archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 17
Jaargang 7
8 juli 2010
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden delen printen terug
Vrouwen met elkaar Peter Schröder

0717BS 79.1
Gracieus
We houden het op de enigszins sleetse clichés: mannen zijn van spierkracht, vechten&winnen, kameraadschap en sport. Vrouwen zijn van schoonheid, van communiceren en van gratie, muziek en dans. Reeds de Oude Grieken was de gratie van vrouwen bekend, Gratiën waren zelfs godinnen, godinnen van bekoring, vreugde en feestelijkheid. Er werden er gewoonlijk vooral drie genoemd: Aglala (Glans), Eufrosine (Blijmoedigheid) en Thaleia (Bloei). U kent ze wel van die prachtige beeldengroepen waarin ze gedrieën een dansje maken en zodoende uit alle ooghoeken te bezichtigen zijn. De mooiste beeldengroep is die van de Italiaan Antonio Canova (1757 – 1822). Een eerste versie van dat gezelschap staat in de Hermitage en een tweede versie stond bij een particulier in Engeland die het wilde verkopen. Het Britse museumcircuit wilde koste wat het kost de dames voor het Verenigd Koninkrijk behouden, maar goede raad was duur omdat het budget van geen van de musea voor aanschaf toerijkend was. De oplossing werd gevonden door een gezamenlijke aanschaf door het Victoria and Albert Museum en The National Galeries of Scotland. Nee, ze hebben het geval niet in tweeën gezaagd, maar verdelen het eerlijk door het omstebeurt een half jaar te vertonen.

Muzen en reuzinnen
Goed, drie gratiën; niet alleen waren deze vrouwen goede vriendinnen, zij waren op hun beurt weer goed bevriend met de 9 (!) Muzen; Kleio (Roemende), Euterpe (Verblijdende), Thaleia (bloeiende – hé, een dubbelrol, ze was ook al gratie), Melpomene (Zingende), Terpsichore (Danslustige), Erato (Lieflijke), Polymnia (Hymnenrijke), Oerania (Hemelse) en Kalliope (Schoonstemmige). Wat een harmonie! Allemaal vrouwelijke bevalligheid!, niet voor niets is de gymnasiale opvoeding nog steeds zo populair. Vrouwen op de prentbriefkaart, dat is wel een zeer populair genre! Kijk eens op kaart 1a; drie zeer opmerkelijke vrouwen! Op hun manier zeker drie gratiën, maar dan van het wel heel erg mannelijk heldhaftige genre. Het gaat om de Van Droysen Sisters, de grootste vrouwen ter wereld! Links: Elsa, 2.32 hoog, gewicht 182 kg., spanwijdte der armen 2.35.m., schoenmaat 56, rechts: Hilda, 2.14 hoog, gewicht 185 kg., bovenwijdte 1.85.m. en middelomvang 1.79. In het midden de oude moeder die de geboorte van haar beide dochters overleefd heeft. Zou je Elsa en Hilda zonder problemen kunnen ontmoeten in een donker straatje?

Solisten en teamspelers
Op kaart 1b treffen we één vrouw aan, meer gracieus in de traditionele zin van het woord, luchtig gekleed bezig – met haar zelfbouwharp? – te musiceren. Een verre zuster van Kalliope? Of een dubbelrol van Kalliope en Aglala? We kunnen het houden op een amalgaam van alledrie de gratiën.0717BS 79.2 Na deze vrouwelijke solistische musiciënne op kaart 2a een heel vrouwenorkest, zo’ 24 vrouwelijke violisten in heel sierlijke jurken. Ze maken vioolmuziek (Kalliope), maar dansen (Terpsichore) tegelijk. Het onderschrift luidt: ‘Gold Diggers’. Op de achterkant is het volgende bericht gedrukt: ‘L.S., Vanaf Vrijdag wordt in ons Theater vertoond het grootste schouwspel ooit op het witte doek vertoond: ‘ Gold Diggers’. Deze prachtfilm, de Show der duizend wonderen, zal Uwe verwachtingen verre overtreffen. Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen, indien U met Uwe familie deze week ons Theater komt bezoeken. Hoogachtend, Directie ‘City Theater’. Het moet prachtig zijn geweest.

En dan nu op vakantie
Dit is de laatste aflevering van De Leunstoel vóór de vakantie. We moeten allemaal weer weg van huis en haard. Het hoeft nu niet meer altijd naar het strand in de zon, maar het helpt wel. In de jaren ‘50 van de vorige eeuw was de Franse Côte d’Azur, in het bijzonder de Riviera, wel een van de meest gezochte sprookjesbestemmingen: blauwe lucht, blauwe zee, stranden, palmbomen en echte ouderwetse hotels waarin je vertroeteld werd. De Riviera was ook bij uitstek een passend biotoop voor vrouwelijke schoonheid. Op kaart 2b zien we 5 verschillende aspecten/facetten van het vrouwelijk accent op het strandleven. Op het zeiljacht, op de rotsen, op een motorsloep, steeds elegante vrouwen, vaak gekleed in de recente verworvenheid van het tweedelige bikini badpak. Wat ziet dat er elegant en vrolijk uit! Wordt het bij u ook zo elegant en vrolijk?

------------
Beter Beeld
Goed nieuws: de plaatjes uit deze rubriek zijn voortaan veel gedetailleerder te bekijken!
Tot nu toe konden de prentbriefkaarten in De Leunstoel niet goed worden bekeken. Vanaf nu kunt u doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de beelden uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken naar
en dan op de plaatjes nog 2x klikken om te zien waarover hier wordt geschreven.


© 2010 Peter Schröder meer Peter Schröder - meer "Beelden uit soberder tijden" -
Beschouwingen > Beelden uit soberder tijden
Vrouwen met elkaar Peter Schröder
0717BS 79.1
Gracieus
We houden het op de enigszins sleetse clichés: mannen zijn van spierkracht, vechten&winnen, kameraadschap en sport. Vrouwen zijn van schoonheid, van communiceren en van gratie, muziek en dans. Reeds de Oude Grieken was de gratie van vrouwen bekend, Gratiën waren zelfs godinnen, godinnen van bekoring, vreugde en feestelijkheid. Er werden er gewoonlijk vooral drie genoemd: Aglala (Glans), Eufrosine (Blijmoedigheid) en Thaleia (Bloei). U kent ze wel van die prachtige beeldengroepen waarin ze gedrieën een dansje maken en zodoende uit alle ooghoeken te bezichtigen zijn. De mooiste beeldengroep is die van de Italiaan Antonio Canova (1757 – 1822). Een eerste versie van dat gezelschap staat in de Hermitage en een tweede versie stond bij een particulier in Engeland die het wilde verkopen. Het Britse museumcircuit wilde koste wat het kost de dames voor het Verenigd Koninkrijk behouden, maar goede raad was duur omdat het budget van geen van de musea voor aanschaf toerijkend was. De oplossing werd gevonden door een gezamenlijke aanschaf door het Victoria and Albert Museum en The National Galeries of Scotland. Nee, ze hebben het geval niet in tweeën gezaagd, maar verdelen het eerlijk door het omstebeurt een half jaar te vertonen.

Muzen en reuzinnen
Goed, drie gratiën; niet alleen waren deze vrouwen goede vriendinnen, zij waren op hun beurt weer goed bevriend met de 9 (!) Muzen; Kleio (Roemende), Euterpe (Verblijdende), Thaleia (bloeiende – hé, een dubbelrol, ze was ook al gratie), Melpomene (Zingende), Terpsichore (Danslustige), Erato (Lieflijke), Polymnia (Hymnenrijke), Oerania (Hemelse) en Kalliope (Schoonstemmige). Wat een harmonie! Allemaal vrouwelijke bevalligheid!, niet voor niets is de gymnasiale opvoeding nog steeds zo populair. Vrouwen op de prentbriefkaart, dat is wel een zeer populair genre! Kijk eens op kaart 1a; drie zeer opmerkelijke vrouwen! Op hun manier zeker drie gratiën, maar dan van het wel heel erg mannelijk heldhaftige genre. Het gaat om de Van Droysen Sisters, de grootste vrouwen ter wereld! Links: Elsa, 2.32 hoog, gewicht 182 kg., spanwijdte der armen 2.35.m., schoenmaat 56, rechts: Hilda, 2.14 hoog, gewicht 185 kg., bovenwijdte 1.85.m. en middelomvang 1.79. In het midden de oude moeder die de geboorte van haar beide dochters overleefd heeft. Zou je Elsa en Hilda zonder problemen kunnen ontmoeten in een donker straatje?

Solisten en teamspelers
Op kaart 1b treffen we één vrouw aan, meer gracieus in de traditionele zin van het woord, luchtig gekleed bezig – met haar zelfbouwharp? – te musiceren. Een verre zuster van Kalliope? Of een dubbelrol van Kalliope en Aglala? We kunnen het houden op een amalgaam van alledrie de gratiën.0717BS 79.2 Na deze vrouwelijke solistische musiciënne op kaart 2a een heel vrouwenorkest, zo’ 24 vrouwelijke violisten in heel sierlijke jurken. Ze maken vioolmuziek (Kalliope), maar dansen (Terpsichore) tegelijk. Het onderschrift luidt: ‘Gold Diggers’. Op de achterkant is het volgende bericht gedrukt: ‘L.S., Vanaf Vrijdag wordt in ons Theater vertoond het grootste schouwspel ooit op het witte doek vertoond: ‘ Gold Diggers’. Deze prachtfilm, de Show der duizend wonderen, zal Uwe verwachtingen verre overtreffen. Wij zouden het ten zeerste op prijs stellen, indien U met Uwe familie deze week ons Theater komt bezoeken. Hoogachtend, Directie ‘City Theater’. Het moet prachtig zijn geweest.

En dan nu op vakantie
Dit is de laatste aflevering van De Leunstoel vóór de vakantie. We moeten allemaal weer weg van huis en haard. Het hoeft nu niet meer altijd naar het strand in de zon, maar het helpt wel. In de jaren ‘50 van de vorige eeuw was de Franse Côte d’Azur, in het bijzonder de Riviera, wel een van de meest gezochte sprookjesbestemmingen: blauwe lucht, blauwe zee, stranden, palmbomen en echte ouderwetse hotels waarin je vertroeteld werd. De Riviera was ook bij uitstek een passend biotoop voor vrouwelijke schoonheid. Op kaart 2b zien we 5 verschillende aspecten/facetten van het vrouwelijk accent op het strandleven. Op het zeiljacht, op de rotsen, op een motorsloep, steeds elegante vrouwen, vaak gekleed in de recente verworvenheid van het tweedelige bikini badpak. Wat ziet dat er elegant en vrolijk uit! Wordt het bij u ook zo elegant en vrolijk?

------------
Beter Beeld
Goed nieuws: de plaatjes uit deze rubriek zijn voortaan veel gedetailleerder te bekijken!
Tot nu toe konden de prentbriefkaarten in De Leunstoel niet goed worden bekeken. Vanaf nu kunt u doorklikken naar mijn eigen website in opbouw, daar wordt langzaam maar zeker een beeldbank opgebouwd waarin de beelden uit deze rubriek veel beter te zien zijn. Voor de kaarten bij deze aflevering kunt u doorklikken naar
en dan op de plaatjes nog 2x klikken om te zien waarover hier wordt geschreven.
© 2010 Peter Schröder
powered by CJ2