archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 20
Jaargang 10
26 september 2013
Vermaak en Genot > Een omweg waard delen printen terug
Foto's in de Ardennen Dik Kruithof

1020VG Clervaux
Twee jaar geleden kwamen we op de terugreis van Metz door Luxemburg, zagen onderweg een bord van The Family of Man en probeerden er toen een bezoek aan te brengen. The Family of Man is een tentoonstelling van de foto’s die Edward Steichen in 1955 verzamelde om in het Moma in New York een beeld te geven van wat toen de mooiste foto’s waren.

Het was een enorm succes en, na een fotoboek dat geweldig verkocht werd en een rondreis door de wereld, kwam de verzameling terecht in het geboorteland van Steichen, Luxemburg. Twee jaar geleden konden we er niet in omdat het museum gesloten was voor een renovatie. Begin september gingen we voor een korte vakantie naar Belgisch Luxemburg met onder meer deze tentoonstelling op het lijstje van te bezoeken plaatsen.

Toen ik in de auto de krant opsloeg stond er juist die dag een stuk in over de vernieuwde expositie. De aansporing die daarin zat was genoeg om ervoor te zorgen dat we er ook heen gingen. Het kasteel van Clervaux is na de oorlog bijna steen voor steen weer opgebouwd en biedt onderdak aan een drietal exposities, waarvan The Family of Man de bekendste is. De andere twee gaan over de oorlog en over kastelen. De foto’s zijn prachtig. Je ziet het alledaagse leven in de jaren na de oorlog met de nadruk op de overeenkomsten in verschillende landen en culturen.

Overduidelijk is dan ook de boodschap van saamhorigheid, of zoals hij het zelf uitdrukte: ‘een spiegel van de noodzakelijke eenheid van mensen overal ter wereld’. De foto’s zijn sterk op mensen gericht en als je het jonge publiek met hun ipads ziet rondlopen (waarop aanvullende gegevens over de fotografen en de tijd waaruit ze stammen) is duidelijk dat het ook in deze tijd nog iedereen kan aanspreken. Zeker de moeite waard.

De Belgische Ardennen zijn prachtig en je kunt er urenlang rondrijden over haarspeldbochten en hellingen, waarbij je leuke dorpen tegenkomt en prachtige kuddes koeien in ruwweg drie kleurstellingen: effen roodbruin, gebroken wit met vlekken of stippen en het uit eigen omgeving bekende zwart-wit. Een van onze rondritten had als doel de oude abdij van Stavelot. Daar is tot 6 oktober een tentoonstelling van het werk van Henri Cartier Bresson, een van de grondleggers van het fotopersbureau Magnum, waarvan ook werk te zien is op The Family of Man. Cartier Bresson is de uitvinder van ‘het beslissende moment’ dat hij in een foto1020VG Koeien wilde vangen: het moment waarop inhoud en beeld bij elkaar komen, zodat het beeld het verhaal vertelt. In Stavelot hangen 160 zwart-witfoto's die gemaakt zijn op zijn reizen door Europa en ze geven samen een prachtig aanvullend geschiedenisbeeld op het algemeen menselijke beeld van The Family of Man.

Naast de tijdelijke fototentoonstelling is het Museum Guillaume Apollinaire een vast onderdeel van de Adbij. De jong gestorven Apollinaire bezocht toen hij achttien was met zijn moeder het stadje Stavelot en beleefde er enige gelukkige jaren. De mensen die voor hem belangrijk waren bleven in Stavelot en lieten er hun sporen na, bij voorbeeld in de vorm van ansichtkaarten waarvan er veel in het museum verzameld zijn.

De abdij heeft verder een uitgebreide tentoonstelling over de eigen geschiedenis, zodanig tot in details verzorgd dat het voor een toevallige voorbijganger moeilijk te volgen is. Voor de liefhebber is er erg veel prachtig goud- en zilverwerk uit de vroege middeleeuwen en wordt op kaarten precies uiteengezet welke boerderijen in de zeer wijde omgeving vanaf 1200 ongeveer tot het gebied van de abdij behoorden.

Wat een contrast zijn deze tentoonstellingen met de laatste, die verstopt was in de keldergewelven bij de toiletten: het museum van het circuit van Franchorchamps, met een indrukwekkende collectie van fietsen, motoren en auto’s die daar hebben gereden. Zelfs voor iemand die nooit naar Formule-1 wedstrijden kijkt zijn vooral de oudere auto’s en motoren best de moeite waard. En voor de fietsliefhebbers nog een aanvullende opmerking over de Ardennen: ze hebben daar een prachtig netwerk van fietspaden, dat gedeeltelijk loopt over oude spoorwegroutes. Je kunt dus zomaar eens voor een spoorwegovergang komen te staan en dan zien dat het station aan een fietspad ligt.

Van het eigen werk van Steichen was onlangs een tentoonstelling in Foam in Amsterdam. Beelden zijn nog te zien op www.foam.org
The Family of Man op The-Family-of-Man
Virtuele bezoeken aan bij voorbeeld het museum van Francorchamps
 
************************
De foto’s zijn van Dik Kruithof


© 2013 Dik Kruithof meer Dik Kruithof - meer "Een omweg waard" -
Vermaak en Genot > Een omweg waard
Foto's in de Ardennen Dik Kruithof
1020VG Clervaux
Twee jaar geleden kwamen we op de terugreis van Metz door Luxemburg, zagen onderweg een bord van The Family of Man en probeerden er toen een bezoek aan te brengen. The Family of Man is een tentoonstelling van de foto’s die Edward Steichen in 1955 verzamelde om in het Moma in New York een beeld te geven van wat toen de mooiste foto’s waren.

Het was een enorm succes en, na een fotoboek dat geweldig verkocht werd en een rondreis door de wereld, kwam de verzameling terecht in het geboorteland van Steichen, Luxemburg. Twee jaar geleden konden we er niet in omdat het museum gesloten was voor een renovatie. Begin september gingen we voor een korte vakantie naar Belgisch Luxemburg met onder meer deze tentoonstelling op het lijstje van te bezoeken plaatsen.

Toen ik in de auto de krant opsloeg stond er juist die dag een stuk in over de vernieuwde expositie. De aansporing die daarin zat was genoeg om ervoor te zorgen dat we er ook heen gingen. Het kasteel van Clervaux is na de oorlog bijna steen voor steen weer opgebouwd en biedt onderdak aan een drietal exposities, waarvan The Family of Man de bekendste is. De andere twee gaan over de oorlog en over kastelen. De foto’s zijn prachtig. Je ziet het alledaagse leven in de jaren na de oorlog met de nadruk op de overeenkomsten in verschillende landen en culturen.

Overduidelijk is dan ook de boodschap van saamhorigheid, of zoals hij het zelf uitdrukte: ‘een spiegel van de noodzakelijke eenheid van mensen overal ter wereld’. De foto’s zijn sterk op mensen gericht en als je het jonge publiek met hun ipads ziet rondlopen (waarop aanvullende gegevens over de fotografen en de tijd waaruit ze stammen) is duidelijk dat het ook in deze tijd nog iedereen kan aanspreken. Zeker de moeite waard.

De Belgische Ardennen zijn prachtig en je kunt er urenlang rondrijden over haarspeldbochten en hellingen, waarbij je leuke dorpen tegenkomt en prachtige kuddes koeien in ruwweg drie kleurstellingen: effen roodbruin, gebroken wit met vlekken of stippen en het uit eigen omgeving bekende zwart-wit. Een van onze rondritten had als doel de oude abdij van Stavelot. Daar is tot 6 oktober een tentoonstelling van het werk van Henri Cartier Bresson, een van de grondleggers van het fotopersbureau Magnum, waarvan ook werk te zien is op The Family of Man. Cartier Bresson is de uitvinder van ‘het beslissende moment’ dat hij in een foto1020VG Koeien wilde vangen: het moment waarop inhoud en beeld bij elkaar komen, zodat het beeld het verhaal vertelt. In Stavelot hangen 160 zwart-witfoto's die gemaakt zijn op zijn reizen door Europa en ze geven samen een prachtig aanvullend geschiedenisbeeld op het algemeen menselijke beeld van The Family of Man.

Naast de tijdelijke fototentoonstelling is het Museum Guillaume Apollinaire een vast onderdeel van de Adbij. De jong gestorven Apollinaire bezocht toen hij achttien was met zijn moeder het stadje Stavelot en beleefde er enige gelukkige jaren. De mensen die voor hem belangrijk waren bleven in Stavelot en lieten er hun sporen na, bij voorbeeld in de vorm van ansichtkaarten waarvan er veel in het museum verzameld zijn.

De abdij heeft verder een uitgebreide tentoonstelling over de eigen geschiedenis, zodanig tot in details verzorgd dat het voor een toevallige voorbijganger moeilijk te volgen is. Voor de liefhebber is er erg veel prachtig goud- en zilverwerk uit de vroege middeleeuwen en wordt op kaarten precies uiteengezet welke boerderijen in de zeer wijde omgeving vanaf 1200 ongeveer tot het gebied van de abdij behoorden.

Wat een contrast zijn deze tentoonstellingen met de laatste, die verstopt was in de keldergewelven bij de toiletten: het museum van het circuit van Franchorchamps, met een indrukwekkende collectie van fietsen, motoren en auto’s die daar hebben gereden. Zelfs voor iemand die nooit naar Formule-1 wedstrijden kijkt zijn vooral de oudere auto’s en motoren best de moeite waard. En voor de fietsliefhebbers nog een aanvullende opmerking over de Ardennen: ze hebben daar een prachtig netwerk van fietspaden, dat gedeeltelijk loopt over oude spoorwegroutes. Je kunt dus zomaar eens voor een spoorwegovergang komen te staan en dan zien dat het station aan een fietspad ligt.

Van het eigen werk van Steichen was onlangs een tentoonstelling in Foam in Amsterdam. Beelden zijn nog te zien op www.foam.org
The Family of Man op The-Family-of-Man
Virtuele bezoeken aan bij voorbeeld het museum van Francorchamps
 
************************
De foto’s zijn van Dik Kruithof
© 2013 Dik Kruithof
powered by CJ2