatieve staat, maar op de universiteit waar ik werk zijn er toch veel studenten en andere mensen die zich voor alles wat mij bezig houdt interesseren. Er is zelfs een uitermate interessant muziekfestival, Big Ears, waar ik mensen als Anthony Braxton, William Parker en Bill Frisell heb zien optreden. Knoxville is dus echt niet van de buitenwereld afgesloten. Ik zelf slaag er ook langzaam maar zeker in om weer een publiek op te bouwen. Mijn Domino Ensemble bestaat uit een wisselende bezetting. Het zijn niet dezelfde mensen met wie ik in Den Haag het Domino Kwartet vormde. De naam refereert aan het domino spel, je zoekt stenen die bij elkaar passen. Zo puzzel ik ook met diverse muzikanten totdat er een samenhangend geheel ontstaat.

Het idee om iets met composities van Afro-Amerikaanse slaven te doen is niet direct een reactie op Black Lives Matter, maar hangt daar wel mee samen. ‘Ras’ bleek de laatste jaren weer een onderwerp dat voor veel emoties en verdeeldheid zorgde in de VS. Muziek kan helpen die verdeeldheid te overwinnen.

Mijn vrouw, de altvioliste Hillary Herndon, doet dat door veel aandacht te besteden aan Afrikaanse en Latijns-Amerikaanse invloed op de hedendaagse muziek. Ik heb haar hier in Knoxville leren kennen. Het is inderdaad wel grappig dat zij meer Latijns-Amerikaanse accenten in haar muziek heeft dan ik, als Argentijn. Ik ben inderdaad meer beïnvloed door Gato Barbieri dan door Astor Piazzola, maar mijn volgende album zal waarschijnlijk uit Zuid-Amerikaanse klassiekers bestaan. Ja, misschien ben ik wat nostalgisch aan het worden.

Op ‘Goes Free’ speel ik sax. De begeleiding bestaat uit Matt Nelson op bas, Hunter Deacon op drums en Cullen Burke op synthesizer en live electronics. Deze dominosteentjes passen goed bij elkaar. We hebben het hele album in tweeënhalf uur opgenomen.

De drie componisten, Ignatius Sancho (1729-1780), Thomas Greene 'Blind Tom’ Wiggins (1849-1908), en Basile Barés (1845-1902) zijn zeer uiteenlopende personen. De overeenkomst is dat ze zich allen van slaaf, door hun grote muzikale gaven, tot componist hebben ontwikkeld en later, na hun emancipatie, een belangrijke rol hebben gespeeld. Maar ik beschouw dit album niet als een museumstuk. Ik vind het fascinerende muziek waar een hedendaags componist als ik, samen met de gelijkgestemde improvisatoren die meespelen, veel plezier aan kunnen beleven. Ik hoop dat dat plezier ook overkomt op de luisteraar.’

https://dominoensemble.bandcamp.com/album/goes-free


POW Lab in de Regentenkamer https://www.youtube.com/watch?v=wxyc9aCxKGs

Hillary Herndon Music for Viola and Piano by Women Composers of the 20th Century
https://www.youtube.com/watch?v=-Y0spR9XsWo

-----
Het 'knipwerkje' is van Henk Klaren
© 2021 Willem Minderhout
powered by CJ2