archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 13
Jaargang 7
29 april 2010
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp delen printen terug
Een asfaltgordijn Sebastiaan Capel

0713BS Ring
De Ring A10 hoort net zo bij Amsterdam als de grachten en de Rembrandttoren. Het is een gegeven, vaak op poten met geluidsschermen en daardoor ontzettend aanwezig. Hierdoor is de Ring een barrière geworden in de stad, zowel in fysieke als mentale zin. Natuurlijk niet zoals de voormalige Berlijnse muur, maar ook hier geldt soms dat ‘mensen van buiten de Ring, soms ook in het Centrum willen zijn’, vrij naar het Klein Orkest.
Ook in de beeldvorming speelt de Ring een belangrijke rol. Zoals je in kleinere steden ‘over het spoor’ had, vaak de wat mindere buurten, zo heeft ‘buiten de Ring’ voor veel Amsterdammers ook een negatieve klank. Ofwel het betekent dat iemand woont in de armere delen van de stad, ofwel dat iemand in een saai deel van Amsterdam woont. Binnen de Ring, dáár gebeurt het!

Voor mensen van buiten de stad kan de Ring overigens ook als een baken dienen. Zo had ik een collega van buiten Amsterdam die bestemmingen in de stad best wist te vinden, maar altijd redeneerde vanuit de betreffende afslag. Dat maakte het voor mij af en toe moeilijk te volgen, aangezien ik altijd denk vanuit de stad. Meestal kwamen we er wel uit, behalve die keer dat we naar bedrijventerrein Schinkel moesten .....

De Ring A10 zorgt voor een tweedeling in de stad en daarom is het niet verwonderlijk dat op diverse plekken geprobeerd wordt deze barrière te slechten. Een eerste manier is om projectontwikkeling 'tegen de Ring aan' te realiseren. Een voorbeeld daarvan is het Andreas-ensemble, op de plek van het oude Andreas-ziekenhuis. Hier verrijst een wijkje met hoogbouw vlak naast de ringweg. Perfect gelegen voor bewoners die de stad niet kunnen missen, maar ook snel de regio in willen. Je ziet het jonge stel voor je: de een met een lease-auto snel de Ring op, de ander met de bakfiets en kinderen de andere kant op, de stad in. En dan is station Lelylaan ook nog om de hoek voor de OV-reizigers. Het kleine Bastion-hotel, dat écht tegen de Ring aanschurkt valt naast de nieuwbouw in het niet.

Al langer is een deel van de Ring, bij Bos en Lommer, zogenaamd overkluisd. Hier staan kantoren bovenop een klein gedeelte van de weg. Het lijkt eng, maar gaat vast goed, hoewel het nabijgelegen Bos en Lommerplein een paar jaar terug werd opgeschrikt door verzakkingen van de parkeergarage. Laten we hopen dat dat niet hier gebeurt. Ook hier staat overigens een serie woningen pal naast de ringweg; geen aantrekkelijke gedachte, maar door slim ontwerpen is de overlast voor bewoners enorm teruggebracht.

Maar het pièce de résistance als het gaat om het wegwerken van de Ring, staat natuurlijk gepland op de Zuidas. Hier moet het gedeelte tussen RAI en het ING hoofdkantoor (De Schoen), volledig onder de grond verdwijnen. En niet alleen de weg, maar ook spoorlijnen en metro’s! Bovenop alle infrastructuur kan dan een nieuwe wijk ontstaan die de Stadionbuurt aan de stadskant en Buitenveldert aan de andere kant met elkaar verbindt. Een ambitieus plan natuurlijk en de afgelopen jaren heeft het veel in de aandacht gestaan. In een eerdere ‘Werelddorp Amsterdam’ heb ik geschreven wat er moet gebeuren om van deze Zuidas ook écht een stukje stad te maken. Het overbouwen van de Ring is daarvoor echt niet genoeg, al is het verwijderen van dit ‘asfaltgordijn’ natuurlijk wel een broodnodige stap.

Om even in de toekomst te kijken en daarover te dromen: misschien is in die toekomst de hele Ring wel ‘verdwenen’. Of omdat hij vrijwel overal overkluisd is, of omdat hij verworden is tot ‘gewone’ stadsstraat. Als dat zo is, betekent het dat Amsterdam écht groter is dan de stad en de stedelijkheid ook de buitenwijken heeft veroverd.
 
**********************************


© 2010 Sebastiaan Capel meer Sebastiaan Capel - meer "Amsterdam werelddorp" -
Beschouwingen > Amsterdam werelddorp
Een asfaltgordijn Sebastiaan Capel
0713BS Ring
De Ring A10 hoort net zo bij Amsterdam als de grachten en de Rembrandttoren. Het is een gegeven, vaak op poten met geluidsschermen en daardoor ontzettend aanwezig. Hierdoor is de Ring een barrière geworden in de stad, zowel in fysieke als mentale zin. Natuurlijk niet zoals de voormalige Berlijnse muur, maar ook hier geldt soms dat ‘mensen van buiten de Ring, soms ook in het Centrum willen zijn’, vrij naar het Klein Orkest.
Ook in de beeldvorming speelt de Ring een belangrijke rol. Zoals je in kleinere steden ‘over het spoor’ had, vaak de wat mindere buurten, zo heeft ‘buiten de Ring’ voor veel Amsterdammers ook een negatieve klank. Ofwel het betekent dat iemand woont in de armere delen van de stad, ofwel dat iemand in een saai deel van Amsterdam woont. Binnen de Ring, dáár gebeurt het!

Voor mensen van buiten de stad kan de Ring overigens ook als een baken dienen. Zo had ik een collega van buiten Amsterdam die bestemmingen in de stad best wist te vinden, maar altijd redeneerde vanuit de betreffende afslag. Dat maakte het voor mij af en toe moeilijk te volgen, aangezien ik altijd denk vanuit de stad. Meestal kwamen we er wel uit, behalve die keer dat we naar bedrijventerrein Schinkel moesten .....

De Ring A10 zorgt voor een tweedeling in de stad en daarom is het niet verwonderlijk dat op diverse plekken geprobeerd wordt deze barrière te slechten. Een eerste manier is om projectontwikkeling 'tegen de Ring aan' te realiseren. Een voorbeeld daarvan is het Andreas-ensemble, op de plek van het oude Andreas-ziekenhuis. Hier verrijst een wijkje met hoogbouw vlak naast de ringweg. Perfect gelegen voor bewoners die de stad niet kunnen missen, maar ook snel de regio in willen. Je ziet het jonge stel voor je: de een met een lease-auto snel de Ring op, de ander met de bakfiets en kinderen de andere kant op, de stad in. En dan is station Lelylaan ook nog om de hoek voor de OV-reizigers. Het kleine Bastion-hotel, dat écht tegen de Ring aanschurkt valt naast de nieuwbouw in het niet.

Al langer is een deel van de Ring, bij Bos en Lommer, zogenaamd overkluisd. Hier staan kantoren bovenop een klein gedeelte van de weg. Het lijkt eng, maar gaat vast goed, hoewel het nabijgelegen Bos en Lommerplein een paar jaar terug werd opgeschrikt door verzakkingen van de parkeergarage. Laten we hopen dat dat niet hier gebeurt. Ook hier staat overigens een serie woningen pal naast de ringweg; geen aantrekkelijke gedachte, maar door slim ontwerpen is de overlast voor bewoners enorm teruggebracht.

Maar het pièce de résistance als het gaat om het wegwerken van de Ring, staat natuurlijk gepland op de Zuidas. Hier moet het gedeelte tussen RAI en het ING hoofdkantoor (De Schoen), volledig onder de grond verdwijnen. En niet alleen de weg, maar ook spoorlijnen en metro’s! Bovenop alle infrastructuur kan dan een nieuwe wijk ontstaan die de Stadionbuurt aan de stadskant en Buitenveldert aan de andere kant met elkaar verbindt. Een ambitieus plan natuurlijk en de afgelopen jaren heeft het veel in de aandacht gestaan. In een eerdere ‘Werelddorp Amsterdam’ heb ik geschreven wat er moet gebeuren om van deze Zuidas ook écht een stukje stad te maken. Het overbouwen van de Ring is daarvoor echt niet genoeg, al is het verwijderen van dit ‘asfaltgordijn’ natuurlijk wel een broodnodige stap.

Om even in de toekomst te kijken en daarover te dromen: misschien is in die toekomst de hele Ring wel ‘verdwenen’. Of omdat hij vrijwel overal overkluisd is, of omdat hij verworden is tot ‘gewone’ stadsstraat. Als dat zo is, betekent het dat Amsterdam écht groter is dan de stad en de stedelijkheid ook de buitenwijken heeft veroverd.
 
**********************************
© 2010 Sebastiaan Capel
powered by CJ2