archiefvorig nr.lopend nr.

Nummer 8
Jaargang 6
12 februari 2009
Bezigheden > Mode delen printen terug
Wat is leuker: Vogue of InStyle? Marianne Bernard

0608BZ Vogue
Dit jaar wordt gevierd dat de Amerikaanse Vogue honderd jaar bestaat. In feite werd het in 1892 als een tweemaandelijks blaadje opgezet door de nu totaal vergeten Arthur Baldwin Turnure. Na zijn dood in 1909 nam Condé Nast het blad over. Vogue werd langzaam groter en groeide door tot wat het nu is. Vanaf de beginjaren speelde de modefotografie, toen nog in de kinderschoenen en technisch lastig, een belangrijke rol. Al voor de oorlog stonden in Vogue modefoto’s van de beroemde Hoyningen-Huené en Horst met daarop chique, elegante dames in couture-jurken.
In de jaren zestig maakte het blad de switch naar de moderne jeugdcultuur. Dat was te danken aan de onvergetelijke excentrieke hoofdredactrice Diana Vreeland, die ook artikelen publiceerde over de seksuele revolutie. De tuttige mode maakte plaats voor Pierre Cardin en Yves Saint-Laurent, met foto’s van Richard Avedon..
Onder het bewind van Anna Wintour is het blad nog meer vernieuwd. Bij haar aantreden in 1988 was haar eerste cover een geborduurd haute couture-jasje van Christian Lacroix van 10.000 dollar met daaronder een spijkerbroek van 40 dollar, destijds een schokkende combinatie. Bijzondere fotografie bleef een van de features van het blad, denk aan Helmut Newton, Mario Testino, Steven Meissel en Annie Leibovitz. Soms zijn de foto’s zó artistiek dat je de (haute couture)-jurken nauwelijks kunt zien. Soms zijn ze absurd: een model in een mooie avondjurk met kaplaarzen eronder tussen de Afrikaanse kindertjes in een moeras. Maar Anna Wintour houdt altijd haar magere vinger aan de polsslag van de tijd.
Vogue, dat een oplage heeft van meer dan een miljoen, is het modeblad voor het hoogste segment van de lezersmarkt. De doelgroep is de intellectuele vrouw: naast veel mode vind je er diepgaande interviews en lezenswaardige lange artikelen over wetenschap, kunst, literatuur en film.
Ook de opkomst van de beroemde modellen begon in Vogue. Oorspronkelijk waren mannequins naamloze onbekende wezens, nu herinnert iedereen zich nog Twiggy en Suzy Parker uit de jaren zestig en de topmodellen uit de jaren tachtig: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista en natuurlijk onze eigen Karin Mulder.
Vogue verschijnt in vele landen en talen.
Totaal anders is InStyle, een relatief nieuw modeblad voor vrouwen, uitgegeven door het Amerikaanse Time-concern. Er0608BZ InStyle staan artikelen in over beauty, mode, modieuze huizen en feestjes (met recepten), en ook over ‘celebrity lifestyles’ (zonder echt geroddel). Het eerste nummer verscheen in 1994.
InStyle is een puur, ongecompliceerd kijkblad, waarin hele pagina’s vol met plaatjes van kleertjes, met bijpassende schoenen en jasjes en oorbellen erbij en hoe je ze kunt combineren. Alles netjes geordend in rubrieken, zoals Style File (tips over stijl), The Look Now (de nieuwste trends), The Age Factor (eenzelfde jasje, jurk of broek gecombineerd voor twintigers, veertigers en vijftigplus dames), Shop It (wat je meteen zou willen kopen), en Deals & Steals (over koopjes).
Hoe kun je een mooie designer rok op drie verschillende manieren dragen, sportief met een gebreid vest en laarzen, netjes voor kantoor met een blazer en kleurige flatjes, en fancy voor een afspraakje met een glitterhemdje erbij en hoge hakjes. Allemaal met duidelijke foto’s. Er komt geen topmodel aan te pas, je ziet alleen maar kleren, eindeloze combinaties van leuke kleren. Ook de vraag: ‘Wat droegen de sterren bij welk feestje en wie had de mooiste jurk?’ wordt uitgebreid behandeld.
Voor wie zich afvraagt ‘Wat moet ik aan?’, is dit maandblad puur plezier. En dat vind ik niet in mijn eentje, want in de afgelopen vijftien jaar is de oplage gestegen tot maar liefst 1,7 miljoen. Ook is het blad inmiddels, net als Vogue, in vele landen en talen verschenen; overal waar ik kom neem ik er eentje mee, uit Brazilië, Portugal, Spanje, Engeland, Duitsland.
De dagelijks bijgehouden website van het blad, www.InStyle.com, is geheel in dezelfde stijl als het blad, voor modeliefhebbers een feest om naar te kijken. Je kunt meteen zelf aan de gang met combinaties maken. En je kunt natuurlijk alle kleren direct kopen (beheers je, moet ik steeds tegen mezelf zeggen).

Vogue of InStyle: welk blad vind ik leuker, wat koop ik als ik binnenkort alles wil weten over de voorjaarsmode van 2009? Het is nog lastiger dan kiezen tussen appels en peren. Ik koop ze gewoon allebei, dan heb ik dubbel plezier.
 
********************************
Over advieswerk wordt gepubliceerd op:


© 2009 Marianne Bernard meer Marianne Bernard - meer "Mode" -
Bezigheden > Mode
Wat is leuker: Vogue of InStyle? Marianne Bernard
0608BZ Vogue
Dit jaar wordt gevierd dat de Amerikaanse Vogue honderd jaar bestaat. In feite werd het in 1892 als een tweemaandelijks blaadje opgezet door de nu totaal vergeten Arthur Baldwin Turnure. Na zijn dood in 1909 nam Condé Nast het blad over. Vogue werd langzaam groter en groeide door tot wat het nu is. Vanaf de beginjaren speelde de modefotografie, toen nog in de kinderschoenen en technisch lastig, een belangrijke rol. Al voor de oorlog stonden in Vogue modefoto’s van de beroemde Hoyningen-Huené en Horst met daarop chique, elegante dames in couture-jurken.
In de jaren zestig maakte het blad de switch naar de moderne jeugdcultuur. Dat was te danken aan de onvergetelijke excentrieke hoofdredactrice Diana Vreeland, die ook artikelen publiceerde over de seksuele revolutie. De tuttige mode maakte plaats voor Pierre Cardin en Yves Saint-Laurent, met foto’s van Richard Avedon..
Onder het bewind van Anna Wintour is het blad nog meer vernieuwd. Bij haar aantreden in 1988 was haar eerste cover een geborduurd haute couture-jasje van Christian Lacroix van 10.000 dollar met daaronder een spijkerbroek van 40 dollar, destijds een schokkende combinatie. Bijzondere fotografie bleef een van de features van het blad, denk aan Helmut Newton, Mario Testino, Steven Meissel en Annie Leibovitz. Soms zijn de foto’s zó artistiek dat je de (haute couture)-jurken nauwelijks kunt zien. Soms zijn ze absurd: een model in een mooie avondjurk met kaplaarzen eronder tussen de Afrikaanse kindertjes in een moeras. Maar Anna Wintour houdt altijd haar magere vinger aan de polsslag van de tijd.
Vogue, dat een oplage heeft van meer dan een miljoen, is het modeblad voor het hoogste segment van de lezersmarkt. De doelgroep is de intellectuele vrouw: naast veel mode vind je er diepgaande interviews en lezenswaardige lange artikelen over wetenschap, kunst, literatuur en film.
Ook de opkomst van de beroemde modellen begon in Vogue. Oorspronkelijk waren mannequins naamloze onbekende wezens, nu herinnert iedereen zich nog Twiggy en Suzy Parker uit de jaren zestig en de topmodellen uit de jaren tachtig: Claudia Schiffer, Naomi Campbell, Linda Evangelista en natuurlijk onze eigen Karin Mulder.
Vogue verschijnt in vele landen en talen.
Totaal anders is InStyle, een relatief nieuw modeblad voor vrouwen, uitgegeven door het Amerikaanse Time-concern. Er0608BZ InStyle staan artikelen in over beauty, mode, modieuze huizen en feestjes (met recepten), en ook over ‘celebrity lifestyles’ (zonder echt geroddel). Het eerste nummer verscheen in 1994.
InStyle is een puur, ongecompliceerd kijkblad, waarin hele pagina’s vol met plaatjes van kleertjes, met bijpassende schoenen en jasjes en oorbellen erbij en hoe je ze kunt combineren. Alles netjes geordend in rubrieken, zoals Style File (tips over stijl), The Look Now (de nieuwste trends), The Age Factor (eenzelfde jasje, jurk of broek gecombineerd voor twintigers, veertigers en vijftigplus dames), Shop It (wat je meteen zou willen kopen), en Deals & Steals (over koopjes).
Hoe kun je een mooie designer rok op drie verschillende manieren dragen, sportief met een gebreid vest en laarzen, netjes voor kantoor met een blazer en kleurige flatjes, en fancy voor een afspraakje met een glitterhemdje erbij en hoge hakjes. Allemaal met duidelijke foto’s. Er komt geen topmodel aan te pas, je ziet alleen maar kleren, eindeloze combinaties van leuke kleren. Ook de vraag: ‘Wat droegen de sterren bij welk feestje en wie had de mooiste jurk?’ wordt uitgebreid behandeld.
Voor wie zich afvraagt ‘Wat moet ik aan?’, is dit maandblad puur plezier. En dat vind ik niet in mijn eentje, want in de afgelopen vijftien jaar is de oplage gestegen tot maar liefst 1,7 miljoen. Ook is het blad inmiddels, net als Vogue, in vele landen en talen verschenen; overal waar ik kom neem ik er eentje mee, uit Brazilië, Portugal, Spanje, Engeland, Duitsland.
De dagelijks bijgehouden website van het blad, www.InStyle.com, is geheel in dezelfde stijl als het blad, voor modeliefhebbers een feest om naar te kijken. Je kunt meteen zelf aan de gang met combinaties maken. En je kunt natuurlijk alle kleren direct kopen (beheers je, moet ik steeds tegen mezelf zeggen).

Vogue of InStyle: welk blad vind ik leuker, wat koop ik als ik binnenkort alles wil weten over de voorjaarsmode van 2009? Het is nog lastiger dan kiezen tussen appels en peren. Ik koop ze gewoon allebei, dan heb ik dubbel plezier.
 
********************************
Over advieswerk wordt gepubliceerd op:
© 2009 Marianne Bernard
powered by CJ2